دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

علائم یائسگی در زنان و روش های درمان

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۱۹ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

یکی از بخش های طبیعی زندگی هر زن دوران یائسگی او می باشد. یائسگی در زنان به هیچ عنوان بیماری در نظر گرفته نمی شود. در این مطلب رایج ترین نشانه ها و علائم یائسگی در زنان را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

یائسگی به زمانی گفته می شود که دیگر زن دوران قاعدگی نخواهد داشت. اگر برای دوازده ماه متداول عادت ماهیانه نداشته باشید به این معناست که دوران یائسگی شما فرارسیده است. میانگین سن یائسگی ۵۱ سال می باشد. اگرچه تا حد زیادی می تواند متفاوت باشد. در این مطلب مهمترین علائم یائسگی در زنان و نشانه های آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد. تا پایان مطلب همراه ما باشید.

بسیاری از زنان در دوران یائسگی علایم فیزیک و احساسی را تجربه می کنند که بدلیل عدم تعادل در هورمون ها اتفاق می افتد. زنان اغلب در اواسط دهه ۴۰ سالگی علایم یائسگی را تجربه می کنند و توانایی باروری زن به پایان می رسد. در این مطلب رایج ترین علایم و نشانه های یائسگی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

     تصویر یائسگی در زنان

رایج ترین علائم یائسگی در زنان

یائسگی بخش طبیعی زندگی هر زن می باشد این مرحله برجسته ای می باشند و درست مثل بلوغ یک بیماری یا شرایط نمی باشد. علائم یائسگی در زنان ممکن است خیلی سالها قبل از آغاز آن شروع شود. برخی از زنان این علائم را ماه ها یا سالها پس از آن ممکن است تجربه کنند. در این مطلب مهمترین علائم و نشانه های یائسگی را ذکر خواهیم کرد.

دوره های عادت ماهیانه نامنظم: معمولا اولین نشانه یائسگی تغییر در الگوی عادت ماهیانه می باشد. برخی از زنان ممکن است هر دو تا سه هفته عادت ماهیانه شوند در حالیکه برخی دیگر ممکن است برای یک ماه عادت ماهیانه نشوند.

علائم یائسگی در زنان

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

کاهش یاروری: در طول مرحله یائسگی در زندگی فرد، سطوح استروژن ممکن است بطور قابل توجه کاهش یابد. به همین دلیل شانس حامله شدن و بارداری زن کاهش خواهد یافت.

خشکی واژن: خشکی واژن ممکن است با خارش و یا احساس ناراحتی در واژن همراه باشد. برخی از زنان ممکن است در طول سکس احساس درد کنند. خشک شدن واژن به معنای تورم در واژن می باشد که نتیجه نازک شدن و کوچک شدن بافت ها و نبود استروژن می باشد. تقریبا ۳۰% تجربه علایم خشکی واژن در طول دوره اولیه یائسگی اتفاق می افتد. در حالیکه ۴۷% آن در دوره پس از یائسگی اتفاق می افتد. مواردی وجود دارد که زنان خشکی واژن را بیش از یک دهه پس از آخرین دوره عادت ماهیانه خود تجربه می کنند. اکثر زنان در دوره پس از یاسگی از خشکی واژن و درد شکایت می کنند اما دوست ندارند به پزشک مراجعه کنند.

گر گرفتگی: احساس ناگهانی گرما در بخش بالاتنه می باشد. ممکن است از صورت، گردنیا قفسه سینه آغاز شود و سپس بخش های بالایی و پایینی بدن را دربرمی گیرد. پوست صورت، گردن یا قفسه سینه ممکن است قرمز و پوسته پوسته شود و سپس زن عرق می کند. ضربان قلب بطور ناگهانی افزایش می یابد و یا ممکن است ضربان قلب شما نامنظم و یا عجیب شود. گر گرفتگی بطور کلی سال اول پس از آخرین عادت ماهیانه زن اتفاق می افتد.

تعریق شبانه: اگر گر گرفتگی در رختخواب اتفاق بیفتد تعریق شبانه نامیده می شود. اکثر زنان بیان می کنند که عرق کردن یا گرگرفتگی آن ها در شب بیش از چند دقیقه طول نمی کشد.

علائم اولیه یائسگی در زنان

اختلال در خواب: اختلال در خواب اغلب اوقات باعث عرق کردن در شب می شود. اختلال در خواب ممکن است بدلیل بی خوابی یا استرس ایجاد شود. مشکل به خواب رفتن و بیدار ماندن در طول یائسگی زنان افزایش می یابد.

مشکل در ادرار: زنان در طول این دوره بیشتر در معرض عفونت های مجاری ادرار مثل کیست قرار می گیرند. همچنین ممکن است تعداد مراتب ادرار افزایش یابد.

تغییر در خلق و خو: تغییرات رفتاری اغلب با اختلال در خواب همراه می باشند. متخصصان بیان کرده اند که اکثر اختلالات رفتاری بدلیل خوب ناکافی و اختلال در خواب ایجاد می شود.

علائم و نشانه های یائسگی در زنان

اختلال در تمرکز حواس و یادگیری: برخی از زنان در حافظه کوتاه مدت خود مشکلاتی دارند و همچنین در تمرکز کردن بر روی چیزی برای مدت طولانی مشکل دارند. برخی از زنان ممکن است در طول دوره یائسگی نسبت به دیگر مراحل زندگی خود در فرآیند یادگیری بیشتر دچار مشکل شوند.

دیگر نشانه ها و علایم یائسگی در زنان

  • از دست دادن میل جنسی
  • خستگی، سر گیجه
  • حساسیت ها
  • نفخ شکم
  • افسردگی
  • اضطراب
  • درد مفاصل
  • سوزش زبان
  • اختلالات گوارشی
  • مشکلات لثه
  • پوکی استخوان
  • چاقی شکم
  • ریزش مو
  • کاهش سایز سینه

علائم مهم یائسگی

از دیگر نشانه ها و علائم یائسگی در زنان می باشد. اگر یائسگی درمان نشود ممکن است تمام علائم و نشانه های بیان شده ممکن است به تدریج در طول دوره سه تا پنج ساله متوقف شود. اگرچه علایم ممکن است برای مدت بیشتری طول بکشند. در بعضی موارد، خشکی واژن، خارش و ناراحتی ممکن است شدید شود و در نهایت بدتر شود.

علائم و درمان یائسگی

بررسی مراحل یائسگی

یائسگی دارای دو مرحله می باشد که خانم ها این دو مرحله از یائسگی را در طول زندگی خود تجربه می کنند:

مرحله پیش یائسگی :

در این مرحله  به دلیل اینکه هورمون استروژن به صورت تدریجی کاهش پیدا می کند  در نتیجه منجر به نامنظم شدن سیکل قاعدگی شده و امکان دارد در برخی از ماه ها قاعدگی رخ ندهد و این مرحله تا آخرین پریودی ادامه خواهد داشت و پس از آن دیگر پریودی اتفاق نخواهد افتاد و شخص وارد مرحله یائسگی خواهد شد.

مرحله یائشگی کامل :

از زمان آخرین پریودی در صورتی که هیچ قاعدگی اتفاق نیفتد یه این معناست که فرد وارد یائسگی شده است و نشانه های دراز مدت یائسگی عبارتند از : بیماری های قلبی و پوکی استخوان می باشد.

 بررسی مراحل یائسگی

درمان نشانه های یائسگی

درمان غیر هورمونی : مانند استفاده از دارو ها و استفاده از لیزر وازینال

درمان هورمونی : این دسته از دارو ها باعث کاهش علائم یائسگی در زنان می شود و با عوارضی همراه هستند که عوارض آن شامل : تورم شدید سینه ها، نفخ شکم، تغییرات خلقی، خونریزی های واژینال و سردرد است.

نکته : طبق تحقیقات انجام داده شده آن دسته از خانم هایی که از هورمون درمانی جهت کاهش علائم یائسگی کمک می گیرند نسبت به دیگران بیشتر در معرض خطر ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی و لخته خون هستند و مصرف مداوم آن امکان دارد منجر به افزایش خطر مبتلا شدن به سرطان سینه شود.

با خطرات یائسگی در دراز مدت

همانطور که می دانید هورمون استروژن در محافظت از قلب و استخوان نقش مهمی را ایفا می کند از این رو، به دلیل یائسگی این استروژن در بدن کاهش می یابد و در نتیجه بدن در معرض خطر مبتلا شدن به بیماری های قلبی و پوکی استخوان می باشد بنابراین به منظور پیشگیری از بروز این بیماری به پزشک متخصص زنان مراجعه نمایید.

خطرات بلند مدت تر یاسئگی

بهتر است یائسگی زنان را با استفاده از علائم بیان شده به موقع تشخیص داد و برای درمان آن اقدام کرد زیرا اگر یائسگی درمان نشده باقی بماند ممکن است مشکلاتی را به همراه داشته باشد. شما دوستان عزیز و همراهان گرامی در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با بیماری های زنانه می توانید به بخش بارداری رجوع کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *