دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان افسردگی بدون دارو با روش های طبیعی و علمی

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۶ آبان ۱۳۹۹
  • ۱

افسردگی از جمله اختلالات روانی است که ممکن برای هر شخصی در دوره ای از زندگیش رخ دهد و بهتر است برای پیشگیری و درمان آن هر چه سریعتر اقداماتی صورت گیرد در این مطلب روش های مختلف برای رفع و درمان افسردگی بدون دارو را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

افسردگی می تواند باعث شود احساس ناخوشایندی داشته باشید. شما همیشه نمی توانید از داروها برای بهبود افسردگی خود استفاده کنید. راه های کمی نیز برای درمان افسردگی بدون دارو وجود دارد در این مطلب به بررسی این روش ها خواهیم پرداخت تا پایان مطلب همراه ما باشید.

یکی از بیماری های روانی که باعث احساس غم و ناراحتی فرد می شود افسردگی است. احساس افسردگی و غم یکی از واکنش های طبیعی بدن به مشکلات زندگی است. اگر این احساسات در افراد افزایش پیدا کند ممکن است دچار بیماری افسردگی شوید. در این مطلب مهم ترین روش های درمانی افسردگی بدون نیاز به دارو را برای شما خواهیم آورد.علایم و درمان افسردگی

روش های موثر درمان افسردگی بدون دارو

افسردگی تغییرات قابل توجهی در زندگی شما ایجاد می کند. این ناراحتی و اختلال باعث ابتلا به دیگر بیماری های جسمی و روحی خواهد شد. این افراد در انجام کارهای روزانه و عادی خود دچار ضعف و ناتوانی خواهند شد و احساس پوچی و بیهوده بودن زندگی به آن ها دست خواهد داد. روش های درمانی مختلفی برای درمان افسردگی وجود دارد اما ما در این مطلب به بررسی روش های مهم و بدون نیاز به استفاده از دارو را بررسی خواهیم کرد.

طرح یک برنامه منظم روزانه

اگر فرد افسرده ای هستید به برنامه منظم روزانه نیاز خواهید داشت. افسردگی می تواند به ساختار زندگی افراد صدمه وارد آورد. طرح یک برنامه منظم روزانه می تواند به شما کمک کند تا به روزهای عادی خود بازگردید.

تعیین اهداف

یکی دیگر از روش های درمان افسردگی بدون دارو تعیین اهداف روزانه می باشد. وقتی فرد افسرده ای هستید احساس می کنید که نمی توانید کاری را انجام دهید و همین امر باعث می شود احساس بدی نسبت به خود داشته باشید. برای برگشتن به روزهای عادی خود بهتر است برای خود اهداف روزانه تعیین کنید. از کارهای خیلی کوچک آغاز کنید. پس از انجام هر کار برای خود جشن بگیرید و به خود بگویید در این کار موفق شده اید می توانید از شستن ظروف روزانه شروع کنید و هر زمان که احساس کردید حالتان بهتر شده است اهداف سخت تری برای خود تعیین نمایید.

درمان موثر افسردگی بدون استفاده از دارو

انجام تمرین های منظم

انجام تمرین های روزانه باعث آزادسازی اندورفین شده و باعث می شود احساس خوبی نسبت به خود داشته باشید. انجام تمرین های روزانه همچنین می تواند مزایای فراوان و طولانی مدت برای افراد افسرده داشته باشد. انجام تمرین ها بطور منظم ذهن را به انجام کارهای خوب هدایت می کند. شما برای بدست آوردن مزایای انجام تمرین های مکرر نیازی به شرکت در دوی ماراتون نخواهید داشت پیاده روی تنها برای مدتی در یک هفته نیز می تواند به شما کمک کند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

رژیم غذایی درمان افسردگی

داشتن رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی جادویی برای درمان کلی افسردگی وجود ندارد. ایده خوبی است که مواد غذایی که روزانه استفاده می کنید را مورد بررسی قرار دهید. اگر افسردگی باعث می شود شما پرخوری کنید کنترل کردن مقدار غذای مصرفی در روز می تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری نسبت به خود بدست آورید. شواهد نشان می دهد که غذاهایی با اسیدهای چرب امگا ۳ و اسید فولیک به درمان افسردگی کمک خواهند کرد.

درمان افسردگی بدون دارو

خواب و استراحت کافی

افسردگی ممکن است مانع از داشتن خوابی آرام و راحت شود و خواب کم و ناکافی ممکن است افسردگی را افزایش دهد. در سبک زندگی خود تغییراتی ایجاد کنید. هر روز در ساعت مشخصی به رختخواب بروید و در ساعت مشخص از خواب بیدار شوید. سعی کنید در طول روز چرت نزنید. تمام مواردی که باعث پرت شدن حواس شما می شوند را از محل خواب خود دور کنید. به طوری که تلویزیون یا کامپیوتر در اتاق خواب شما وجود نداشته باشد. تنها در این شرایط قادر خواهید بود تا خواب آرامی داشته باشید. با خوابی آرام و منظم قادر به بهبود و درمان افسردگی بدون مصرف دارو و مواد شیمیایی خواهید بود.

مسئولیت برخی از کارها را به عهده بگیرید

وقتی افسرده هستید می خواهید که زندگی شما به عقب بازگردد و مسئولیت های خود را در خانه ترک می کنید. قبول برخی از مسئولیت ها به شما در بازگشت به زندگی عادی کمک خواهد کرد و در مقابله با افسردگی موثر خواهد بود. این عمل باعث می شود احساس کمال پیدا کنید.

مقابله با افکار منفی

برای مبارزه با افسردگی موثرترین روش تغییر طرز تفکر شما می باشد. دفعه بعدی که احساس بدی در مورد خود داشتید از منطق به عنوان درمان طبیعی افسردگی استفاده کنید. شما ممکن است احساس کنید که کسی شما را دوست ندارد اما آیا واقعا چنین چیزی صحت دارد؟  ممکن است احساس کنید بی ارزش ترین فرد روی کره زمین هستید اما آیا واقعا این گونه است؟ تمرین کنید اما گاهی وقات ممکن است قبل از اینکه موفق به کنترل این افکار شوید دوباره به سوی شما بازگردند.

مشورت با پزشک قبل از مصرف مکمل ها

شواهد امیدوار کننده ای در رابطه با برخی از مکمل ها برای درمان افسردگی بدون دارو وجود دارد که شامل روغن ماهی و اسید فولیک می باشند. قبل از اینکه بطور قطع این موضوع را بیان کنیم باید این مواد را مورد بررسی قرار دهیم. همیشه قبل از مصرف مکمل ها با پزشک مشورت کنید.

کارهای جدید انجام دهید

وقتی افسرده هستید در معرض خطر قرار دارید. کارهای متفاوت انجام دهید به موزه بروید، کتابی بردارید روی نیمکت پارکی نشسته و آن را بخوانید. در کلاس زبان شرکت کنید. وقتی خود را به چالش می کشانیم تا کارهای متفاوت انجام دهیم تغییراتی شیمیایی در ذهن اتفاق می افتد که با شادی و لذت همراه می باشد.

درمان طبیعی افسردگی بدون دارو

یادداشت کردن افکار

دفترچه خاطراتی بردارید و افکار روزانه خود را یادداشت کنید این روشی فوق العاده عالی برای مقابله با اختلالات رفتاری می باشد. ثبت افکار و احساسات می تواند به عنوان وسیله ای برای تزکیه نفس مورد استفاده قرار گیرد. وقتی خود را ناراحت بیان می کنید زمانی که احساس بهتری پیدا کردید می توانید افکار خود را به طبقات مختلف تقسیم بندی کنید. عمل نوشتن به بیماران کمک می کند تا سلامت ذهنی بیشتری بدست آورند.

خودداری از مقایسه خود با دیگران

یکی از سریعترین روش ها برای تشدید افسردگی و اضطراب مقایسه خود با دیگران می باشد. این عمل گاهی اوقات باعث می شود تا سخت تر کار کنیم و انگیزه پیدا کنیم اما اغلب اوقات این گونه نیست زیرا باعث می شود احساس کمتر بودن به ما دست دهد. این عمل به هدر دادن زمان و انرژی می باشد. سعی کنید تا بر خود و بهتر شدن خود و زندگی تان تمرکز کنید.

نوشیدن چای سبز و بابونه

این چای دارای یکی از مواد مغذی می باشد که با کافئین ترکیب شده و باعث بهبود رفتار و حوصله شما می گردد. این ماده دارای ویژگی های روانشناسانه می باشد و قادر به عبور از موانع خون در ذهن می باشد و باعث کاهش استرس می شود. افسردگی مشکلات خواب را نیز به همراه دارد. این طور به نظر می رسد که در طول روز نمی توانید از رختخواب برخیزید و در طول شب نمی توانید به راحتی بخوابید. در چای بابونه فلاونوئید وجود دارد که ویژگی های آرامش بخش دارد. قبل از رفتن به رختخواب یک فنجان چای بابونه به همراه مقدار اندکی شیر و عسل به خواب آرام کمک خواهد کرد.

درمان قطعی افسردگی بدون دارو

طب سوزنی

انجام طب سوزنی با معایب و مزایایی همراه می باشد. برخی از پژوهش های بیان می کنند که طب سوزنی باعث کاهش درد و درمان افسردگی و اضطراب می شود. وقتی سوزن ها در ۴۰۰ نقطه از بدن شما وارد می شوند بدن شما به آزادسازی اندورفین واکنش نشان می دهد. باعث می شود شما احساس آرامش، آسایش و شادی داشته باشید. اگر به دنبال درمان افسردگی بدون دارو هستید طب سوزنی می تواند تجربه ای گران بها برای شما باشد.

نور درمانی

نور درمانی برای اختلالات فصلی و درمان افسردگی موثر می باشد. نور درمانی می تواند با فعالسازی ذهن اختلالان رفتاری را کاهش دهد و چرخه خواب را تنظیم می کند. از آنجا که افسردگی و اختلالات خواب رابطه مستقیمی دارند می تواند باعث رهایی از افسردگی و رفع بی خوابی شود.

روش های درمان افسردگی بدون دارو

خودتان را دوست داشته باشید.

یاد بگیرید خودتان را با تمام مشکلات و عیب ها دوست داشته باشید و سعی کنید به وضعیت ظاهری تان رسیدگی کنید، خواب مناسب داشته باشید، به خودتان عطر بزنید و در واقع زمان بیشتری را به خودتان اختصاص دهید و افکار منفی و غیر واقعی که باعث از بین رفتن اعتماد به نفس تان می شود را از خود دور کنید.

خندیدن

خندیدن از دیگر راهکارهایی است که کمک زیادی به دور شدن افسردگی از شما می کند، می توانید سریال های کمدی را تماشا کنید و افکار منفی را در زمان دیدن فیلم از خود دور کنید.

راهکارهای کاهش افسردگی

دور کردن استرس از خود

از عوامل تشدید کننده افسردگی استرس می باشد بنابراین سعی کنید این عوامل را دور کنید زیرا، سلامتی و آرامش از مهم ترین ها در زندگی تان می باشند.

قرار دادن پاها داخل آب داغ

در صورتی که نمی توانید حمام کنید می توانید لگنی را پر از آب داغ کرده و به آن برگ رزماری و کمی صابون بیفزایید سپس به مدت پانزده تا بیست دقیقه پاهایتان را داخل لگن قرار دهید تا از آرامش بیشتری دریافت کنید.

روش های درمان افسردگی

ماساژ

از دیگر روش های رهایی از افسردگی ماساژ می باشد، می توانید پیش از خوابیدن با کمک روغن نارگیل کف پاهایتان را ماساژ دهید، استفاده از این روش احساس بهتری در شما ایجاد خواهد کرد.

شیرین بیان

به منظور کاهش افسردگی می توانید روزانه یک تا سه فنجان شیرین بیان استفاده کنید و یا می توانید پودر شیرین بیان را با همراه شیر مصرف کنید.

درمان افسردگی با روش های خانگی

نکته : خانم هایی که در دوران بارداری و شیردهی به سر می برند باید از مصرف شیرین بیان خودداری نمایند و همچنین افرادی که از داشتن مشکلات فشار خون بالا، قلبی، کلیوی و کبدی رنج می برند و یا از دارو های وارفارین و آسپرین استفاده می کنند باید از مصرف آن پرهیز کنند.

امیدواریم با استفاده از روش های درمان افسردگی بدون دارو بتوانید بر افسردگی و روزمرگی خود غلبه کنید. به یاد داشته باشید بهره گرفتن از چند روش همزمان شما را سریعتر و بهتر در رهایی از افسردگی یاری می نماید، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی بیشتر با بیماری افسردگی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۱ دیدگاه برای این نوشته
  • فرشاد گفت:

    درسته ولی انگیزه اصلی رو بفرماید.وقتی انگیزه باشه نیازی به این کارها نیست.اینا برای سرگرمی هستن بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *