دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

غذای کودک شش ماهه و مواد غذایی مفید و مضر در این ماه

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۱ خرداد ۱۳۹۵
  • ۰

در انتخاب غذای کودک شش ماهه باید همواره نکات زیادی را در نظر بگیید. نوزادان متفاوت می باشند از این رو ممکن است به غذاهای مختلف واکنش های گوناگون نشان دهند در این مطلب به بررسی کامل جامع غذای کودک در ش ماهگی می پردازیم.

غذا کودک شش ماهه تاثیر مستقیم در سلامت و رشد نوزاد دارد. در این مطلب بطور کامل و جامع غذاهای مفید و مجاز برای نوزاد شش ماهه را گرداوری نموده ایم که با ارائه آنها سعی داریم شما را با غذاهای مناسب برای نوزاد شش ماه آشنا سازیم. همچنین شما خواهید فهمید که کدام غذا مناسب کودک شما می باشد و اینکه کودک به چه غذاهایی حساسیت نشان خواهد داد. در ادامه با بررسی غذاهای سالم و مضر برای کودک شش ماهه همراه ما باشید و از اطلاعات مطرح شده نهایت استفاده را ببرید.

غذای کودک شش ماهه و تغذیه صحیح نوزاد در این سن :

از آنجا که دائقه نوزادان مختلف، متفاوت می باشند و به غذاهای و طعم های مختلف واکنش های متفاوتی نشان میدهند قانون خاصی در رابطه با غذای کودک شش ماهه وجود ندارد. اغلب غذاهای جامد پس از شش ماهگی به نوزاد داده می شود اما اگر نوزاد تمایلی به استفاده از آن نداشت نگران نشوید. برای مدت یک هفته صبر کنید و سپس دوباره امتحان نمایید. تغدیه نوزاد شش ماهه یکی از مهم ترین مواردی است که والدین باید بدان توجه نمایند.

غذای کودک شش ماهه

رژیم غذایی مناسب کودک شش ماهه

جوانه های چشایی در این سن رشد می یابند و در این مرحله متوجه خواهید شد که ممکن است نوزاد شش ماهه شما یک روز تمایلی به استفاده از یک نوع غذا تمایل نداشته باشد اما روز بعد به مصرف آن تمایل نشان دهد. بنابراین قانونی در رابطه با اینکه شما باید غذایی که کودکتان تمایلی به مصرف آن ندارد را فراموش کنید وجود ندارد. می توانید از سرلاک به عنوان غذای کودک خود استفاده کنید اما بخاطر داشته باشید بهتر است از سرلاک برنج و جو استفاده کنید. در ادامه تغذیه کودک شش ماهه را مورد بررسی قرار می دهیم.

غذای مناسب برای کودک شش ماهه

  • همیشه سعی کنید مواد غذایی مغذی نرم و له شده استفاده کنید زیرا او در حال حاضر آماده جویدن چیزی نمی باشد.
  • غذای کودک ۶ ماهه یکی از مهم ترین مواردی است که باید بدان توجه نمود. سعی کنید قبل از دادن هر غذایی به کودک با پزشک مشورت کنید.
  • کودک شما در ۶ تا ۹ ماهگی آماده خوردن، چشیدن و هضم مواد غذایی جامد می باشد. می توانید به کودک خود غذاهایی با طعم های مختلف بدهید تا مزه ها را بشناسد. ابتدا با پزشک خود مشورت کنید زیرا غذایی که می توانید به کودک خود بدهید به میزان رشد کودک شما وابسته می باشد.

غذای مضر برای کودک شش ماهه

  • از دادن عسل به کودک کمتر از یک سال اکیدا خودداری کنید و از دیگر شیرین کننده ها استفاده کنید.
  • ماست خیلی امن و خوب می باشد و باید در برنامه غذایی کودک شش ماهه قرار بگیرد.
  • همچنین می توانید با اطمینان خاطر به کودک خود پنیر بدهید. پنیر های دلمه شده بهترین گزینه می باشند.
  • همچنین می توانید زرده تخم مرغ له شده را به رژیم غذایی کودک شش ماهه خود اضافه کنید. این ماده غذایی به رشد فیزیکی و ذهنی کودک کمک می کند. قبل از یک سالگی کودک از دادن سفیده تخم مرغ به او خودداری کنید.
  • استفاده از پوره سیب زمینی و هویچ قبل از مصرف حبوبات توصیه می شود.حبوبات سرشار از ویتامین ها، پروتئین و مواد معدنی می باشند و ماده غذایی عالی برای اضافه کردن به رژیم غذایی کودک شش ماهه می باشد.
  • هرگز بیش از حد به کودک خود غذا ندهید از دادن مقدار زیاد پروتئین به کودک شش ماهه خودداری کنید.

غذاهای خوشمزه برای کودک شش ماهه

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

از دادن غذاهای طعم دار و ادویه دار قبل از ده تا دوزاده ماهگی به کودک خودداری کنید برخی معتقدند با اینکار کودک آماده می شود تا غذای خانواده را دریافت کند اما این نکته را در نظر بگیرید که این عمل باعث می شود کودک به خوردن غذاهای بی نمک و بدون طعم در شش ماهگی علاقه ای نشان ندهد و حساسیت و آلرژی های غذایی را به دنبال خواهد داشت. اگر غذاهای کمکی را قبل از شش ماهگی به کودک خود بدهید باعث می شود کودک علاقه کمتری به خوردن شیر مادر نشان دهد و از آنجا که هنوز دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن او آماده نمی باشد ممکن است کودک دچار آلرژی، عفونت و اسهال شود. استفاده از غذاهای کمکی خانگی نسبت به غذاهای تجاری بهتر می باشد زیرا غذاهای تجاری اغلب گران قیمت می باشند و از نظر سلامت مورد شک و تردید می باشند این غذاهای کمکی اغلب ترکیبی از مواد غذایی مختلف می باشند از این رو ممکن است کودک با خوردن آن ها آلرژی پیدا کند. اگر کودک غذایی را دوست نداشت فردا دوباره همان غذا را برای او آماده کنید و همین عمل را تا ۵ بار انجام دهید زیرا برخی از کودکان باید برخی از غذاها را چند بار بچشند تا بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

انواع غذاها برای کودک شش ماهه

با انواع مختلف غذای کودک شش ماهه آشنا شدید، با استفاده از الگوهای مطرح شده در این مقاله می توانید به تغذیه مناسب کودک پرداخته و به رشد بهتر و سلامت وی کمک کنید. همچنین می توانید با مراجعه به بخش کودک و والدین با دیگر نکات مهم در رابطه با نوزادان آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *