دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه برشتوک نخودچی خوشمزه در منزل

  • ندا خوشرو
  • ۶ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

شیرینی برشتوک نخودچی یکی از انواع شیرینی های خوشمزه است که شما می توانید آن را در منزل برای عید نوروز و یا سفرهای افطار خود در ماه مبارک رمضان تهیه نمایید. در ادامه این مطلب طرز تهیه برشتوک را به همراه نکات طلایی در تهیه این شیرینی مشاهده خواهید کرد.

برشتوک شیرینی سنتی ایرانی است که می توانید در دستور ساخت برشتوک از آرد نخودچی و یا آرد گندم استفاده نمایید. شیرینی برشتوک در بین کودکان و بزرگسالان بسیار محبوب و پرطرفدار است. در این بخش طرز تهیه برشتوک نخود چی را با بهترین دستور پخت ملاحظه خواهید کرد.

شیرینی برشتوک و شیرینی میکادو از انواع شیرنی های خوش طعم و خوشمزه هستند. شیرینی برشتوک به حلوا خشک نیز معروف است و این شیرینی می تواند زینت بخش سفره های شما در ماه مبارک رمضان باشد. در تهیه برشتوک از شهد استفاده نمی شود به همین دلیل به آن حلوای خشک گفته می شود.

حلوای خشک

مواد لازم

آرد نخودچی : ۲۵۰ گرم
پودر قند : ۱۲۵ گرم
روغن جامد : ۱۲۵ گرم
پودر کاکائو : ۱ قاشق مرباخوری
هل و دارچین : ۱/۲ قاشق چای خوری
شکلات تخته ای : ۵۰ گرم
آرد سفید : ۵۰ گرم
پودر پسته ( برای تزیین ) : به میزان لازم

طرز تهیه برشتوک (حلوا خشک)

ابتدا آرد نخودچی و آرد سفید را الک کنید.

الک کردن آرد سفید و آرد نخودچی

سپس آن ها را تفت دهید و بعد از این که رنگ آن ها طلایی شد روغن را به مخلوط آرد نخود چی و آرد سفید اضافه کنید و مرتب مواد شیرنی را هم بزنید تا به رنگ قهوه ای در آیند.

  •  آرون گروپس

تفت دادن آرد نخودچی و آرد سفید طرز تهیه برشتوک نخودچی در منزل تفت دادن آرد برای طرز تهیه برشتوک

سپس مخلوط مواد شیرینی را از روی حرارت بردارید و پودر قند و پودر دارچین ( الک شده ) را به همراه و هل و پودر کاکائو را به مواد اضافه کنید.

اضافه کردن پودر قند به آرد تفت داده شده اضافه کردن پودر دارچین به آکد تفت داده شده برشتوک

و مواد شیرینی را مرتب هم بزنید تا همه مواد شیرینی به خوبی با یکدیگر مخلوط شوند. در مرحله بعدی مواد شیرینی را در درون سینی و یا قالب مناسبی بریزید و با پشت قاشق سطح مواد را صاف کنید سپس شکلات تخته ای را بر روی حرارت غیر مستقیم آب کنید و بر روی برشتوک بریزید و پودر پسته را هم بر روی برشتوک بریزید و قالب شیرینی را به مدت ۳۰ دقیقه در درون یخچال قرار دهید. بعد از این که برشتوک را از درون یخچال خارج کردید آن را به صورت لوزی برش دهید و دوباره برش های شیرینی برشتوک را در درون یخچال قرار دهید تا خودشان را بگیرند.

برش دادن برشتوک برش دادن برشتوک به شکل لوزی

 شیرینی نخودچی

نکات طلایی در تهیه برشتوک

  • اگر مایه شیرینی شل بود مقداری آرد نخودچی را تفت دهید و به مایه اضافه نمایید.
  • در  دستور تهیه شیرینی برشتوک می توایند پودر قند را در درون مایه شیرینی الک نمایید.
  • می توانید به شکلات آب کرده ۲ قاشق روغن مایع اضافه نمایید تا روان تر شود و به راحتی بتوانید آن را بر روی شیرینی بریزید.
  • برشتوک یا همان حلوا خشک را قبل از این که برش بزنید حتما به مدت حداقل ۳۰ دقیقه در درون یخچال قرار دهید و سپس بعد از مدت زمان ذکر شده برشتوک را از درون یخچال بیرون آورید و برش بزنید اگر در مرحله برش برشتوک بیش از اندازه سفت باشد خرد می شود.

برشتوک نخودچی

دستور تهیه برشتوک به روشی دیگر

همانطور که گفتیم؛ برشتوک از جمله شیرینی های خوشمزه و مخصوص عید نوروز می باشد که انواع مختلفی دارد؛ برشتوک گندم، برشتوک شکلاتی، برشتوک نخودچی، برشتوک مغزدار و برشتوک دو رنگ. در بالا دستور تهیه برشتوک با آرد نخودچی را در اختیارتان قرار داده ایم؛ نخودچی طعم مشابهی با نان نخودچی داد و تفاوت این دو در نحوه پخت شان می باشد به طوری که برای طبخ نخودچی نیازی به استفاده از فر ندارید و باید در یخچال قرار دهید تا آماده شود، حال در اینجا قصد داریم که شما را با تهیه برشتوک فندق آشنا نماییم، بنابراین تا پایان این بخش همراه ما شوید.

روش تهیه برشتوک

مواد لازم

  • آرد سفید/ ۵۰۰ گرم
  • پودر قند/ ۵۰۰ گرم
  • مغز فندق/ ۴۰۰ گرم
  • روغن/ ۳۵۰ گرم
  • هل/ یک قاشق مرباخوری

روش تهیه برشتوک فندق

در ابتدا باید روغن را داخل تابه ای بریزید و روی حرارت بگذارید، سپس آرد سفید را الک کنید و در روغن بریزید و تفت دهید، این کار را تا زمانی که رنگ آرد خرمایی شود، ادامه دهید.

در مرحله بعدی، مغز فندق را تفت دهید و بعد آن را به شکل پوره خرد کرده و به مخلوط آرد و روغن بیفزایید و سپس مقدار کمی هم بزنید.

اکنون تابه حاوی مایه شیرینی را از روی حرارت بردارید و بعد از خنک شدن آن، پودر قند و هل را به مخلوط اضافه کنید.

در مرحله بعدی طرز تهیه برشتوک فندق، ظرف مناسبی را انتخاب کنید و سطح داخلی آن را چرب کنید، سپس مایه شیرینی آماده شده را روی آن پهن کرده و بگذارید تا خنک شود و بعد آن را در اشکال لوزی مانند یا مستطیلی شکل برش بزنید و در آخر روی شیرینی ها را با پودر قند، پسته و یا شکلات رنده شده تزیین کنید.

دستور تهیه برشتوک

شیرینی ها تنوع بسیار زیادی دارند یکی از انواع شیرینی های خوشمزه و خوش طعم برشتوک است که در این مطلب شما را با طرز تهیه برشتوک نخودچی و برشتوک فندق آشنا ساختیم. امیدواریم از تهیه این نوع شیرینی در منزل نهایت لذت را ببرید. برای مشاهده آموزش پخت انواع شیرینی کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *