دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص ریحان و مهمترین فواید ریحان بنفش و ریحان قرمز

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۱ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

خواص ریحان برای سلامت بدن و تقویت معده ما بسیار زیاد می باشد. از عصاره گیاه ریحان در تولید داروها و محصولات آرایشی بهداشتی استفاده می شود. همچنین این گیاه دارای خاصیت های موثری برای کاهش استرس و تقویت معده است.

ریحان، گیاهی معطر می باشد که به عنوان چاشنی در آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد، همچنین این گیاه بدلیل دارا بودن فواید فراوان به طور قابل توجه مشهور شده است. یرگ ها و گل های این گیاه دارویی حاوی ترکیبات شیمیایی می باشد که برای پیشگیری از بیماری ها و بهبود سلامت بدن مشهور می باشد. خواص ریحان برای سلامت بدن را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

خواص ریحان گیاهی با کالری کم ویژگی های آنتی اکسیدان، ضد تورم و آنتی باکتری ها می باشند. علاوه بر این، این گیاه دارویی دارای ویتامین های A,C,K و مواد معدنی منگنز، مس، کلسیم، آهن، منیزیم و چربی امگا ۳ می باشد. تمام این مواد مغذی برای سلامت کامل بدن مفید هستند.

خواص ریحان

آشنایی با مهمترین خواص ریحان

سبزی ریحان به پادشاه گیاهان مشهور می باشد. این گیاه حاوی مواد مغذی گیاهی است که فواید زیادی برای بدن دارد. ترکیبات شیمیایی موجود در برگ ها و گل های ریحان دارای خواص پیشگیری کننده از بیماری ها می باشند. خاصیت آنتی باکتری، آنتی اکسیدان و ضد تورم این گیاه دارویی این گیاه را به عنوان گیاه ارزشمند مشهور ساخته است. این گیاه دارای مواد مغذی و مواد معدنی ضروری فراوانی می باشد. خاصیت ریحان برای چشم و دندان ها بسیار شگفت انگیز است.

تقویت سیستم ایمنی بدن

خوردن برگ های تازه ریحان بطور مداوم باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شما می شود. پژوهش ها نشان داده اند که ترکیبات شیمیایی مختلف در ریحان تولید پادتن ها برای مبارزه با عفونت را تا ۲۰% افزایش می دهد. برای بدست آوردن نتایج بهتر از برگ های تازه نسبت به برگ های خشک شده استفاده کنید.

خاصیت های دارویی ریحان

درمان استرس

برگ های ریحان دارای عوامل ضد سرطان می باشند. پژوهش های مختلف نشان می دهند که برگ های این گیاه بطور قابل توجه از بدن در برابر استرس حفاظت می کنند. متخصصین تغذیه جویدن ۱۰ تا ۱۲ برگ ریحان را دو بار در طول روز توصیه می کنند تا از احساس افسردگی و ابتلا به بیماری های مرتبط با افسردگی پیشگیری شود. جویدن برگ ها در طول روز می تواند به تصفیه خون نیز کمک کند.

  •  آرون گروپس

سلامت چشم ها

یکی از فواید ریحان که بسیار مهم است وجود مقادیر فراوان ویتامین A در آن می باشد، بنابراین افزودن آن ها به رژیم غذایی به حفظ سلامت چشم های شما کمک می کند. همچنین این گیاه دارویی برای کاهش قرمزی و پف چشم ها مورد استفاده قرار می گیرد. برگ های این گیاه دارویی برای درمان عفونت چشم ها مثل ورم محتمله مفید می باشند.

خاصیت های ریحان

تقویت معده

ریحان جزء خانواده نعنا می باشد و نعنا بخاطر داشتن ویژگی های تسکین دهنده معده مشهور می باشد. یکی از مهمترین خاصیت ریحان درمان زخم معده می باشد و به همین دلیل است که باید این ماده غذایی را در رژیم غذایی خود به کار برید. برای پیشگیری از زخم ها مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند ناراحتی های شکم، گرفتگی عضلات شکم و حالت تهوع را تسکین دهد. ریحان همچنین می تواند به عنوان ملین عمل کند.

فواید ریحان برای کودکان

برای کودکانی که سیستم ایمنی بدن آن ها ضعیف می باشد ریحان دارویی عالی می باشد. این سبزی می تواند بیماری های کودکان مثل سرماخوردگی، سرفه، تب، خرابی دندان، حالت تهوع و غیره را درمان کند. مصرف برگ های ریحان همراه با زعفران تا حد زیادی از ظهور جوش ها پیشگیری می کند. اگر حرکات کودک شما در هنگام دندان درد کند می شود، می توانید ترکیبی آماده شده از آب انار و پودر برگ های ریحان را به کودک خود بدهید.

خواص درمانی ریحان

فواید ریحان برای پوست

یکی دیگر از خواص ریحان تاثیر آن در سلامت پوست می باشد. از آنجا که این گیاه دارای خاصیت ضدعفونی کنندگی است برای رفع جوش ها و ترمیم پوست که بسیار جوش می زنند مفید می باشد. بری پیشگیری از جوش زدن صورت بسیار عالی می باشند و به تسکین پوست و گردش خون کمک می کند. همچنین سبزی ریحان دارای خاصیت ضد پیری است که در درمان و رفع خطوط ریز چهره بسیار عالی می باشد. افرادی با منافذ بزرگ پوست و آن هایی که می خواهند پوست صاف و چهره جوان داشته باشند می توانند از شوینده ریحان استفاده کنند.

خواص دارویی ریحان

خاصیت های عالی ریحان در دوران بارداری

ریحان منبع غنی از ویتامین های مختلف مثل ویتامین E ,C، ریبوفلاوین، نیاسین و بسیاری از دیگر ویتامین ها می باشد. همچنین این گیاه منبع غنی از مواد معدنی مثل روی، فسفر، منیزیم، مس، منگنز و پتاسیم است. تمام این ویتامین ها و مواد معدنی حیاتی در ریحان سیستم ایمنی بدن را در برابر عفونت های زیادی افزایش می دهد، سلامت زن باردار و رشد مطلوب نوزاد متولد نشده را تضمین می کند و به شما کمک می کند تا دوران حاملگی خوبی را پشت سر بگذارید.

خاصیت های درمانی ریحان

درخشان کننده پوست

ریحان نقش مهمی را در سلامت پوست ایفا می کند و باعث روشن و درخشان شدن پوست می شود فقط کافی است یک قاشق چای خوری پودر ریحان خشک شده را با آب یک لیمو ترش تازه و یک قاشق چای خوری زردچوبه مخلوط کرده سپس بر روی پوست تان بمالید و بعد از زمان پانزده دقیقه با آب سرد پوست تان را بشویید.

جلوگیری از ریزش مو

اگر شما نیز نگران این هستید که در آینده دچار ریزش مو شوید بهتر است از ریحان در این زمینه کمک بگیرید زیرا ریشه سبزی ریحان سبب بهبود گردش خون در پوست سر شده و با تقویت فولیکول های مو کمک شایانی به درمان ریزش مو و جلوگیری از آن می کند.

بررسی خواص ریحان

رفع شوره سر

با استفاده از روغن ریحان می توانید برای همیشه از شر شوره سر رها شوید زیرا این روغن با آب رسانی به پوست سر سبب کاهش خشکی پوست شده و در نتیجه شوره سر را برطرف می کند، می توانید دو قطره از این روغن را با نصف فنجان روغن نارگیل مخلوط کرده و بر روی پوست سرتان بمالید و بعد از زمان یک ساعت با آب گرم و شامپو موهایتان را بشویید.

کاهش وزن

بسیار از افراد به دنبال روش هایی جهت لاغری و کاهش وزن هستند که می توانید به صورت منظم از ریحان سبز و بنفش استفاده کنید زیرا، دارای مقادیر فراوانی فیبر است که باعث پاکسازی روده ها و بهبود متابولیسم چربی در بدن می شود و در نتیجه به کاهش وزن منجر خواهد شد.

فواید ریحان بر سلامت بدن

درمان پوکی استخوان

وجود مقادیر بالایی ویتامین K در ریحان با بهبود جذب کلسیم سبب تقویت استخوان ها شده و خطر مبتلا شدن به پوکی استخوان را به خصوص در خانم ها که بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند کاهش می دهد و سبب جلوگیری از پوکی استخوان خواهد شد.

درمان سندروم قبل از قاعدگی

ریحان به دلیل داشتن منگنز سبب تنظیم تعادل هورمون ها در بدن شده و در نتیجه کمک زیادی به درمان سندروم قبل از قاعدگی می کند که با نشانه هایی مانند : دل درد، کمر درد، خستگی، افسردگی و حساسیت پستان ها نمایان می شود.

فواید بی نظیر ریحان

درمان سرفه و گلو درد

ریحان دارای خاصیت ضد ویروسی و ضد باکتری است از این رو برای درمان سرفه، گلو درد، آسم و برونشیت گزینه بسیار مناسبی است، به یک فنجان آب جوش هشت برگ ریحان تازه و پنج گل میخک بیفزایید و بعد از زمان ده دقیقه این دمنوش برای رفع گلو درد و سرفه را بنوشید.

با توجه به خواص ریحان برای سلامتی این سبزی دارای استراگول می باشد و به همین دلیل مصرف طولانی مدت این سبزی باعث ابتلا به سرطان کبد می شود. از مصرف روغن این سبزی بصورت خوراکی خودداری کنید زیرا دارای مقادیر زیاد استراگول می باشد. شما دوستان عزیز و همراهان گرامی در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خواص دیگر سبزی ها می توانید به بخش خواص سبزیجات مراجعه کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *