دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

خواص آبغوره و فواید اعجاب انگیز آن

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

امروزه گرفتن آب غوره های انگور بین مردم رایج و متداول است بدلیل طعم منحصر به فرد و بی نظیر آن در اکثر خانه ها از این ماده غذایی به عنوان چاشنی انواع غذاها استفاده می کنند. مصرف این ماده غذایی به همراه انواع سالادها باعث کاهش وزن می شود.

آبغوره که از انگورهای نرسیده ترش بدست می آید از لحاظ طب سنتی دارای طبع سرد می باشد. غوره دارای طعم ترش است و برای درست کردن انواع ترشی و آبغوره مورد استفاده قرار می گیرد. از نظر طب سنتی فواید آبغوره برای سلامت بدن بسیار زیاد می باشد.

آبغوره دارای اسید مالیک، اسید فرمیک، اسید سوکسینیک، اسید اگزالیک، اسید گلوکولیک و قند است. این ماده مغذی که آب غوره های ترش مزه درخت انگور می باشند برای چاقی مفرط و پوست بدن فواید زیادی دارد در ادامه این مطلب خاصیت آبغوره و فواید متفاوت آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد. تا پایان مطلب همراه ما باشید.خاصیت های آبغوره

شناخت جامع و کامل خواص آبغوره

آبغوره دارای ویتامین C و پتاسیم می باشد و به همین دلیل برای درمان دردهای استخوانی مورد استفاده قرار می گیرد. در ۱۰۰ گرم از آبغوره حدود ۲۶ کالری وجود دارد. خاصیت و فواید آبغوره برای سلامت پوست، تقویت سیستم ایمنی بدن و فشار خون را مرور خواهیم کرد.

خواص آبغوره

چربی خون و کاهش فشار خون

از آنجا که در آبغوره ویتامین C به مقدار فراوان یافت می شود باعث کاهش کلسترول بد در خون می شود و در نهایت از بیماری های قلبی عروقی پیشگیری می کند. آبغوره همچنین بدلیل دارا بودن ویتامین C از کلسترول بد خون و تجمع پلاکت ها و ایجاد لخته های خونی پیشگیری می کند. در مصرف آبغوره برای درمان چربی خون و فشار خون بالا باید به این نکته توجه داشته باشید که حتما قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید و اینکه آبغوره نمی تواند جایگزین داروهای چربی و فشار شود بلکه باید از این ماده غذایی به مقدار مناسب در کنار داروها استفاده کرد.

پیشگیری از سرطان ها

یکی از خاصیت دارویی آبغوره پیشگیری از انواع سرطان هاست. یکی از ویتامین های مهم برای کاهش خطر ابتلا به سرطان ویتامین C می باشد و از آنجا که این ویتامین به مقدار زیاد در آبغوره وجود دارد و همچنین بدلیل داراب بودن خاصیت ضد عفونی کننده آبغوره باعث شده پزشکان مصرف این ماده غذائی را برای پیشگیری از انواع سرطان ها توصیه کنند.

خواص درمانی آبغوره

  •  آرون گروپس

حفظ سلامت سیستم گوارش بدن

دیگر خاصیت آبغوره اشتها آور و هاضم بودن آن می باشد که باعث رفع اختلالات روده و معده می شود. همچنین آبغوره دارای خواص ضد یبوست است. و برای ضد عفونی کردن روده مصرف آن توصیه شده است. برای درمان کرم روده و تقویت معده مصرف آش آبغوره به همراه زیره سیاه برای ۵ روز توصیه شده است. البته باید توجه کنید که در این مدت از مصرف غذاهای سنگین خودداری کنید برای درمان ورم مخاط ذهان و نرمی لثه نیز مفید می باشد. قرقره کردن آبغوره برای درمان ورم گلو در طب سنتی عالی می باشد.

درمان رماتیسم

یکی از مواد مفید برای درمان درد سیاتیک و رماتیسم، پتاسیم می باشد و از آنجا که این ماده معدنی به صورت فراوان در آبغوره یافت می شود مصرف آن برای درمان این بیماری ها و دیگر بیماری ها مثل پادرد و کمر درد مفید می باشد.

خواص دارویی آبغوره

خواص آبغوره برای کاهش وزن

برخی از افراد برای کاهش وزن بهتر به صورت ناشتا آبغوره مصرف می کنند اما لازم است بدانید که مصرف ناشتا و طولانی مدت آبغوره ممکن است به دستگاه گوارش آسیب وارد کند و باعث ایجاد زخم معده شود. برای کاهش وزن موثر تغییر در شیوه زندگی مثل فعالیت بدنی بیشتر و مصرف رژیم غذایی کم کالری مورد نیاز می باشد اما جالب است بدانید برای طعم عالی سالاد می توانید به آن آبغوره اضافه کنید و از آنجا که آبغوره دارای کالری کم می باشد مصرف آن برای کاهش وزن موثر است.

خاصیت های درمانی آبغوره

خواص آبغوره در حفظ سلامت پوست

از خاصیت آبغوره برای سلامت پوست نمی توان چشم پوشی کرد. حفظ تعادل PH پوست در حالت اسیدی با استفاده از ماست ترش و سایر ترشی های طبیعی مثل آبلیمو، آب نارنج، آبغوره و غیره امکان پذیر می باشد. این مواد باید رقیق باشند در غیر اینصورت باعث تحریک پوست می شوند. می توانید از آبغوره تازه رقیق شده برای این عمل استفاده کنید.

بهبود کمردرد و درد سیاتیک

آبغوره به دلیل داشتن مقادیر فراوانی پتاسیم به درمان کمردرد، درد سیاتیک و همچنین ناراحتی های روماتیسمی کمک زیادی می کند، همچنین سبب کاهش پا درد و دیگر ناراحتی های عضلانی و مفصلی نیز می شود.

خواص شگفت انگیز آبغوره

 خواص آبغوره در رفع کم خونی

از دیگر خاصیت معجزه آسای آبغوره کمک به درمان کم خونی است بنابراین اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که از کم خونی رنج می برید بهتر است هر روز تمام بدن تان را به خصوص ناحیه کمر، شکم، کلیه و پاهایتان را با آبغوره ماساژ داده و پس از چند دقیقه دوش آب گرم بگیرد و در معرض نور خورشید قرار بگیرید.

درمان تب و سل ریوی

آبغوره به دلیل داشتن خاصیت کاهنده دمای تب و همچنین رفع عطش جهت بهبود تب و سل ریوی بسیار مفید است بنابراین می توانید از این چاشنی استفاده نمایید.

فواید آبغوره بر سلامت بدن

خواص آبغوره در خانم های باردار

به دلیل اینکه آبغوره حفظ کننده جنین می باشد می توانید در این دوران کمی آبغوره به همراه غذای روزانه تان مصرف نمایید اما باید دقت داشته باشید که در مصرف آن زیاده روی نکنید زیرا، خطر سقط جنین را افزایش می دهد.

از بین بردن کرم های روده و معده

بسیاری از افراد از انگل روده و معده رنج می برند و به دنبال روش هایی جهت درمان آن هستند که آبغوره به دلیل داشتن خاصیت ضد عفونی کنندگی باعث از بین بردن کرم های روده و معده می شود.

خاصیت آبغوره بر سلامت بدن

اشتها آور

مصرف آبغوره سبب افزایش ترشحات معده و در نتیجه افزایش اشتها می شود و همچنین به هضم های غذاهای سنگین و چرب کمک می کند فقط کافی است از این چاشنی در انواع سالاد ها و .. استفاده نمایید.

طریقه مصرف غوره و آبغوره

غوره دارای مزه ترشی است که به عنوان یک افزودنی برای انواع سالاد به شمار می رود فقط کافی است یک دسته غوره را داخل مخلوط کن بگذارید سپس آب حاصل از آن را در فریزر گذاشته تا در زمان لازم از آن استفاده نمایید که البته در غذاهای از جمله : دلمه، خورشت کدو و بادمجان و.. استفاده از غوره کاربرد دارد.نحوه مصرف آبغوره

خواص مهم آبغوره در طب سنتی

  • درمان چاقی مفرط با استفاده از آبغوره امکان پذیر می باشد.
  • برای درمان بیماری اسکوریوت که بر اثر کمبود ویتامین C در بدن ایجاد می شود موثر می باشد.
  • برای درمان زردی می توانید پس از صرف هر وعده غذایی ۱ تا ۲ قاشق آبغوره مصرف کنید.
  • برای به جلو انداختن بلوغ جنسی در دختران می توان از آبغوره استفاده کرد.
  • کاهش حرارت و صفرا با استفاده از خاصیت های آبغوره امکان پذیر می باشد و همچنین باعث ضد عفونی شدن روده ها می گردد. برای این مورد روزانه و برای چند روز متوالی بهتر است یک قاشق مرباخوری از آن را مصرف کنید.
  • تقویت کبد
  • برای درمان اسهال های ساده ۳ بار در روز و هر بار یک قاشق غذاخوری آبغوره مصرف کنید.
  • برای بند آمدن خونریزی بینی می توانید چند قطره آبغوره در بینی بچکانید.
  • درمان چرک گوش با استفاده از آبغوره امکان پذیر است برای این منظور سرکه و آبغوره را به اندازه مساوی با یکدیگر ترکیب کنید و برای چند روز متوالی هر روز ۱ تا ۲ قطره از آن را در گوش بچکانید.
  • برای درمان بواسیر به مقدار مساوی آبغوره و آب تره را با یکدیگر ترکیب کرده و آن را به محل بواسیر بمالید البته بهتر است اینکار را پش از اجابت مزاج انجام دهید.
  • برای کاهش تب، درمان آنژین، ورم دهان، سل ریه استفاده از آبغوره توصیه شده است.
  • ادرار آور است و از این رو باعث حذف سموم بدن می شود.

خاصیت های دارویی آبغوره

احتیاط در مصرف آبغوره

از آنجا که آبغوره دارای طبعی سرد می باشد افراد سرد مزاج و مبتلایان به ناراحتی های اعصاب بهتر است از مصرف آن خودداری کنند. با وجود فواید آبغوره برای بدن، زنان باردار باید بطور محدود و به صورت چاشنی از این ماده غذایی استفاده کنند. از آنجا که یکی از خاصیت های آبغوره مدر بودن آن می باشد ممکن است سلامت جنین را به خطر بیاندازد. گاهی اوقات برای پیشگیری از رشد کپک در آبغوره به آن نمک اضافه می کنند به همین دلیل بیمارانی که باید بطور محدود نمک مصرف کنند مثل بیماران مبتلا به فشار خون بالا، بیماران قلبی و کلیوی نباید از آن استفاده کنند. بیماران مبتلا به زخم معده و التهاب روده باید از مصرف آن خودداری کنند. این نکته را نیز همواره بخاطر داشته باشید که آن را نباید با معده خالی مصرف کنید زیرا باعث می شود عوارض جانبی برای معده داشته باشد.

به منظور آشنایی با دیگر خواص مواد غذایی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *