دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص زردآلو و فایده های درمانی که خوردن زردآلو دارد

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۱۱ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

یکی از میوه های بسیار خوشمزه که در ابتدا در چین پرورش می یافت و امروزه به دلیل مبادلات بین المللی در سایر نقاط دیگر جهان نیز رشد می کند زردآلو است. در این مطلب به طور کامل و جامع فواید و خواص زردآلو را مورد بررسی قرار می دهیم.

یکی از میوه های بسیار مفید که دارای فواید درمانی و فواید سلامتی بیشمار می باشد زردآلو است. در این مطلب به طور کامل و جامع فواید زردآلو را مورد بررسی قرار خواهیم داد. شما می توانید برای کاهش وزن نیز از این میوه خوشمزه زرد رنگ استفاده کنید.

زردآلوها میوه هایی زرد نارنجی هستند که به گروه گوجه سبز تعلق دارند. از نظر اندازه زردآلوها کوچک و یک زردآلوی کاملا رسیده حدودا ۱.۵ تا ۲.۵ سانت می باشد. زردآلو در شکل های تازه و خشک مورد استفاده قرار می گیرد. مواد مغذی موجود در هر دو حالت یکسان می باشند. درحالت نارس زردآلوها سبز می باشند و وقتی رسیده می شوند رنگ آن ها به زرد طلایی یا با سایه های نارنجی تبدیل می شود. آن ها معمولا در فصل تابستان در دسترس هستند. در این مطلب قصد داریم فواید زردآلو را مورد بررسی قرار دهیم بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید تا با فواید باور نکردنی این میوه بیشتر آشنا شوید.

خواص زردآلو

شما می توانید از خوردن کنسرو زردآلو یا حالت خشک شده آن در طول سال لذت ببرید. گوشته زردآلو کاملا سفت و شیرین می باشد و گاهی اوقات کمی ترش است. زرد آلو در اکثر کشورهای دنیا پرورش می یابد. اما زردآلوهای آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی و نیوزلند مشهور می باشند. در ابتدا زردآلوها در چین پرورش می یافتند اما بدلیل تجارت و مبادله بین المللی از طریق ارمنستان وارد اروپا شدند. نام علمی این میوه خوشمزه گوجه سبز ارمنستانی است. برای اولین بار در قرن هجدهم در آمریکا پرورش یافتند. شرایط آب و هوای ایالت متحده نیز برای پرورش زردآلوها مناسب می باشد.

خواص فراوان زردآلو

زرد آلوها نه تنها به صورت خشک و تازه مصرف می شوند بلکه همچنین در ساخت شیرینی، مربا و مارمالاد مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از پرورش دهندگان عمده زردآلو در دنیا ایتالیا، ترکیه، روسیه، اسپانیا، یونان، فرانسه و ایالات متحده می باشند.

فواید زردآلو میوه ای بسیار خوشمزه

زردآلوها دارای مواد مغذی غنی می باشند. طعم آن همانند طعم هلو و آلو است. در ۱۰۰ گرم زردآلو تازه حدودا ۱۲% ویتامین سی ، ۱۲%ویتامین  آ و ۶% پتاسیم موجود می باشد. در زردآلو ها ۴۸ کیلو کالری وجود دارد. میوه ای با مقدار چربی کم و شکر فراوان است. در ادامه مقاله خواص درمانی زردآلو را در اختیار شما قرار می دهیم. هر چند در استفاده از آن باید احتیاط کرد.

  •  آرون گروپس

خواص و فواید زردآلو

فواید درمانی میوه زردآلو

خواص زردآلو برای چشم ها: مطالعات زیادی نشان داده اند که مصرف زردآلو برای سلامت چشم بسیار مفید است. مصرف دو تا سه وعده زردآلو در یک روز در پیش گیری از ضعف چشم مرتبط با سن مفید می باشد. زردآلو همچنین باعث تقویت اعصاب چشم می شود و خطر ابتلا به دیگر بیماری های چشمی را کاهش می دهد. کاروتنوئیدها و دیگر ویتامین ها بویژه ویتامین A و بتا در زردآلو مسئول کاهش خطر ابتلا به بیماری ماکولار (ماکولار بیماری چشمی و یکی از دلایل از دست دادن بینایی در سنین پیری) می باشد. ویتامین A با کروتین و لوتئین قدرت بینایی افراد را در افرادی که از بیماری رتینیت رنج می برند تقویت می کند و از دست رفتن قوه بینایی را به تاخیر می اندازد. همچنین دارو خوبی برای علایم چشم خشک می باشد. در افراد کوچکتر پیشرفت بیماری استارگارد ( یک اختلال چشمی ارثی) را کاهش می دهد.

خواص آب زردآلو

زردآلو منبع غنی از آنتی اکسیدان ها: از جمله فواید زردآلو وجود آنتی اکسیدان ها در این میوه دوست داشتنی است. زردآلو به طور طبیعی وقتی می رسد منبع عالی از آنتی اکسیدان ها می باشد. آنتی اکسیدان ها برای اجرای عملکردهای طبیعی بدن و حذف مواد سمی بیشتر از بدن مورد نیاز می باشند. مواد سمی موادی مضر می باشند که در روده و مجاری گوارشی جمع می گردند. همچنین برای رهایی از تغییرات ایجاد شده در بدن وقتی در معرض اکسیژن قرار می گیرد مفید می باشد. اگر تغییرات به طور مرتب حذف نگردند می تواند به سلول های بدن آسیب بزند. زردآلوها همچنین توانایی افزایش تولید آنتی اکسیدان ها را دارند. ویتامین A موجود در زردآلو آنتی اکسیدانی قوی می باشد که برای رشد سلول های بدن مفید است و به بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک می کند. با به حداکثر رسیدن عملکرد ایمنی، سبب بهبود سلامت کل بدن می گردد.

خواص و فاوبد درمانی فراوان زردآلو

فیبر موجود در زردآلو تقویت کننده سلامت بدن: زردآلوها دارای مقدار زیادی فیبر محلول می باشد که هدفش بهبود بخشیدن به عملکرد تجزیه و درمان یبوست است.

خواص زردآلو برای سلامت قلب: آنتی اکسیدان، پتاسیم و فیبر موجود در زردآلو سلامت کلی سیستم قلبی-عروقی را بهبود می بخشد.

پتاسیم موجود در زردآلو برای سلامت شما: پتاسیم در زردآلو تعادل الکترولیته را حفظ می کند و فشار خون را مطلوب می سازد و خطر ابتلا به حملات فشار خون بالا را کاهش می دهد.

آهن موجود در زردآلو: از دیگر خواص زردآلو آهن موجود در آن است که به تدریج، به آهستگی و به طور موثر جذب بدن می گردد بنابراین از کم خونی پیش گیری می کند.

خواص درمانی زردآلو برای سرطان: محتوی آنتی اکسیدان های موجود در زردآلو از رشد سلول های سرطانی در بدن پیش گیری می کند و رشد آن ها را کنترل می نماید.

خاصیت زردآلو برای پوست: آنتی اکسیدان های موجود در زردآلو پوست را جوان و سالم می سازد و ظهور علایم پیری روی پوست را به تاخیر می اندازد.

کاهش وزن با استفاده از زردآلو: به دلیل وجود فیبر، کالری پایین و مواد معدنی موجود در زردآلو این میوه میان وعده ای مناسب برای افرادی که رژیم غذایی سختی دارند محسوب می گردد و کاهش وزن را راحت تر می سازد.

تقویت استخوان های بدن: زردآلو به دلیل دارا بودن کلسیم و پتاسیم سلامت و قدرت استخوان های بدن را حفظ می کند.

محتوی الکترولیته: سطوح الکترولیته در بدن توسط پتاسیم، کلسیم و دیگر مواد معدنی حفظ می شوند که تمام این مواد به مقدار کافی در زردآلو موجود می باشند.

خواص زردآلوهای خشک

بهبود عملکرد دستگاه گوارش : زردآلو دارای مقادیر فراوانی فیبر است که به بهبود حرکات روده کمک کرده و در نتیجه عمل دفع بهتر صورت می گیرد همچنین اسید های چرب را به سرعت تجزیه می کند که سبب بهبود هضم می شود به همین دلیل فیبر موجود در زردآلو گزینه مناسبی برای درمان نفخ و یبوست می باشد

مصرف زردآلو در بارداری : زردآلو دارای دو ماده به نام آهن و مس است که مصرف آن در دوران حاملگی بسیار مفید است همچنین مصرف زردآلو باعث پیشگیری از عواقب مهلک در بارداری می شود.

فواید زردآلو در بارداری

فواید برگه زردآلو

برگه زردآلو به دلیل داشتن ویتامین D نقش مهمی در رشد استخوان ها ایفا می کند همچنین از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند و برای هضم غذا نیز گزینه بسیار مناسبی است، بنابراین آن را شسته و داخل آب خیس نمایید سپس اجازه دهید به مدت یک شب بماند و به آن یک دانه لیمو ترش بیافزایید و به شکل ناشتا به همراه همان آب آن را بنوشید.

فواید برگه زردآلو

احتیاط در مصرف زردآلو

رنگ های طبیعی زردآلو زرد یا نارنجی می باشند اما اگر زردآلویی مایل به رنگ قرمز دیدید هرگز آن را خریداری نکنید. این قرمزی به دلیل حضور سولفور یک عامل نگه دارنده می باشد که غیر آلی است و برای بدن مضر می باشد. بهترین نوع زردآلو برای مصرف زردآلو خشک شده می باشد. زیرا مطمئن ترین راه مصرف می باشد. علاوه بر این نوع خشک زردآلو (برگ زردآلو) در تمام فصل های سال در بازار موجود می باشد. افراد مبتلا به آسم یا حساسیت های سولفور در استفاده از زردآلو باید احتیاط کنند. سولفیدها اغلب برای حفاظت از میوه افزوده می شوند. فرآیند اکسیداسیون فرآیندی است که در آن محتوی آهن موجود در میوه با اکسیژن در هوا واکنش می یابد و شروع به فاسد شدن می کند. هر موقع از روز که احساس گرسنگی کردید می توانید زردآلو بخورید.

احتیاط در مصرف زردآلو

مضرات بیش از حد زردآلو :

  • کودکان و افراد سالخورده باید از مصرف بیش از حد زردآلو خودداری کنند.
  • افرادی که از ناراحتی های کبدی رنج می برند باید از مصرف زیاد زردآلو پرهیز کنند.
  • زیاده روی در مصرف زردآلو سبب به وجود آمدن لک های سفید بر روی پوست خواهد شد.
  • زردآلو دارای طبع سرد است به همین خاطر برای سردمزاجان مناسب نمی باشد.
  • استفاده از این میوه به صورت ناشتا باعث بروز درد شکم و دل پیچه می شود.
  • بعد از خوردن غذاهای سنگین از مصرف زردآلو خودداری نمایید.
  • نوشیدن آب سرد و یا استحمام با آب سرد بعد از مصرف زردآلو باعث بروز نفخ و گاز معده می شود.
  • در صورتی که پس از خوردن زردآلو احساس سنگینی و نفخ معده کردید کمی از عرق زیره، عرق نعنا و یا دمنوش زیره بنوشید.

شما می توانید از زرد آلو در حالت های مختلف مربا یا دسر استفاده کنید تا از فواید درمانی باور نکردنی آن بهره ببرید. همانطور که مطالعه کردید زردآلو میوه ای غنی از مواد مغذی می باشد که برای بدن بسیار خوب و مفید می باشد، به منظور آشنایی با دیگر خواص میوه جات می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *