دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه باقلوا استانبولی با آموزش مرحله به مرحله

  • ندا خوشرو
  • ۷ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

باقلوا نوعی شیرینی است که در کشور های ایران و ترکیه تهیه می شود. باقلوا استانبولی همان باقلوا ترکیه ای است که به راحتی می توانید این نوع شیرینی را در منزل تهیه کنید. در ادامه این مطلب طرز تهیه باقلوا استانبولی را با بهترین روش مشاهده خواهید کرد.

باقلوا را می توانید از انواع شیرینی فروشی ها خریداری کنید ولی برخی از کدبانوهای ایرانی ترجیح می دهند خودشان در منزل این شیرینی خوشمزه را تهیه کنند که ما در ادامه طرز تهیه باقلوا استانبولی را در این مطلب به شما همراهان عزیز آموزش می دهیم.

باقلوا و کیک باقلوا از خوشمزه ترین انواع شیرینی ها هستند و شما می توانید با تهیه آن ها در منزل از مهمان هایتان پذیرایی با شکوهی را داشته باشید. باقلوا استانبولی نوعی شیرینی پرطرفدار و خوشمزه در ایران است که این روز ها در بیشتر شیرینی فروشی های ایرانی به چشم می خورد این شیرینی خوشمزه به شیرینی عسلی مغز دار نیز معروف است. دستور پخت باقلوا استانبولی را به صورت مرحله به مرحله در این مطلب آشپزی ملاحظه خواهید کرد.

طرز تهیه باقلوای استانبولی در منزل

طرز تهیه باقلوا استانبولی خوشمزه

طرز تهیه باقلو به روش استانبولی سه مرحله دارد که در ادامه مطلب مراحل طرز تهیه آن را به صورت مجزا در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم.

مواد لازم شربت باقلوای استانبولی

شکر : ۲ فنجان
آب : ۲ فنجان
آب لیمو : ۱ قاشق غذاخوری
دارچین : ۱ قطعه

مواد لازم برای مغز باقلوای استانبولی

پودر پسته : ۲ فنجان
گردوی خرد شده : ۱ فنجان
میخک آسیاب شده : ۱/۸ قاشق چایخوری
شکر ریز دانه : ربع فنجان

مواد لازم برای خمیر باقلوا استانبولی

خمیر نازک باقلوا : ۱ بسته

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

روش تهیه باقلوا استانبولی

ابتدا فر را بر روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید. همه مواد لازم برای مغز باقلوا را در درون ظرفی مناسب بریزید و سپس مواد را در درون ظرف هم بزنید تا به خوبی با یکدیگر مخلوط شوند.

مخلوط کردن پودر گردو و شکر ریز دانه و پودر پسته
در مرحله بعد درون ظرف پیرکسی ( هر نوع قالب مورد نظرتان ) را با کمک کره ذوب شده چرب کنید و سپس با کمک قلم مو به ۱۰ لایه از خمیر نازک باقلوا کره ذوب شده را بمالید و لایه های خمیر باقلوا را به صورت یکی یکی در درون قالب بر روی یکدیگر پهن کنید مواد مغز باقلوای استانبولی را بر روی خمیر های باقلوا بریزید و سطح آن ها را یکدست کنید ۱۰ لایه دیگر از خمیر باقلوا را بر روی مواد مغز باقلوا قرار دهید و بین لایه های خمیر را کره بمالید.

ریختن مغز باقلوا بر روی لایه های خمیر نازک

سپس قسمت هایی از خمیر را که از ظرف پیرکس بیون زده است را ببرید و سپس روی همه سطح همه خمیر را کره بمالید و با کمک چاقوی تیزی لایه های فوقانی را به شکل لوزی برش دهید.

برش دادن خمیر باقلوا به شکل لوزی

سپس ظرف باقلوا را به مدت ۶۰ دقیقه در درون فر قرار دهید اگر در این مدت مشاهده کردید که لایه های فوقانی باقلوا خیلی زود تعییر رنگ دادند بر روی ظرف فویل بکشید.

قرار دادن قالب باقلوا استانبولی در درون فر

 برای تهیه شربت باقلوا آب و شکر را با یکدیگر مخلوط کنید و بعد از این که آب به دمای جوش رسید دارچین و آب لیمو را به آن ها اضافه کنید و بعد از این که شکر در آب به خوبی در آب حل شد زیر قابلمه را خاموش کنید برای تهیه شربت باقلوا ۱۰ دقیقه زمان کافی است بعد از مدت زمان ذکر شده زیر شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید تا شربت خنک شود.

در مرحله آخر طرز تهیه باقلوا استانبولی بعد از ۶۰ دقیقه ظرف باقلوا را از درون فر بیرون آورید و شربت را روی باقلوا ها را بریزید و سپس اجازه دهید باقلوا مقداری خنک شود و آن را به مدت ۵ ساعت در درون یخچال قرار دهید تا شربت به خوبی جذب باقلوا شود.

ریختن شربت باقلوا بر روی خمیر باقلوا   روش تهیه باقلوای استانبولی

آموزش تهیه باقلوا استانبولی شیر عسلی

باقلواها از جمله شرینی های پرطرفدار و خوشمزه هستند که با طعم های متفاوتی می توان آن ها را تهیه و نوش جان کرد. در ادامه با یک دستور پخت عالی دیگر می توانید باقلوا استانبولی شیر عسلی را تهیه نمایید.

مواد لازم برای تهیه باقلوا:

  • یوفقای باقلوا: ۸۰۰ گرم
  • کره: ۱۵۰ گرم
  • پودر قند: ۴ قاشق غذاخوری
  • گلاب: ۳ قاشق غذاخوری
  • پودر پسته یا مغز گردو: ۲۰۰ گرم(۲ پیمانه)

مواد لازم برای تهیه شربت:

  • شیر عسلی: نصف پیمانه
  • شکر : یک و نیم پیمانه
  • آب: یک پیمانه

تهیه باقلوا استانبولی شیر عسلی

دستور پخت:

پیش از انجام هر کاری فر را روشن کنید تا با حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد شروع به گرم شدن کند.

برای تهیه شربت ابتدا شیر عسلی، شکر و آب را با یکدیگر مخلوط نمایید و بر روی حرارت بگذارید تا شکر کاملا حل شود و شربت غلظت گردد. پس از اینکه قوام لازم را به دست آورد، آن را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید سرد گردد.

اکنون برای درست کردن باقلوا، مغز پسته یا گردو را درون آسیاب و یا هاون برزید و خوب ریز کنید تا نه پودر آن ها ریز باشد و نه درشت.

در مرحله بعدی طرز تهیه باقلوا استانبولی پودر قند را در درون کاسه ای با مغزهای پودر شده گردو یا پسته مخلوط کنید و گلاب را به مواد بیفزایید و خوب به هم بزنید تا مواد یکدستی حاصل آید.

برای افزودن کره باید آن را آب کنید که برای این منظور تابه ای را روی حرارت ملایم بگذارید و کره را داخل آن برید تا آب شود.

ظرف مخصوص پخت باقلوا را کمی چرب نمایید. سپس یک ورقه از خمیر یوفقا را در داخل کره بزنید و به این ترتیب ۲ لایه دیگر از خمیر را نیز به کره آغشته نمایید و ۳ لایه را روی یکدیگر بگذارید.

مواد آماده شده(گردو یا پسته، گلاب و پودر قند) را برای باقلوی رولی در طول خمیر یوفقا بریزید و با کمک دست مواد را منسجم نمایید. بعد از رول کردن، خمیر را به صورت مورب یا مربعی شکل با فاصله های ۳ سانتی برش بزنید. در باقلوای مربعی شکل باید مواد را در سطح خمیر پخش کنید و به صورت مربع برش بزنید.

ظرف حاوی باقلواها را در فر که از قبل گرم کردید بگذارید تا به مدت ۲۰ دقیقه باقلواها پخته شوند و مقداری روی آن ها سرخ یا طلایی گردد.

پس از پخت که باقلوها در حالی که هنوز گرم هستند باید شربت را به آهستگی روی باقلوها بریزد و به مدت ۵ تا ۶ ساعت زمان دهید تا شربت کاملا به خورد باقلواها برود.

نکته: برای نرم شدن و لطیف تر شدن باقلوها بهتر است در ابتدا مقداری از شربت را روی آنها بریزید و سلفون بکشید، حدود ۲ ساعت دیگر بقیه شربت را روی باقلواها بریزید و پس از گذشت مدت زمان تعیین شده، باقلوا را سرو کنید.

دستور پخت باقلوا استانبولی

در این مطلب دستور پخت باقلوا استانبولی را با دو روش و به صورت مرحله به مرحله مشاهده کردید که امیدواریم از طرز تهیه این شیرینی خوشمزه در منزل نهایت لذت را ببرید. در صورت تمایل می توانید برای مشاهده پخت شیرینی های متنوع و خوشمزه به بخش انواع شیرینی مراجعه نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *