دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آموزش نظم به کودک با ۸ روش تربیتی مناسب

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

نظم و انضباط باید به طور مداوم در طول زندگی به کودکان آموزش داده شود. در این پست قصد داریم راه های مختلفی که والدین می توانند مهارت نظم را ارتقا دهند، بیان کنیم.

اگرچه نظم و انضباط یکی از مهم ترین اصول در مهارت های زندگی می باشد و باید به کودکان آموزش داده شود، با این حال این آموزش غالبا در نظر گرفته نمی شود. آموزش نظم انضباط به کودکان دلایل زیادی دارد که جزء مهارت های بزرگ محسوب می شود و تا حد زیادی در طول زندگی می تواند به کودکان کمک کند.

۸ روش تربیتی مناسب آموزش نظم به کودک

انضباط شخصی یکی از مهارت های مهم زندگی است که باید والدین به  کودک شان بیاموزند و دلایل زیادی وجود دارد برای اینکه کودک باید انضباط شخصی را یاد بگیرد و در طول زندگی آموختن این مهارت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که با کمک شیوه های مختلفی والدین می توانند این مهارت بسیار مهم را به کودک شان آموزش دهند در ادامه مطلب شما را با چند روش مناسب جهت آموزش این مهارت آشنا خواهیم کرد بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

مهارت ها و آموزش کودکان ۱- فراهم کردن ساختار

کودکان نیاز به ساختار و روتینی معمول دارند تا تبدیل به کودکان منظم شوند. والدین باید قوانین خانگی واضح ایی را وضع کرده و به آن پایبند باشند و در صورتی که قوانین را شکستند، عواقب و پیامدهای آن را درنظر بگیرند. بچه هایی که این قوانین در خانه آن ها رعایت شده، یاد می گیرند که در هر مواقع ای از آن ها چه انتظاری می رود و در نتیجه آن ها می توانند انتخاب های سالم را بهتر تشخیص دهند.بنابراین والدین باید یک برنامه مشابه روزانه برای کودکان در نظر بگیرند. کودکان نیاز به یک برنامه معمول در صبح دارند که شامل : زمان صبحانه خوردن، شونه زدن موها، مسواک زدن دندان ها و پوشیدن لباس می باشد. همچنین داشتن روال و روتین برای بعد از مدرسه به کودکان می آموزد تا زمان خود را تقسیم کرده و به انجام کارهای روزمزه و تکالیف و فعالیت های سرگرم کننده بپردازند. همچنین داشتن روال و برنامه روتین برای خواب کودکان اهمیت زیادی دارد.

آموزش نظم به کودک و راهکارها۲- آموزش دادن

کودکان باید بدانند که چگونه می توانند انتخاب های درست و سالمی داشته باشند. زمانی که نظم و انضباط به کودکان کمک می کند تا انتخاب های درستی داشته باشند، آن ها یاد می گیرند که دلایل داشتن نظم و انظباط برای آن ها چیست. والدین باید دلایل قوانین و انضباط را به کودکان اموزش دهند تا آن ها بتوانند راحت تر انتخاب های درست انجام دهند و به کودکان منظم تبدیل شوند. به عنوان مثال والدین به جایی که از کودک بخواهند بعد از آمدن از مدرسه تکلیف را انجام دهند، بهتر است دلیل اول انجام دادن تکلیف را به کودک بگویند و برای کودک توضیح دهند که در صورتی که ابتدا تکلیف را انجام دهند، بقیه روز وقت شان آزاد است و می توانند به عنوان تشویق به کارهای مورد علاقه خود بپردازند. این کار به کودک کمک می کند تا فکر کند و ایده والدین خود را ایده خوب تشخیص دهد نه اینکه آن را اجبار بدانند.

کودک و نظم و انضباط۳- وضع پیامدهای مناسب

  •  آرون گروپس

گاهی کودکان نیاز دارند تا متناسب با رفتار و اعمالشان، با پیامدهای طبیعی روبه رو شوند. اگر کودکی مدام فراموش می کند کتاب های مدرسه را با خود به مدرسه ببرد یا اینکه تکالیفش را انجام دهد، والدین نباید این کار را به جای او انجام دهند چرا که در این صورت کودک نظم و انضباط را باد نمی گیرد. در این صورت واکنش معلم به عملکرد کودک، می تواند به کودک نظم و انضباط را اموزش دهد. زمانی که والدین به نظم و انضباط تمرکز می کنند باید توجه داشته باشند که آموزش نظم به کودک، با دعوا و اجبار به کودک نباشد. چرا که کودک با اجبار و دعوا نظم و انضباط را یاد نمی گیرد. بنابراین والدین باید دلایل منظم بودن و عواقب رعایت نکردن آن را به کودک توضیح دهند تا کودکان خود انتخاب های سالم بگیرند.

آموزش نظم به کودک۴- در هر زمان یک رفتار را شکل و توسعه دهید

والدین باید برای آموزش نظم به کودکان، با توجه به سن آن ها رفتار مناسب داشته باشند. انتظار از یک بچه ۵ ساله که خودش به موقع مسواک بزند، انتظار معقولی نیست، بهتر است به کودک، توسط چیزهای که مورد علاقه او است یادآوری شود.

۵- تشویق و تحسین

یکی از مهارت های ایجاد نظم و انضباط به کودک، تحسین و تشویق کودکان است. والدین به این طریق می توانند نظم و انضباط را خصوصا به کودکانی که هنوز به مدرسه نمی روند آموزش دهند.

بهترین راه آموزش نظم به کودک

۶- مهارت های حل مسئله

در آموزش نظم به کودک، والدین باید مهارت های حل مسئله را نیز به کودک آموزش دهند. اینکه برای مسئله ایی که به نظم مرتبط است، والدین کودک را به فکر بیاندازند و به او کمک کنند تا مسئله را حل کند، علاوه بر آموزش انضباط به کودک، مهارت حل مسئله را نیز به او آموزش می دهد.

۷- الگوی خود انضباطی

والدین اولین و بهترین الگو برای کودکان می باشند. بنابراین به جای اینکه همیشه با حرف کودکان را آموزش دهید، سعی کنید با رفتار خود، الگو نظم و انضباط را در کودکان تثبیت کنید.

چند روش برای منضبط کردن کودک بی نظم

۸- ندادن مسئولیت سنگین به کودک

از دیگر تکنیک های آموزش انضباط به کودک، زمانی که کودک تان ساعات زیادی را به همراه دوستش مشغول بازی بوده و تمام وسایل اتاقش را به هم ریخته است از او کودک نخواهید که حالا تمام وسایل به هم ریخته را به تنهایی مرتب نماید زیرا کودک از دست این مسئولیت سنگین فرار می کند و اینکار باعث می شود که کودک دیگر تمایلی به مرتب کردن فضای اتاقش نداشته باشد بنابراین بهتر است به او بگویید: « حالا بیا با هم وسایلی هایی را که به هم ریخته ای را مرتب کنیم و وسیله بازی جدید را بیاوریم.»

چند روش برای پرورش کودک منظم و تمیز

ضمن سپاس از همراهی شما عزیزان، در این مطلب قصد داشتیم شما دوستان را با آموزش نظم به کودکان آشنا کنیم که امیدواریم از خواندن مطلب گفته شده نهایت بهره را برده باشید و با کمک راهکارهای گفته شده بتوانید نظم و انضباط را به فرزند دلبندتان آموزش دهید، به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه کودک و والدین می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *