دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

درمان عفونت معده با مصرف مواد غذایی طبیعی

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۲۳ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

یکی از اختلالاتی که ممکن است برای مدت ۳ تا ۶ روز طول بکشد تا به طور کامل درمان شود عفونت معده است. در این مطلب برترین و موثرترین روش های خانگی درمان عفونت معده را برای شما آورده ایم. تا پایان مطلب همراه ما باشید.

عفونت معده معمولا بدلیل وجود ویروس در شکم اتفاق می افتد معمولا از ۲ تا ۶ روز طول می کشد و کنترل آن بسیار دشوار می باشد بستگی به شرایط و شدت آن دارد. این شرایط اغلب به دلیل وجود عفونت ویروسی در دستگاه گوارشی می باشد. در ادامه روش های خانگی درمان عفونت معده را با هم می خوانیم.

عفونت معده معمولا می تواند مسری باشد و پس از گذشت مدتی به طور خود به خودی رفع می گردد. برخی از علایم عفونت معده شامل اسهال، مدفوع خونی، تهوع، استفراغ، درد عضلانی، خستگی، سر درد و تب و لرز ناگهانی می باشد. در این مطلب موثر ترین و قطعی ترین روش های درمان عفونت معده را برای شما آورده ایم.

روش های خانگی درمان عفونت معده

عفونت معده می تواند به طور موثر با استفاده از درمان خانگی و طب سنتی درمان شود. بهتر از از درمان های خانگی برای رفع عفونت در معده استفاده نمایید. برخی از این روش ها را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

مایعات برای درمان عفونت معده

نوشیدن مایعات زیاد

در اولین روزهای عفونت معده شکم شما از تمام چیزهایی که خورده اید خالی می گردد. بنابراین از خوردن غذاهای جامد خودداری کرده و در عوض مایعات بنوشید. علاوه بر نوشیدن آب زیاد، سعی کنید مقدار زیادی از آب میوه جات و سبزیجات در فواصل منظم در طول روز استفاده کنید. انجام این کار معده و روده شما را تسکین می بخشد و باعث کاهش تورم می شود.

درمان عفونت معده

خوردن غذاهایی غنی از فیبر

پس از اینکه برای چند روز از مایعات استفاده کردید، غذاهای نیمه جامد را به وعده های غذایی خود اضافه کنید و غذاهای غنی از فیبر را بخورید. فیبر به آسانی هضم می شود و مدفوع را نرم می کند و می تواند به آسانی از معده عبور کند و در نهایت تورم ایجاد شده در اثر عفونت را تا حد زیادی کاهش می دهد. منابع غنی از فیبر شامل سیب، گلابی، تمشک، نخود فرنگی، کلم بروکلی، غلات، حبوبات، آجیل و دانه ها می باشند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

آب برای درمان عفونت معده و روده

نوشیدن آب زیاد

یکی از بهترین کارهایی که می توانید در طول ابتلا به عفونت معده انجام دهید نوشیدن مقدار زیاد آب می باشد. نوشیدن آب به طور منظم در طول این دوره آب بدن شما را حفظ می کند، مدفوع را نرم کرده، درد و تورم را در معده کاهش می دهد و ویروسی که باعث ایجاد عفونت شده است را خارج می کند. پس در طول روز در فواصل معین برای درمان عفونت معده به طور موثر و سریع ۱۰ لیوان آب بنوشید.

زنجبیل برای درمان عفونت معده

زنجبیل

زنجبیل دارای ویژگی های ضد ویروس و آنتی باکتری می باشد که برای مقابله با عفوت بدن از جمله عفونت معده بسیار موثر می باشد. زنجبیل فعالیت معده را منظم کرده و تورم و دیگر عوارض جانبی ایجاد شده بر اثر عفونت را کاهش می دهد. بهترین راه حل این است که یک تکه زنجبیل را رنده کرده و خمیر بدست آمده را سه بار در طول روز بخورید. می توانید آب چند تکه زنجبیل را گرفته و چند قطره عسل و یک فنجان آب به آن اضافه کنید و محلول حاصل را حداقل سه بار در روز بنوشید تا نتایج سریع و موثر برای درمان عفونت معده بیابید.

چای نعناع برای عفونت معده

نوشیدن چای نعناع

نوشیدن چای نعناع می تواند درد و تورم ایجاد شده توسط عفونت معده را تسکین بدهد. نعناع حاوی ویژگی های ضد انقباض و تشنج می باشد که به مراقبت از شرایط اسیدیته و گرفتگی معده و روده  کمک می کند. ویژگی های باد شکن در نعناع می تواند نفخ و گاز معده را کاهش می دهد. حداقل هر روز دو لیوان چای نعناع بنوشید.

لیمو برای درمان عفونت معده

نوشیدن آبلیمو

آبلیمو درمان خانگی خوبی برای عفونت معده می باشد و ناخالصی ها و ارگانیسم های مضر را از روده بزرگ پاک می کند که ممکن است باعث انسداد روده و باعث عفونت معده شود. ویژگی های آنتی اکسیدان که لیمو دارد می تواند لوله گوارشی را تحریک کرده و حرکت معده را تنظیم می کند و در نهایت عفونت معده را تا حد زیادی کاهش می دهد.   آب یک لیمو را گرفته و مقداری عسل به آن اضافه کنید و مقداری نمک روی آن بپاشید و آن ها را در آب ولرم مخلوط کنید. نوشیدن این محلول در صبح به طور پیوسته  برای چند روز باعث می شود عفونت معده به طور کامل درمان شود.

ماست برای درمان عونت روده و معده

خوردن ماست تازه

ماست دارای باکتری های خوبی می باشد که می تواند با باکتری های بد در شکم مبارزه کند و به همین دلیل می تواند به سرعت و بطور موثر در درمان عفونت معده عمل کند. مقدار کلسیم زیاد در ماست به کاهش تورم ایجاد شده در اثر عفونت معده کمک می کند. حداقل سه بار در روز یک ماست خوری ماست بخورید. همچنین می توانید ماست را به سالاد و میان وعده های خود اضافه کنید و می توانید ماست را با میوه هایی همچون سیب و موز مصر کنید. به خوردن ماست تازه برای چند روز ادامه دهید تا علایم عفونت معده به طور کامل درمان شود.

روش های درمان عفونت معده

خوردن تخم کتان

یکی از بهترین روش ها برای تمیز کردن معده بزرگ و تنظیم حرکات معده که باعث درمان عفونت معده می شود افزودن دانه های کتان به غذاهایی است که شما روزانه می خورید. دانه های کتان حاوی ویژگی های آنتی اکسیدان می باشد که می تواند ناخالصی ها را از بدن حذف کند و انسداد های مضر را از دستگاه گوارش حذف می کند. دانه های کتان حاوی فیبر می باشد که باعث هضم غذا می شود. از تجمع غذا که باعث عفونت معده می شود بدلیل شرایط موجود پیشگیری می کند. در نهایت، دانه های کتان منبع غنی از امگا ۳ می باشد که به تقویت سلول ها در دستگاه گوارشی کمک می کند. از کوبیدن دانه های کتان پودری بدست می آید آن را در آب ترکیب کرده و هر روز بنوشید یا پودر دانه های کتان را به غذاهایی که روزانه می خورید اضافه کنید.

پیشگیری از عفونت معده و رعایت نکات احتیاطی

در صورتی که از عفونت معده و روده  رنج می برید، لازم است نکات احتیاطی لازم را رعایت کنید تا از انتشار باکتری ها جلوگیری شده و بیماری به دیگران منتقل نشود، در زیر با این موارد آشنا می شوید :

  • شست و شوی دست ها قبل از دفع و قبل از خوردن و یا تهیه غذا
  • اجتناب از تهیه غذا برای دیگران
  • حفظ فاصله خود با اطرافیان به هنگام ابتلا به بیماری
  • عدم مراجعه به محل کار تا ۴۸ ساعت بعد از رفع کامل علائم

رفع عفونت معده

اقدامات لازم برای جلوگیری از ابتلا به بیماری

  • پرهیز از مصرف شیر غیر پاستوریزه
  • شست و شوی کامل سبزیجات و مواد سالاد
  • به کار بردن تخته خُرد کن و وسایل جداگانه برای گوشت و مواد غذایی دیگر
  • در صورتی که غذا را بیشتر از ۲ ساعت نگهداری می کنید، اطمینان حاصل شود که دمای محیط نگهداری آنها بسیار بالا و یا بسیار پایین باشد.
  • آشپزخانه منزلتان را تمیز نگه دارید.
  • قبل از انجام عمل دفع دست هایتان را تمیز بشویید، همچنین قبل از تهیه غذا، پیش از خوردن  آن و بعد از لمس حیوانات نیز دست ها شسته شود.
  • در سفر های خارجی آب معدنی تصفیه شده استفاده شود و نیز واکسن های توصیه شده را دریافت کنید.

به طور کلی از آنجا که انتقال عفونت روده و معده امکان دارد به سادگی رخ دهد، از این رو شست و شوی دست ها، استفاده از سرویس های بهداشتی تمیز در سفر و عدم استفاده از مواد غذایی که از سالم بودن آنها اطمینان ندارید، از اهمیت زیادی برخوردار می باشند، حال درمان این بیماری اگرچه ساده است اما اهمیت ندادن به این مشکل موجب دفع آب بدن و نیز بروز مشکلات جدی برای بیمار خواهد شد. اسهال و استفراغ از علائم شایع عفونت روده و معده می باشند که موجب از دست دادن آب بدن خواهند شد، بنابراین برای جلوگیری از کم شدن آب بدن، در صورت مشاهده این علائم حتما باید فوراً به پزشک مراجعه شود.

بهبود عفونت معده

شما می توانید به آسانی با استفاده از روش های خانگی و مواد طبیعی که در بالا ملاحظه کردید به درمان بیماری عفونت معده در منزل بپردازید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *