دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آموزش دوخت روتختی چهل تکه زیبا با روشی آسان

  • یلدا محمدی
  • ۲۹ تیر ۱۳۹۹
  • ۲

در این مطلب می توانید آموزش دوخت روتختی را به صورت کامل و مرحله به مرحله مشاهده نموده و با نحوه دوخت روتختی با روشی ساده و آسان آشنا شوید و با استفاده از این آموزش روتختی زیبا و شیکی را در منزل تهیه نمایید.

دوختن روتختی چهل تکه یکی از آموزش های زیبا و قابل توجه است که با استفاده از آن می توان اقدام به تهیه روتختی های زیبا برای تخت های دو نفره، یک نفره و حتی روتختی های کودکانه نمود. بر این اساس قصد داریم در این مطلب به ارائه آموزش مرحله به مرحله دوختن روتختی های چهل تکه بپردازیم که با استفاده از این آموزش می توانید اقدام به دوختن روتختی دلخواه و ایده آل نمایید. در ادامه همراه ما باشید و از مشاهده این آموزش کامل لذت ببرید.

آموزش دوخت روتختی ساده و شیک در منزل :

آموزشی که امروز تصمیم داریم ارائه دهیم، مربوط به دوخت روتختی چهل تکه است که از زیبایی خاصی برخوردار می باشد و به راحتی نیز تهیه می گردد. برای دوخت این نوع روتختی به چند رنگ پارچه و مقداری پشم شیشه نیاز دارید. قصد داریم این روتختی را با کمک چرخ خیاطی بدوزیم پس بهتر است قبل از شروع چرخ خیاطی، نخ های مورد نیاز و همچنین قیچی و دیگر ابزار مورد نیاز را تهیه نمایید. در اولین اقدام باید تعدادی مربع یک اندازه از پارچه های مختلف داشته باشید. برای این کار پارچه ها را به طول ده سانتی متر برش زده و بعد از تا زدن مطابق تصویر زیر، اقدام به برش نمایید. برای این کار باید مربع های ۱۰ در ۱۰ زیادی داشته باشید.

آموزش زیبا و ساده دوخت روتختی

جال مربع ها را روی زمین در کنار یکدیگر بچینید تا به طرح و مدل دلخواه دست یابید. توجه داشته باشید که برای روتختی های چهل تکه انتخاب طرح کاملا سلیقه ایی است و شما می توانید مربع ها را به شکل های دلخواه در کنار یکدیگر قرار دهید.

آموزش دوخت روتختی

حال زمان آن رسیده است که پشم شیشه ها را نیز برش بزنید. بهتر است اندازه پشم شیشه ها کمتر باشد، به این صورت که اندازه ابعاد آن یک یا دو سانتی متر کمتر از پارچه ها باشد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

روتختی های ساده و شیک

حال یک لایه پارچه را انتخاب کنید و پشم شیشه را وسط آن قرار داده و سپس لایه دیگر پارچه را روی آن بگذارید و با استفاده از چرخ خیاطی شروع به دوخت نمایید. البته در صورتی که اتصال پارچه و پشم شیشه برایتان سخت است می توانید با استفاده از سوزن ته گرد آنها را به هم متصل نمایید و سپس اقدام به دوخت کنید.

دوختن روتختی چهل تکه سادهدوخت روتختی برای عروسدوخت روتختی با تکه های پارچهمراحل دوخت روتختی چهل تکه

بهتر است دوخت پارچه ها و پشم شیشه به صورت ضربدری باشد تا نتیجه کار رضایت بخش تر شود. تصاویر زیر نمونه صحیح دوخت و اتصال تکه های پارچه را برای دوخت روتختی نشان می دهند.

آموزش دوخت انواع روتختیدوخت آسان روتختی چهل تکه

حال مربع های تکمیل شده را در کنار یکدیگر قرار دهید و آن مقدار پارچه را که اضافه تر از پشم شیشه است را به صورت عمودی نگه داشته و شروع به متصل کردن دو تکه پارچه نمایید.

نحوه دوخت روتختینحوه دوخت انواع روتختی

سعی کنید تکه ها را به صورت ردیفی به یکدیگر متصل نمایید و این کار را تا انتها و تا زمانی که روتختی به سایز دلخواه برسد ادامه دهید.

مدل های روتختی چهل تکهآموزش دوخت ساده روتختیآموزش مرحله به مرحله دوخت روتختی

بعد از پایان کار از پارچه ایی نرم و مناسب به عنوان آستری استفاده نموده و مراحل آخر دوخت روتختی را انجام دهید. تصاویر زیر نمونه تکمیل شده روتختی را نشان می دهد این تصاویر می توانند الگویی برای دوخت روتختی شما باشند. توجه داشته باشید که با استفاده از آموزش دوخت روتختی که مطرح نمودیم می توانید اقدام به دوخت لحاف و همچنین انواع مدل کوسن و بالشت نیز نمایید و از این طریق ست زیبایی بسازید.

روتختی های چهل تکه زیبا و سادهدوخت روتختی سادهآموزش دوخت روتختی سادهدوخت روتختی عروسمدل روتختی چهل تکه

روشی دیگر از دوخت روتختی چند تکه

ایده های زیادی برای دوخت روتختی وجود دارد، روختی های شطرنجی یا چند تکه یکی از انواع روتختی های زیبا است که در این بخش قصد داریم، آموزش دیگری از دوختن روختی را در اختیارتان قرار دهیم، بنابراین برای یادگیری آن تا پایان این بخش همراه ما شوید. همچنین در صورت تمایل برای مشاهده انواع مدل های رو تختی عروس می توانید اینجا کلیک کنید.

آموزش دوخت روتختی شطرنجی

وسایل مورد نیاز برای دوخت رو تختی

  • پارچه ای بزرگ از جنس پشم یا نمد
  • سوزن، نخ، سنجان قفلی، منجوق یا دکمه، سوزن ته گرد و قیچی
  • نوار های پارچه ای ۳ سانتی (۵ سانتی) از جنس نمد یا پشم در دو یا چند رنگ
  • ملافه روتختی

دوختی از رو تختی شطرنجی

آموزش دوختن روتختی ساده و زیبا

حال برای دوختن روتختی مدل شطرنجی با استفاده از پارچه های نمدی، لازم است در ابتدا نوار هایی با عرض هایی یک اندازه و بسته به سلیقه خودتان تهیه کنید، برای این منظور می توانید از دو یا چند رنگ استفاده نمایید، طول پارچه را نیز به اندازه دلخواهتان برای روتختی انتخاب کنید.

لازم است عرض روختی را تقسیم بر اندازه عرض های نوار نمدی کنید تا بدانید چه تعداد نوار برای دوختن روختی احتیاج دارید.

پارچه ای را که می خواهید برای دوختن روختی برش بزنید و نوار های نمدی را به وسیله سوزن ته گرد به هم فیکس کنید. بعد از نوار زدن عرض پارچه باید کل پارچه با نوار های نمدی پوشانده شده باشد.

آموزش دوختن روتختی

اکنون که از محل صحیح و نهایی نوار های پارچه ای بر روی پارچه اطمینان حاصل کردید و قصد هیچ گونه تغییر دیگری را ندارید، می توانید با استفاده از نخ و سوزن آنها را کوک زده و بدوزید.

در ادامه نوار هایی به طول عرض روتختی و به عرض نوار های قبلی برش زده و ابتدای نوار ها را با سوزن ته گرد فیکس کنید و سپس آنها را به صورت یکی رو و یکی زیر از لا به لای نمد ها عبور دهید.

زمانی که تا پایان یک ردیف پیش رفتید و به آخر آن رسیدید، برای عدم جابجایی ردیف پارچه ای می توانید یک سنجاق قفلی به انتهای نوار پارچه ای بزنید و در همین حین نوار افقی را نیز بگذارید.

حال نوار بعدی را بر عکس نوار قبلی از میان پارچه های نمدی عبور داده تا به شکل خانه های شطرنج درآید.

در هر چهار گوشه از تکه های مربع شکل روتختی، یک دکمه، مروارید و یا هر وسیله تزئینی قرار داده و آن را بدوزید، توجه داشته باشید که تمام منجوق ها و دکمه های تزئینی که استفاده می کنید باید به یک شکل و اندازه باشد. استفاده از این تزئینات علاوه بر اینکه بر زیبایی کار می افزاید، موجب می شود تا روتختی محکمتری داشته باشید.

روش دوخت روتختی

امیدواریم آموزش دوختن روتختی برای شما نیز مفید بوده باشد و با استفاده از این آموزش ها اقدام به دوخت انواع روتختی و لحاف های زیبا و جذاب نمایید. همچنین می توانید با کلیک بر روی آموزش خیاطی و مراجعه به این بخش از دیگر آموزش های ارائه شده در این زمینه نهایت استفاده را ببرید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۲ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *