دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

با گرفتگی بینی نوزاد و کودک چه کنیم؟

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۶ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

گرفتگی بینی در نوزادان می تواند دلایل مختلفی داشته باشد در این مطلب به طور کامل دلایل، علایم و روش های درمان گرفتگی بینی نوزاد را مورد بررسی قرار خواهیم داد. تا پایان مطلب همراه ما باشید.

اغلب اکثر نوزادان و کودکان سرماخوردگی همراه با گرفتگی بینی را تجربه کرده اند. در این مطلب به طور کامل و جامع دلایل و روش های درمان گرفتگی بینی نوزاد را مورد بررسی قرار خواهیم داد. به یاد داشته باشید استفاده از برخی از روش های سنتی برای درمان آن از نظر علم رد شده اند. تا پایان مطلب همراه ما باشید.

یکی از دلایل رایج گرفتگی بینی نوزادان ویروس های سرماخوردگی می باشند. به طور متوسط نوزادان ماهی یکبار یا در سال ۱۰ تا ۱۲ بار دچار سرماخوردگی می شوند. برخی از سرماخوردگی های معمول و رایج ممکن است برای یک هفته تا ده روز طول بکشند و برخی از آن ها ممکن است زودتر بهبود یابند. برخی از سرماخوردگی ها بطور مداوم و پشت سر هم اتفاق می افتند بطوری که اینگونه تصور می شود آن ها برای همیشه همراه شما خواهند بود. حساسیت ها نیز می توانند یکی از دلایل گرفتگی بینی باشند معمولا به جای ماده سبز یا زرد رنگ که با سرماخوردگی همراه می باشند این گرفتگی بینی با مخاط همراه می باشد. یکی دیگر از دلایل گرفتگی بینی نوزاد می تواند عفونت های باکتریایی باشد. تا پایان مطلب با بررسی دلایل و روش های درمان گرفتگی بینی نوزادان و کودکان همراه ما باشید.

 گرفتگی بینی نوزادان

دلایل و روش های درمان موثر گرفتگی بینی نوزاد

دلایل گرفتگی بینی نوزاد می تواند متفاوت باشد. عفونت های ویروسی مثل سرماخوردگی های معمول بین کودکان و نوزادان رایج می باشد. دلیل دگر می تواند رفلاکس اسید معده باشد عفونت های باکتریایی ثانویه با بی رنگ شدن ترشحات بینی ممکن می باشد و اغلب برای دو هفته طول می کشد. اگر کودک بیش از دو سال سن داشته باشد حساسیت ها همچنین می توانند یکی از دلایل گرفتگی بینی باشند. مدت زمانی که گرفتگی بینی طول می کشد به دلیل آن بستگی دارد. اگر به دلیل حضور ویروس خاص باشد اغلب برای ۳ تا ۷ روز طول می کشد. گاهی ممکن است فواصل بین مریض شدن و خوب شدن کوتاه باشد و کودک یا نوزاد در سال ۱۰ تا ۱۲ بار دچار سرماخوردگی شود. اگر گرفتگی بینی نوزادان زیر سه ماه بیش از شش هفته طول بکشد و با تب همراه باشد پدر و مادر باید نگران شوند.

راست خوابین نوزاد برای گرفتگی بینی

علایم گرفتگی بینی در نوزادان و کودکان

گاهی گرفتگی بینی در نوزادان دردسر ساز خواهد شد و ممکن است تنفس نوزادان را از اوایل دوران نوزادی حدودا ۲ ماهگی تحت تاثیر قرار دهد. برخی از علایم گرفتگی بینی در نوزادان و کودکان می توانند موارد زیر باشند:

  1. مشکل در تغذیه
  2. گریه کردن و مضطرب شدن
  3. ترشحات بینی
  4. تنفس پر سر و صدا از طریق بینی
  5. مشکل در خواب
  6. احتمال تب
  7. وقتی در حال نشسته احساس راحتی بیشتری می کند
  8. خس خس سینه
  9. سرفه
  10. عطسه

روش های درمان گرفتگی بینی در نوزادان و کودکان

علل و درمان گرفتگی بینی در نوزادان

  •  آرون گروپس

متاسفانه داروهای سرماخوردگی برای نوزادان و کودکان نوپا ایده خوبی نیست. دارو نه تنها ویروس را از بدن کودک دور نمی سازد بلکه خطراتی را نیز به همراه خواهد داشت. چند روش ساده برای درمان گرفتگی بینی در نوزادان و کودکان وجود دارد چند قطره آب نمک سه بار در روز در بینی او بریزید تا به شل شدن مخاط موجود در بینی کمک کند. آب بینی را با استفاده از یک سرنگ بیرون بکشید تا به باز شدن مجرای تنفسی او کمک کند. در اتاق او دستگاه بخار یا مرطوب کننده قرار دهید و هنگامی که به خواب رفت بخار اتاق را کم کنید. او را به حمام بخار ببرید و یا اجازه بدهید نوزاد عمود روی قفسه سینه والدین بخوابد.

استفاده از دستگاه بخار یا مرطوب کننده

یکی از موثر ترین روش های درمان گرفتگی بینی نوزادان استفاده از دستگاه بخار یا حمام بخار می باشد. بخار قادر به نرم کردن مخاط مسدود کننده بینی را نرم کند. حتما نباید با نوزادتان حمام کنید همینکه با فرزند خود کنار وان حمامی بنشینید که از آن بخار بیرون می آید کافی است. این روش ها می توانند بینی کودک شما را باز کنند.

روش های درمانی گرفتگی بینی در نوزادان

استفاده از قطره بینی

یکی دیگر از روش های موثر درمان گرفتگی بینی نوزاد، استفاده از محلول نمکی که در داروخانه ها موجود است یا محلول نمکی خانگی می باشد. شما همواره می توانید با ترکیب نمودن یک فنجان آب گرم و یک دوم قاشق چایخوری نمک این محلول را در منزل تهیه کنید. با استفاده از قطره چکان چند قطره از آن را در بینی بچکانید سپس هر دو طرف بینی کودک خود را به آرامی ماساژ دهید. قبل از استفاده از این محلول از بهداشتی بودن قطره چکان اطمینان حاصل کنید.

قطره و درمان گرفتگی بینی در نوزادان

استفاده از دستگاه های ساکشن( مکنده)

در بازار دو نوع دستگاه مکش وجود دارد. این دستگاه ها مجهز به سرنگی می باشد که در انتهای آن قسمتی حبابی وجود دارد ابدا این قسمت را با دست فشار دهید تا هوای کامل آن خارج شود سپس انتهای آن را وارد بینی نوزاد کرده و مخاط جمع شده در آن را خارج کنید همچنین می توانید از محلول آب نمک قبل از استفاده از این دستگاه استفاده کنید. بخاطر داشته باشید از این دستگاه برای هر سمت بینی بیش از دو بار استفاده نشود زیرا التهاب حفره بینی را ممکن است به همراه داشته باشد.

علل گرفتگی بینی نوزاد

استفاده از دستگاه پوآر بینی

از جمله روش های درمان گرفتگی بینی نوزادان استفاده از دستگاه پوآر بینی است. این دستگاه تقریبا مشابه دستگاه ساکشن می باشد. این دستگاه نیز دارای حباب و سرنگ است همچنین دارای لوله ای متصل به حباب می باشد که در بیرون کشیدن مخاط از بینی کودک مورد استفاده قرار می گیرد.

آب میوه گرم

به منظور رفع گرفتگی بینی در نوزادان بالاتر از شش ماه استفاده از آب میوه گرم بسیار مفید و موثر است از این رو، به کودک تان آب سیب گرم که شیرینی کمی دارد بدهید تا مخاط کودک از طریق پشت گلو نرم شود.

روش های درمان گرفتگی بینی کودک

نحوه صحیح خوابانیدن نوزاد

دراز کشیدن از عواملی است که می تواند سبب تشدید گرفتگی بینی در نوزادان شود از این رو، به منظور بالاتر بودن سر کودک از یک حوله یا بالش استفاده نمایید و یا می توانید برای خواباندن نوزاد از صندلی ماشین استفاده نمایید تا گرفتگی بینی کودک تان تشدید پیدا نکند.

در چه مواقع باید کودک را نزد پزشک برد؟

اگر کودک شما خیلی ضعیف شد به طوری که نتواند آب یا غذا بخورد یا اگر سرماخوردگی طولانی شود( دارای علایم کم آبی بدن از جمله مرطوب نشدن پوشک پس از شش تا هفت ساعت یا بی حال شدن و نداشتن اشک) و پس از دو هفته بهبود نیابد. وقت آن رسیده تا کودک خود را به نزد پزشک ببرید.

روش های جلوگیری از گرفتگی بینی در نوزادان

۱. حیوانات خانگی را از کودکان دور کنید زیرا، موهای برخی از حیوانات سبب بروز آلرژی در نوزاد می شود.

۲. از استعمال دخانیات در اتومبیل و منزل پرهیز کنید زیرا، می تواند برای نوزاد آلرژیک باشد.

۳. به دلیل اینکه استفاده از مواد خوشبو کننده در نزدیکی کودک می تواند با آلرژی همراه باشد از عطر و اسپری در نزدیکی کودک استفاده نکنید.

۴. حمام بخار سبب مرطوب کردن مخاط بینی و مجراهای نوزاد می شود از این رو ، برای کودک تان حمام بخار از حمام معمولی بهتر می باشد.

۵. با کمک دستگاه بخور رطوبت هوای منزل را زیاد کرده تا بینی کودک دچار گرفتگی نشود و البته بیش از اندازه نیز هوا را مرطوب کنید و هر روز دستگاه را تمیز کنید.

روش های پیشگیری از گرفتگی بینی کودک

ضمن سپاس از همراهی شما عزیزان، در این مطلب قصد داشتیم شما عزیزان را با روش های درمان گرفتگی بینی نوزاد آشنا کنیم تا با کمک روش های مفید و موثری که در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم بتوانید این مشکل را در کودک تان برطرف کنید، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه کودک و والدین می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *