دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

خواص ترنجبین و فواید اعجاب انگیز آن

  • ندا خوشرو
  • ۱۲ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

ترنجبین شیرابه ای قندی است که به صورت شبنم بر روی گیاهی با نام خاربز یا حاج می نشیند. ترنجبین دارای خاصیت های مفید و فراوانی برای بدن است که در ادامه این مطلب شما را با برخی از خواص ترنجبین آشنا می سازیم.

حشرات کوچکی که بر روی گیاه خاربز یا حاج زندگی می کنند مولد ترنجبین هستند. ترنجبین دارای خاصیت ضد عفونی کننده است از این رو این گیاه برای درمان بیماری های عفونی بسیار موثر و مفید است و هم چنین طبع ترنجبین گرم و تر است. در ادامه این مطلب انواع فواید ترنجبین را مورد بررسی قرار می دهیم.

ترنجین سرشار از ترکیبات قندی فراوان و مختلفی مانند گلوکز و فروکتوز و ساکاروز و تری ساکارید می باشد و این ترکیبات قندی به راحتی در درون آب حل می شوند. در گذشته از ترنجبین برای تهیه قند به طور سنتی بهره می گرفته اند ولی به مرور زمان خواص دارویی ترنجبین به اثبات رسید و امروزه آن را فقط به عنوان یک دارو برای درمان برخی از بیماری ها می فروشند. ترنجبین هم مانند گیاه گزنه دارای فواید دارویی و درمانی زیادی است.

خواص دارویی ترنجبین و فواید اعجاب انگیز ترنجبین

کاربردی ترین خواص ترنجبین

برای استفاده ترنجبین می توانید آن را در مقداری آب جوش حل کنید بعد از حل شدن ترنجبین در درون آب جوش خواهید دید که مایعی صاف بر روی سطح آب تشکیل می شود مایه صاف را بردارید و بگذارید مدتی بماند تا همه مواد خارجی آن ته نشین شود سپس می توانید بعد از ته نشین شدن مواد خارجی مایه صاف آن را میل کنید بهتر است که آب ترنجبین را در صبح و به صورت ناشتا میل کنید.

خواص دارویی ترنجبین

درخشان کننده پوست و رفع لک های پوستی

ترنجبین به دلیل اینکه خون را تصفیه می کند برای پوست گزینه بسیار مناسبی است و به صاف و درخشان کننده پوست کمک شگفت انگیزی می کند بنابراین ترنجبین را به مدت پنج ساعت داخل آب خیس کرده سپس به آن دو قاشق خاکشیر بیافزایید و بنوشید، اگر روزانه به مدت سه هفته از این روش استفاده کنید پوستی شفاف و عاری از لک خواهید داشت.

بررسی خواص ترنجبین

  •  آرون گروپس

درمان یبوست

از دیگر فواید باورنکردنی ترنجبین بهبود عملکرد دستگاه گوارش است که سبب دفع راحت تر مدفوع می شود و در نتیجه از مبتلا شدن به یبوست پیشگیری می کند.

درمان شوره سر

استفاده از ترنجبین جهت رفع شوره سر گزینه بسیار مناسبی است، بنابراین روزانه دو تا سه لیوان از شربت خاکشیر و ترنجبین را بنوشید تا از شر شوره و خارش سر خلاص شوید.

فواید شگفت انگیز ترنجبین

از بین برنده انگل ها و کرم ها

برخی از افراد از بیماری های انگی رنج می برند که با کمک ترنجبین می توانید این مشکل را برطرف کنید زیرا این دارو گیاهی پرکاربرد دارای سانتونین است که از جمله قوی ترین مواد به منظور نابود کردن کرم ها و انگل ها است.

فایده های باورنکردنی ترنجبین

هشدار : اکثر افراد به منظور رفع زردی نوزادان از مخلوط آب قند و ترنجبین استفاده می کنند که استفاده از این روش علاوه بر اینکه هیچ تاثیر در بهبودی ندارد بلکه باعث می شود نوزاد دچار استفراغ و اسهال نیز شود.

بررسی خواص دارویی دیگر ترنجبین

  1. ترنجبین دارای خاصیت ملین و مسهل است. و دوز مصرفی آن به عنوان ملین بین ۱۰ تا ۷۰ گرم است که سن بیمار تایین کننده دوز مصرفی است. اگر از ترنجبین به مقدار زیاد استفاده کنید به عنوان یک مسهل عمل می کند و استفاده از دوز پایین ترنجبین به عنوان یک ملین عمل می کند.
  2. درمان سرفه و تسکین درد سینه
  3. تسکین دهنده عطش و تب
  4. اگر ترنجبین را با آب پنیر میل کنید برای اخراج اخلاط سوخته بسیار تاثیر گذار می شود و هم چنین میل کردن ترنجبین با ماء الشعیر برای دفع اخلاط گرم بسیار مفید است.
  5. میل کردن کره و ترنجبین برای باز کردن ادرار تاثیر گذار است.
  6. درمان بواسیر با گل های ترنجبین امکان پذیر است.
  7. درمان روماتیسم نیز با مالیدن روغن برگ های ترنجبین میسر می شود.فواید شگفت انگیز ترنجبین
  8. میل کردن ترنجبین با آب زیره برای درمان صدای شکم که با تب نیز همراه است بسیار مفید است.
  9. ترنجبین با خاصیت ضد میکروبی که دارد برای درمان بیماری های عفونی در بدن مفید است و هم چنین میکروب های درون بدن را نیز از بین می برد.
  10. درمان بیماری های کلیوی و سنگ کلیه
  11. درمان کم کاری کبد
  12. ترنجبین دارای خاصیت ضد انگلی است و برای تهیه دارو های ضد کرم مفید است.
  13. درمان گری و ریزی مو با استفاده از گل و برگ این گیاه از دیگر فواید دارویی ترنجبین محسوب می شود
  14. ترنجبین را اگر در هنگان نیش زدن عقرب بر روی محل نیش زده شده قرار دهید بسیار مفید و موثر است.

فواید و خاصیت های ترنجبین

فواید ترنجبین برای نوزادان

پاکسازی روده های نوزاد بهتر است که با ترنجبین انجام شود اگر شما روده های نوزاد خود را پاکسازی کنید نوزادتان کمتر به سرما خوردگی مبتلا می شود.
از دیگر فواید ترنجبین برای نوزادان می توان به خاصیت ملین و مسهل بودن آن اشاره کرد. درمان معده و ناراحتی های روده کوچک که در نوزادان با دل درد و دل پیچه همراه است می تواند به کمک ترنجبین انجام شود.
هم چنین از ترنجبین برای پاکسازی دستگاه گوارش از اخلاط و خونابه های بازمانده از دوران جنینی می توانید استفاده کنید.

خواص ترنجبین برای نوزادان

نحوه تهیه آب ترنجبین

به منظور تهیه آب ترنجبین، مقداری از این گیاه دارویی را داخل آب جوش حل کرده سپس مایع روی را برداشته و اجازه دهید کمی بماند تا مواد خارجی آن ته نشین شود سپس مایع صاف روی به دست آمده را بنوشید که اگر به صورت ناشتا آن را میل کنید تاثیر گذاری بیشتری دارد که به صورت معمول مقدار خوراکی آن ۱۲ تا ۳۵ گرم می باشد.

نکته: استفاده از ترنجبین در افرادی که بیماری حصبه و اسهال خونی و آبله و خون ادراری مبتلا هستند ممنوع است و هم چنین خوردن ترنجبین برای افراد گرم مزاج مضر است.

در این مطلب با خواص ترنجبین آشنا شدید که امیدواریم بتوانید از خواص مفید آن به خوبی بهره بگیرید، به منظور آشنایی با دیگر خواص مواد غذایی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *