دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

خواص توت تازه و توت خشک و فواید درمانی آن ها

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۲۱ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

میوه توت، یکی از مواد غذایی مفید و سرشار از مواد معدنی، ویتامین ها و کلسیم می باشد. این ماده غذایی دارای خواص بسیار زیادی است به همین دلیل در درمان بیماری های مختلف استفاده می شود. در این مطلب به بررسی خواص توت و فواید درمانی آن خواهیم پرداخت.

توت ها از جمله مواد غذایی می باشد که دارای مزایای زیادی برای سلامت بدن می باشد.  بدلیل وجود مقادیر زیاد مواد مغذی مثل آنتی اکسیدان، غذاهای گیاهی، فیبر، آهن، منگنز، پتاسیم و روی می باشد. سلول های DNA را در برابر آسیب های رادیکال های آزاد که باعث ایجاد مشکلاتی مثل سرطان، اختلالات قلبی_ عروقی، آب مروارید، پیری و دیگر مشکلات را ایجاد کند. همچنین برای بهبود قدرت بینایی، سیستم ایمنی بدن، بهبود حافظه و سلامت مو موثر می باشد. تا پایان مطلب با بررسی فواید توت تازه و توت خشک همراه ما باشید.

توت ها مواد غذایی خوشمزه و سرشار از مواد مغذی می باشند که مردم سراسر جهان از خوردن آن لذت می برند. برگ های این درخت نیز حاوی مواد مغذی می باشند و به عنوان غذا برای کرم های ابریشمی مورد استفاده قرار می گیرند. آنتی اکسیدان های موجود در توت ها به کاهش خطرات ایجاد شده توسط رادیکال های آزاد کمک می کند. آنتی اکسیدان مشهور موجود در توت تاثیرات مثبتی بر سن و طول عمر فرد دارد. در ادامه با بررسی فواید مهم توت همراه ما باشید.

 خواص درمانی توت

مهمترین فواید توت که همه را شگفت زده می کند

توت دارای املاح معدنی، تانن، مواد چرب و ویتامین های C, D می باشد. توت اغلب در درمان دیابت موثر می باشد و همچنین برای درمان فشار خون بالا، کلسترول بالا، سرماخوردگی های رایج، درد ماهیچه و مفاصل مثل آرتروز، یبوست، سرگیجه، شنیدن زنگ در گوش، ریزش مو و سفید شدن موها مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص توت تازه

توت ها دارای مواد مغذی و ویتامین های بیشماری می باشند از آنجا که دارای مقادیر زیاد ویتامین گروه B می باشد برای کاهش استرس، عصبانیت، اضطراب و هیجان موثر است. ویتامین A موجود در این ماده غذایی نیز باعث تقویت رشد ناخن و قدرت بینایی می شود. در این بخش به بررسی فواید توت تازه خواهیم پرداخت.

خواص دارویی توت

تقویت سیستم ایمنی بدن

توت ها دارای آلکالوئید می باشد که گلبول های سفید خونی می باشند. این ماده غذایی سرشار از ویتامینC می باشد که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و با بیماری های رایج مثل سرماخوردگی، تب یا هر عفونت دیگر مبارزه می کند.

  •  آرون گروپس

سلامت قلب

خوردن توت ها باعث حفظ سلامت قلب می شود. این ماده غذایی سیستم عصبی را تقویت کرده و کلسترول خون را کاهش می دهد بنابراین از ایجاد انسداد در جریان خون پیشگیری می کند. بنابراین مصرف این ماده غذایی برای پیشگیری از حمله قلبی و سکته مفید می باشد.

دیابت

فلاونوئیدهای موجود در توت بهترین ماده غذایی برای پیشگیری از افزایش و کاهش سطح قند خون در بدن می باشند. بنابراین مصرف این توت تازه برای درمان و یا کنترل دیابت بسیار موثر می باشد.

خاصیت های توت

اضطراب

از دیگر فواید توت تازه کاهش اضطراب و استرس است. عصاره برگ توت دارای ویژگی های آنتی اکسیدانی می باشد. در یک پژوهش انجام شده روی موش ها نشان داده شد که عصاره برگ توت دارای تاثیرات آرامبخش می باشد.

افزایش گردش خون

آهن موجود در توت سبب افزایش تولید گلبول های قرمز در بدن شده که در نتیجه سبب افزایش توزیع اکسیژن در بافت ها و اندام های مهم بدن می شود و در نهایت کمک زیادی به افزایش متابولیسم بدن می کند.

بررسی خواص توت

خواص ضد التهابی

طبق تحقیقات انجام شده برگ توت به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی برای کاهش درد های ناشی از التهاب گزینه بسیار مناسبی است بنابراین چای برگ درخت توت را تهیه کنید.

حفظ استحکام استخوان ها

توت دارای مقادیر فراوانی کلسیم، آهن و مقداری کمی فسفر و منیزیم است و جهت محافظت از بافت استخوانی گزینه بسیار مناسبی است و در واقع سبب جلوگیری از پوکی استخوان یا دیگر بیماری های استخوانی می شود که با افزایش سن مرتبط است.

خاصیت توت بر سلامت بدن

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

توت دارای مقادیر فراوانی فیبر است که به دفع راحت تر مدفوع و هضم غذا می کند و در نتیجه خطر ابتلا به یبوست، نفخ و گرفتگی عضلات شکم را کاهش می دهد علاوه بر اینکه زمانی به صورت منظم به رژیم غذایی تان فیبر اضافه می کنید سبب بهبود سلامت قلب نیز می شود.

تصفیه کننده خون

از دیگر فواید شگفت انگیز توت تمیز کننده خون و افزایش تولید خون می باشد و در نتیجه باعث بهبود عملکرد اندام مختلف بدن می شود و در واقع این خاصیت بی نظیر توت را می توان جزو یکی از بهترین فواید آن در نظر گرفت.

خواص توت خشک

از نظر طب سنتی در چین توت ها برای ریه بسیار مناسب می باشند. همچنین این ماده غذایی برای درمان مشکلات ریه و سرماخوردگی های مزمن بسیار موثر می باشد. در این بخش به بررسی فواید مهم توت خشک خواهیم پرداخت.

خواص توت

کاهش فشار خون

مکمل های غذایی موجود در این ماده غذایی بسیار خوشمزه این ماده را به ماده ای عالی برای کاهش فشار خون تبدیل کرده است. محتوی آب، کربوهیدرات، ویتامین، کارتونئید و عناصر اصلی می تواند بطور موثر باعث افزایش حجم خون بدن شود. گفته می شود که درمانی عالی برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا یا بیماری های زنانه می باشد.

ضد سرطان

توت خشک حاوی مقدار زیادی روتین می باشد، توسط طب پیشرفته ثابت شده است که قادر به پبشگیری از سرطان روده می باشد. روتین همچنین خون را خنک می سازد، خونریزی را متوقف کرده، تورم را کاهش داده و باعث از بین رفتن ویروس ها می شود. از این رو، خوردن توت خشک بطور روزانه به پیشگیری و درمان خونریزی مغزی، فشار خون بالا، خونریزی شبکیه، برونشیت مزمن و غیره می شود.

خاصیت های دارویی توت

سلامت کبد و کلیه

از دیگر خواص درمانی توت خشک می توان به تقویت کننده کبد و کلیه اشاره کرد. برای تقویت خون، بهبود ترشح بزاق یا مایعات بدن و خشکی بدن موثر می باشد. برای رفع تشنگی بسیار موثر است، و کمبود مایعات بدن و خشکی روده بسیار موثر می باشد. همچنین از ابتلا به یبوست که بدلیل کمبود مایعات بدن و خون در کبد و کلیه ایجاد می شود پیشگیری می کند.

درمان اختلالات جنسی

بر تنظیم کبد و کلیه تاثیر می گذارد و باعث بهبود کیفیت قدست جنسی در مردان می شود. با این حال برای درمان ناتوانی جنسی، انزال زودرس و دیگر اختلالات جنسی مفید می باشد.

خواص دارویی و درمانی توت تازه و خشک

این ماده غذایی دارای طبعی گرم و مرطوب می باشد. به عنوان داروی ملین می توان از آن صبح ناشتا استفاده کرد. خون را تصفیه می کند. برای کبد و طحال از اهمیت زیادی برخوردار است. از آن جا که در توت ها آهن زیادی وجود دارد این ماده برای درمان کم خونی و فقر آهن مورد استفاده قرار می گیرد. برگ درخت آن دارای تاثیرات خنک کنندگی می باشد و التهاب را کاهش می دهد و همچنین التهاب چشم ها را رفع کرده و باعث درخشان شدن چشم ها می شود

برگ این درخت نیز همچنین برای تصفیه خون مورد استفاده قرار می گیرد. می توانید از دم کرده آن برای درمان رماتیسم استفاده کنید. از دیگر خواص توت می توان به تاثیر آن برای رفع سرفه و درمان آسم اشاره کرد. توت خشک بدلیل دارا بودن کلسیم، فسفر برای لثه کودکان مفید می باشد و انرژی بدن سالمندان را تامین می سازد. برای محکم ساختن لثه و پیشگیری از کرم خوردگی دندان می توانید صمغ درخت آن را بجوید. افراد مبتلا به دیابت بهتر است به جای قند از این ماده مغذی استفاده کنند.

فواید توت بر سلامت بدن

نکاتی در مورد توت

۱. بهترین موقع مصرف توت پیش از غذا با معده خالی است اما در فاصله غذای ظهر و شام نیز می توانید توت میل کنید و از خوردن توت بر روی غذای سنگین خودداری نمایید.

۲. نوع قند موجود در شیره توت بر خلاف اکثر شیره ها برای بیماران دیابتی مضر نمی باشد و در واقع این دسته از افراد با رعایت اعتدال و مشورت با پزشک می توانند از این ماده غذایی بی نظیر بهره مند شوند.

۳. هر چند که مصرف توت سبب کاهش سطح قند خون می شود اما بهتر است افراد دیابتی با مشورت پزشک این میوه را مصرف کنند.

۴. خیلی کم پیش می آید که فردی به توت آلرژی داشته باشد اما در صورتی که برای بار اول توت می خورید بهتر است مقداری کمی مصرف نمایید که اغلب افرادی که به گرده گل حساسیت دارند به توت نیز حساسیت خواهند داشت.

مهمترین فواید توت تازه و خشک و فواید دارویی آن را بیان کردیم. این ماده غذایی در درمان بسیاری از بیماری ها بسیار موثر می باشد. در صورت تمایل کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خواص میوه جات می توانید به بخش خواص مواد غذایی رجوع کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *