دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

علت تنگی نفس در بارداری چیست؟ و چگونه درمان می شود؟

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۳ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

یکی از پدیده های طبیعی دوران بارداری که بدلیل ایجاد تغییرات در بدن اتفاق می افتد تنگی نفس می باشد. در این مطلب به طور کامل و جامع علت تنگی نفس در بارداری و روش های درمانی مختلف و موثر آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

ایجاد تغییرات در بدن در طول حاملگی نامحدود هستند و به دلیل این تغییرات بعضی اوقات ممکن است احساس ناراحتی کنید. صرف نظر از بیماری های صبحگاهی ممکن است دردهای زیاد، حالت تهوع و تنگی نفس در دوران حاملگی داشته باشید. زنان زیادی درست در سه ماهه اول حاملگی تنگی نفس را تجربه می کنند در حالی که ممکن است برخی از آنان در مرحله آخر حاملگی احساس تنگی نفس کنند. در این مطلب به طور کامل و جامع علت تنگی نفس در بارداری و روش های درمانی آن را بررسی می کنیم.

با وجود ایجاد ناراحتی تنگی نفس در زنان حامله حالتی طبیعی می باشد که نیازی به نگرانی در آن باره نیست. برخی از زنان در سه ماهه اول و برخی دیگر در سه ماهه دوم دچار تنگی نفس می شوند که این اختلال پس از گذشت مدتی از بین خواهد رفت. با باردار شدن خانم ها هورمونی به نام پروژسترون مسئول افزایش ظرفیت ریه ها برای تنفس راحت تر خواهد بود. با افزایش ظرفیت ریه برای مادر و جنین اکسیژن بیشتری فراهم می گردد. نیاز به اکسیژن در این دوره برای مادر بیش از قبل می باشد. تعداد تنفس های مادر باردار بیشتر از افراد عادی است و به نظر می رسد مادر دچار تنگی نفس شده است که باوری غلط است و تنگی نفس نیست بلکه تلاش بیشتر مادر برای تنفس بیشتر خواهد بود. در سه ماهه سوم نیز جنین رشد کرده است و رحم جای بیشتری را در بدن مادر گرفته است. در این صورت رح به دیافراگم فشار وارد می کند دیافراگم به سمت بالا می رود و باعث عمیق تر شدن نفس های مادر می گردد. به به دنیا آمدن نوزاد فشار ایجاد شده روی دیافراگم حذف شده و تنگی نفس مادر رفع می گردد.

    علل و درمان تنگی نفس در بارداری

عوامل و علت تنگی نفس در بارداری

در طول بارداری تولید هورمون پروژسترون بیشتر می شود و باعث می شود نفس های مادر عمیق تر شود. تعداد نفس هایتان مساوی با تعداد نفس های شما در قبل می باشد اما نفس هایتان فشار بیشتری به شش هایتان وارد می کند. روش استفاده بدن شما از اکسیژن نیز تغییر کرده است زیرا اکنون از اکسیژن برای جنین نیز استفاده می شود. در نتیجه بدن به جذب اکسیژن بیشتر نیاز دارد. با بزرگ شدن سایز شکم شما فشار بیشتری به دیافراگم و قفسه سینه وارد می شود. کشیده شدن رحم برای ایجاد فضای بزرگتر برای نوزاد به ماهیچه های زیر دیافراگم فشار وارد می آورد. بنابراین با گذشت مدت بیشتری از دوران حاملگی تنفس شما آسان تر خواهد شد. برخی دیگر از علت های تنگی نفس در دوران حاملگی در ادامه ذکر خواهد شد:

  • افزایش وزن در طول حاملگی
  • دوقلو یا سه قلو باردار بودن
  • قرار گرفتن نوزاد در بالای رحم
  • نبود آهن در خون( کم خونی نیاز به اکسیژن برای شما و جنین را افزایش می دهد.)
  • ایبتلا به آسم، سرماخوردگی های مزن و گرفتگی بینی شدید در گذشته

علت تنگی نفس در بارداری

روش های مقابله و درمان تنگی نفس در حاملگی

اگر قبل از بارداری رشته ای ورزشی را به طور حرفه ای دنبال می کردید و اکنون حامله شده اید و در حین انجام آن دچار تنگی نفس می شوید باید فعالیت را کم کنید و ورزش های سبک انجام دهید. یکی از بهترین ورزش ها در طول حاملگی پیاده روی می باشد. احساس تنگی نفس با نزدیک شدن به پایان دوره حاملگی و پایین آمدن نوزاد شما به سمت لگن رفع می شود. اگر حاملگی اول شما می باشد تنگی نفس حدودا در هفته سی و ششم اتفاق می افتد و اگر قبلا تجربه زایمان داشته اید کودک شما تا هفته سی و هشتم یا بیشتر دچار تغییر نمی گردد. در ادامه روش های مختلفی برای درمان تنگی نفس در حاملگی برای شما آورده ایم. امیدواریم این روش ها موثر باشند.

علت و روش های درمانی مختلف تنگی نفس در بارداری

  • از خوردن غذاهای تند و نوشیدن داروها که ممکن است آب بدن را خشک کنند خودداری کنید.
  • رژیم غذایی غنی از آهن داشته باشید تا از ابتلا به کم خونی پیشگیری شود. اسفناج و بادام بیشتری مصرف کنید.
  • لباس های راحت بپوشید. لباس های تنگ فشار بیشتری به بدن شما وارد می کند و شما را زودتر خسته می کند.
  • خودتان را خنک نگاه دارید. گرما و عرق کردن باعث می شود به اکسیژن بیشتری نیاز پیدا کنید و به همین دلیل احساس تنگی نفس می کنید.
  • ورزش های سبک انجام دهید تا اکسیژن بیشتری دریافت کنید. هرگز به خود استرس وارد نکنید.
  • یوگا و تمرینات تنفسی یکی از مناسب ترین روش های درمان تنگی نفس در حاملگی هستند.

عوامل تنگی نفس در بارداری

وضعیت بدن علت تنگی نفس در دوران حاملگی

  • حفظ وضعیت بدنی خوب همچنین به شما کمک خواهد کرد.
  • قوز نکنید. پشت خود را راست نگاه دارید کمی سینه خود را جلو بیاورید و سر را رو به بالا نگاه دارید. این عمل به شما کمک می کند راست بایستید. و بدین گونه شش های شما فضای بیشتری خواهند داشت.
  • در حالت استراحت یا خواب قسمت بالای بدن خود را روی چند بالشت بالا نگاه دارید. این عمل فشار روی شش ها کاهش می دهد. و اگر در حالت خواب یا استراحت دچار تنگی نفس شدید به پهلوی چپ دراز بکشید زیرا این کار فشار وارد شده به بدن را کاهش می دهد و تنگی نفس کمی بهبود می یابد.
  • استفاده از تاشو نیز همچنین ایده خوبی است.
  • هرگز در خانه یا محل کار کارهای سنگین انجام ندهید.
  • بالا رفتن از پله ها، حمل بار، و حرکت های سریع ممکن است باعث شود احساس تنگی نفس کنید.
  • در حالت نشسته به پشتی تکیه دهید بطوری که بدن شما کمی به سمت جلو متمایل باشد. این عمل فشار وارده بر دیافراگم را در سه ماهه سوم بارداری کاهش می دهد.
  • از پرخوری خودداری کنید. بین وعده های غذایی تان و استراحت فاصله زمانی بیشتری ایجاد کنید. و در هنگام نشستن عضلات پشت بدن را در حالتی صاف نگاه دارید.

دلایل تنگی نفس در بارداری

آیا تنگی نفس در حاملگی خطرناک است؟

نه. احساس تنگی نفس در بارداری پدیده ای طبیعی است و نباید نگران شوید. نوزاد شما تحت تاثیر این مشکل قرار نمی گیرد. اگر تنگی نفس با مشکلات زیر همراه بود بهتر است حتما به پزشک مراجعه کنید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • درد در قفسه سینه یا شکم
  • احساس ضعف یا سرگیجه
  • سرفه یا خس خس سینه
  • مشکلات حاد در تنفس و تپش قلب

علت های تنگی نفس در بارداری

در مواقع حاد پیشنهاد می شود بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید. پس از زایمان مدت زمانی طول می کشد تا مشکلات تنگی نفس شما کاملا رفع شود. اما مطمئن باشید که این مشکل موقتی است. نفس عمیق بکشید و از پیشنهادات برای تسکین درد و رفع تنگی نفس پیروی کنید.

راهکارهای پیشگیری تنگی نفس در دوران حاملگی

با رعایت کردن چند توصیه ساده می توانید از شدت تنگی نفس در بارداری بکاهید در ادامه شما را با چند راهکار موثر جهت پیشگیری از تنگی نفس آشنا خواهیم کرد.

تامین آب مورد نیاز بدن :

در برخی موارد به دلیل کمبود آب بدن تنگی نفس در بارداری رخ می دهد بنابراین بهتر است مقادیر فراوانی آب بنوشید و از نوشیدنی های مانند : چای، الکل، سودا و قهوه خودداری نمایید زیرا، این نوشیدنی باعث افزایش وزن و تپش قلب شده و در نتیجه به تنگی نفس منجر خواهد شد.

تغییر موقعیت :

در صورتی که برای مدت زیادی دچار تنگی نفس می شوید بهتر است وضعیت تان را تغییر داده تا بتوانید به راحتی نفس بکشید.

استراحت کنید :

در هر زمانی که به تنگی نفس دچار شدید چند نفس عمیق بکشید و از کاری که انجام می دهید دست بردارید و به مدت بیست دقیقه استراحت کرده سپس مجدداً فعالیت تان را ادامه دهید.

راه های درمان تنگی نفس در بارداری

روش های بهبود تنگی نفس در حاملگی

همانطور که می دانید بروز تنگی نفس در دوران بارداری امری طبیعی و بی ضرر می باشد اما بهترین کار این است که در این دوران حساس فعالیت های روزانه تان را آهسته تر انجام داده و این نکته را به یاد داشته باشید که در زمان انجام فعالیت ها فشار زیادی به خود وارد نکنید، سعی کنید صاف بنشینید و شانه های را عقب نگه دارید تا ریه ها برای باز شدن فضای بیشتر داشته باشند همچنین، در زمان خوابیدن به منظور تسکین تنگی نفس چند بالش زیر سر و شانه هایتان قرار دهید و هیچ گونه نگرانی در این مورد نداشته باشید زیرا، در مدت کمی پس از زایمان تنفس تان به وضعیت پیش از حاملگی بر خواهد گشت.

تنگی نفس در دوران بارداری

امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما عزیزان مفید و سودمند بوده باشد، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی بیشتر با بارداری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *