دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آنچه باید درباره آمپول، قرص و شربت برم هگزین بدانید

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۱۱ دی ۱۴۰۱
  • ۰

قرص و شربت برم هگزین در اشکال مختلف در داروخانه ها در دسترس می باشد. این دارو اغلب برای درمان خلط سینه و سرفه مورد استفاده قرار می گیرد. و از جمله داروهای رایج برای درمان سرفه در ایران می باشد.

شربت برم هگزین، یک عامل خلط آور است که در درمان اختلالات تنفسی همراه با خلط فراوان مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو از مکانیزم های طبیعی بدن برای پاک سازی مخاط از مجاری تنفسی حمایت می کند.که این دارو تولید خلط در مجاری تنفسی را افزایش داده و خلط را رقیق تر ساخته و باعث می شود چسبندگی کمتری داشته باشد.

برم هگزین، یک داروی برای درمان سرفه می باشد. ماده فعال این شربت یک ماده خلط آور است که مخاط را در قفسه سینه سست کرده و خروج آن از دستگاه تنفسی را آسان تر می سازد. این شربت  نباید برای درمان سرفه های خشک مورد استفاده قرار بگیرد. این دارو در اشکال مختلف با قدرت مختلف در دسترس است و تنها برای کودکان بزرگ تر از دو سال و افراد بالغ مورد استفاده قرار گیرد.

روش های خانگی  زیادی به منظور رفع خلط های گلو وجود دارد که با کمک آن می توانید از شر خلط گلو خلاص شوید اما اگر تصمیم دارید که از دارو استفاده کنید بهتر در مورد داروی مصرفی اطلاعات کافی داشته باشید یکی از دارو خلط آور در درمان اختلالات تنفسی موکولین برم هگزین می باشد که برای کودکان بزرگتر از دو سال و افراد بزرگسال مورد استفاده قرار گرفته می شود.

اطلاعات دارویی جامع برم هگزین

اطلاعات دارویی قرص، آمپول و شربت برم هگزین

شربت برم هگزین، به سرعت از طریق دستگاه گوارشی جذب بدن می شود. به بافت های بدن منتقل می شود و به پروتئین های پلاسما تا حد زیادی وابسته می باشد. حدودا ۸۵ تا۹۰% از دوز مصرفی این دارو به عنوان فرآیند متابولیک از بدن خارج می شود. در این مطلب بطور کامل اطلاعات دارویی قرص ها، آمپول و شربت برم هگزین، را مورد بررسی قرار خواهیم داد بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

موارد کاربرد

این شربت برای درمان سرفه مورد استفاده قرار می گیرد. شربت یا قرص ها خروج مخاط یا خلط موجود در ریه ها و بخش بالایی دستگاه تنفسی با نازک ساختن آن ها آسان می سازد. پس از گذشت ۵ ساعت از مصرف شربت تاثیرات عالی آن را مشاهده خواهید کرد. این دارو برای درمان سرفه و خلط سینه که بر اثر تب، برونشیت، بیماری انسدادی مزمن ریوی یا فیبروز کیستیک مورد استفاده قرار می گیرد.

احتیاط در مصرف شربت برم هگزین

  •  آرون گروپس

نحوه مصرف

این شربت را می توان به صورت رقیق مصرف کرد. این شربت را می توان همراه و یا بدون غذا مصرف کرد. قرص های برم هگزین نیز همچنین در دسترس می باشند. قرص ها را باید همراه با آب مصرف کرد. فواید و مزایای استفاده از شربت یا قرص پس از گذشت مدتی قابل مشاهده هستند. اگر سرفه را بلافاصله درمان نکرد مصرف آن را متوقف نکنید. اگر علایم بیماری شما پس از گذشت ۱۴ روز بهبود نیافت حتما با پزشک خود مشورت کنید.

داروی برم هگزین

دوز معمول مصرف قرص یا شربت برم هگزین

این شربت در دو نوع در دسترس می باشد: ۴ میلی گرم و ۸ میلی گرم و قرص های آن  تنها در یک نوع ( ۸ میلی گرم) موجود هستند. دوز های توصیه شده برای مصرف به صورت زیر می باشند:

  • افراد بالغ و یا کودکان ۱۰ سال یا بزرگتر: ۵-۲۰ میلی لیتر شربت سرفه سه بار در روز( شربت ۴ میلی گرم)، ۲.۵-۱۰میلی لیتر شربت سرفه سه بار در روز (شربت ۸ میلی گرم)، ۰.۵-۲ قرص سرفه سه بار در روز.
  • کودکان بین سنین ۵ تا ۱۰ سال: ۵-۲۰ میلی لیتر شربت سرفه سه بار در روز، ۲.۵ تا ۵ میلی لیتر شربت سرفه (۸ میلی گرم) سه بار در روز، ۰.۵ تا ۱ قرص سه بار در روز.
  • کودکان بین سنین ۲ تا ۵ سال: ۲.۵ تا ۵ میلی لیتر شربت سرفه (۴ میلی گرم) سه بار در روز.

شربت سرفه برم هگزین را نباید برای کودکان کمتر از دو سال مورد استفاده قرار گیرد. قرص های برم هگزین نباید در کودکان کمتر از ۵ سال مورد استفاده قرار گیرد. قبل از استفاده از هر گونه دارو بروشور داخل جعبه آن را با دقت بخوانید.

شربت و آمپول برم هگزین

عوارض جانبی یا احتمالی

برم هگزین، می تواند باعث ایجاد عوارض جانبی زیر شود:

  • مشکلات تنفسی
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • درد شکم
  • تب
  • اختلالات پوستی تهدید کننده زندگی
  • حساسیت
  • سرگیجه
  • عرق کردن

شربت برم هگزین

واکنش های دارویی

دکتر خود را در جریان تمام داروهای شیمیایی و گیاهی که برای درمان سرفه خود استفاده می کنید قرار دهید، زیرا استفاده از شربت، قرص یا داروهای استنشاقی این دارو با دیگر داروها می تواند باعث انباشته شدن مخاط در ریه ها شود.

شربت و قرص برم هگزین

احتیاط در مصرف

این شربت ممکن است به شکم شما آسیب وارد کند و بنابراین بیماران مبتلا به زخم معده و درهای شکمی از مصرف آن بهتر است خودداری کنند. بیماران مبتلا به اختلالات کبد یا کلیه باید از مصرف آن خودداری کنند مگر اینکه پزشک از آن ها بخواهد. همچنین از مصرف این دارو در سه ماهه اول بارداری باید خودداری کنید مگر اینکه پزشک برای شما تجویز کرده باشد. همچنین زنان شیرده نباید از این دارو استفاده کنند.

نکاتی که در رابطه با این دارو باید بدانید

۱. در صورتی که پس از گذشت هفت روز علایم بیماری در شما بهبود پیدا نکرد حتما پزشک تان را در جریان بگذارید.

۲. از مصرف خودسرانه این دارو در دوران بارداری و شیردهی خودداری نمایید.

۳. این شربت نباید در کودکان زیر دو سال مورد استفاده قرار گرفته شود.

۴. این دارو به شکل قرص، شربت، قطره و آمپول وجود دارد.

۵. به منظور پیشگیری از عوارض گوارشی بهتر است دارو بعد از غذا مصرف نمایید.

اطلاعات دارویی برم هگزین

۶. در صورت داشتن نشانه های مرتبط با عفونت ریه از قبیل : داشتن تنگی نفس، تب بالای ۳۸ درجه سانتی گراد، مخاط خونی رنگ داشتن، سیستم ایمنی ضعیف به خاطر شرایط پزشکی مانند ابتلا به ایدز و یا تحت شیمی درمانی بودن و مصرف دیگر دارو هایی که به سیستم ایمنی بدن مرتبط می باشند حتما پزشک تان را در جریان بگذارید.

۷. به دلیل اینکه مصرف این شربت باعث گیجی و خواب آلودگی می شود لذا از انجام کارهایی که نیاز به دقت و هوشیاری دارند خودداری نمایید مانند : کار با ماشین آلات، رانندگی و..

۸. دارو را در دمای زیر ۲۵ درجه سانتی گراد و به دور از نور، رطوبت و دسترس کودکان نگهداری نمایید.

۹. از مصرف داروی از تاریخ گذشته خودداری نمایید.

نکاتی در مورد برم هگزین

مکانیسم اثر برم هگزین

داروی برم هگزین که در اشکال مختلف وجود دارد بعد از مصرف به سرعت از طیق دستگاه گوارش جذب خواهد شد و متابولسیم آن در کبد گسترده است و می تواند در تولید مخاط از طریق تشکیل هورمون های موثر تاثیر بگذارد، برم هگزین با رقیق کردن خلط به بهبود سرفه و دفع راحت خلط کمک می کند.

این دارو غدد مخاطی نایژه را تحریک کرده و از طریق تغییر در ترکیبات گلیکو پروتئینی موجود در ترشحات می تواند چسبندگی ترشحات را کاهش داده و موجب خروج ترشحات به شکل خلط شوند.

تداخلات دارویی برم هگزین

از طریق مصرف مدالیت یا برم هگزین، میزان جذب آنتی بیوتیک افزایش می یابد، بنابراین در صورت مصرف آنتی بیوتیک ها به منظور مصرف داروی برم هگزین لازم است پزشک تان را در جریان قرار دهید، برم هگزین با دارو های زیر تداخل دارویی دارد :

پاراستامول (استامینوفن)، پردنیزولون، ترامادول، ایبوپروفن، کدئین، سولفات آهن، آسپرین، آگمنتین (کلاوولانات، آموکسی سیلین)آلبوترول (ونتولین)، متفورمین، آتوواستاتین، لاکتولوز، کلوپیدوگرل، لازیکس (فروزماید)پرگانالین، پانتوپرازول، رامپیریل، اسپیریوا (تیوتروپیوم)

داروی برم هگزین

نکته مهمی که در رابطه با این دارو و سایر دارو های مصرفی خود باید توجه داشته باشید، اینکه اطلاعات ارائه شده در این مطلب صرفا جنبه افزایش آگاهی دارد و تجویز دارو و خود درمانی تنها با تکیه بر این مطالب جایز نمی باشد، بنابراین لازم است برای مصرف دارو لازم است به پزشک متخصص مراجعه شود.

در این مطلب قصد داشتیم شما را با داروی برم هگزین آشنا کنیم که امیدواریم در مورد این دارو اطلاعات کافی به دست آورده باشید در صورت تمایل برای مشاهده اطلاعات دارویی دیگر داروها می توانید به بخش اطلاعات دارویی رجوع کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *