دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه سوهان عسلی خوشمزه و پرطرفدار

  • ندا خوشرو
  • ۱۶ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

سوهان یکی از شیرینی های خوشمزه و پرطرفدار است که انواع متنوعی دارد در این بخش طرز تهیه سوهان عسلی خانگی را با بهترین روش به شما کدبانوهای عزیز و گرامی آموزرش خواهیم داد.

سوهان عسلی در بین همه رده های سنی محبوبیت دارد که البته ساخت سوهان عسلی بسیار راحت است. حتما در طرز تهیه سوهان عسلی از طبیعی بودن عسل مطمئن شوید. سوهان عسلی را می توانید برای پذیرایی از مهمان هایتان تدارک ببینید.

سوهان عسلی در شهر های زرند کرمان و اصفهان تهیه می شود و مانند قطاب یزدی از سوغاتی های معروف شهر تولید کننده خود است. شما هم می توانید با کمک این مطلب آموزشی طریقه ی درست کردن سوهان عسلی را فرا بگیرید سپس این نوع سوهان خوشمزه را در منزل تهیه کنید.

سوهان عسلی با طعم بی نظیر

مواد لازم

شکر : ۱۵۰ گرم
بادام : ۱۵۰ گرم
آب : ۱ پیمانه
عسل : ۲ قاشق سوپ خوری
زعفران: ۱ قاشق چای خوری
روغن آب کرده : ۴ قاشق سوپ خوری

طرز تهیه سوهان عسلی خانگی

روش تهیه سوهان عسلی خوش طعم

در مرحله اول ساخت سوهان عسلی بادام ها را به صورت خلالی ریز کنید.

خلالی کردن بادام

  •  آرون گروپس

سپس شکر و عسل را به همراه آب و روغن در درون قابلمه ای مناسب بریزید و بعد قابلمه را بر روی حرارت گاز با شعله ملایم قرار دهید و مواد مخلوط شده را به صورت مرتب هم بزنید تا شکر در درون مواد به خوبی حل شود و رنگ مواد قهوه ای شود و به رنگ کارامل در آید ( نباید مواد را با قاشق هم بزنید قابلمه را تکان دهید تا شکر در درون مواد حل شود).

مخلوط کردن شکر و روغن و عسل و روغن روش تهیه سوهان عسلی در منزل

سپس بادام را به مواد سوهان اضافه کنید و دوباره مواد را هم بزنید تا به خوبی با سوهان مخلوط شوند و بعد از مخلوط شدن سوهان و بادام زعفران آب کرده را در درون مایه سوهان بریزید.

اضافه کردن خلال بادام و زعفران به مایه سوهان عسلی

در مرحله بعدی روش تهیه سوهان عسلی بعد از این که رنگ مایه سوهان کاملا قهوه ای شد با کمک قاشق کوچکی مقداری از مواد را بر روی یک سینی چرب قرار دهید و مقداری خلال پسته و یا پودر پسته و خلال بادام بر روی مایه سوهان عسلی برای تزیین آن بریزید.

ریختن مایه سوهان عسلی به کمک قاشق در درون سینی چرب شده ریختن سوهان در درون سنی با کاغذ نسوز سوهان عسلی خوش طعم

نکاتی برای تهیه بهتر سوهان عسلی

بهتر است که در درون سینی فویلی قرار دهید و بعد از این که روی فویل را چرب کردید مایه سوهان را در درون سینی بریزید می توانید ته سینی را هم با کاغذ های نسوز بپوشانید و بعد مایه سوهان را بر روی کاغذ نسوز بریزید.
اگر در پایان کار مایه سوهان سفت شد و یا شکرک بست مقداری آب جوش به مایه سوهان اضافه کنید و تا آماده شدن آن صبر کنید.
وقتی که سوهان را در درون سینی می چینید حتما یک شعله پخش کن در زیر قابلمه قرار دهید تا سوهان سفت نشود.
سوهان عسلی را باید در درون یخچال نگهداری کنید و حتما سوهان را در درون ظروف در بسته قرار دهید رطوبت موجود در یخچال از به هم چسبیدن سوهان ها جلوگیری می کند.
برای این که مطمئن شوید سوهان آماده شده است می توانید مقداری از مایه سوهان عسلی را در درون آب یخ بریزید اگر مایه سوهان فرم گرفت و به دندان نچسبید سوهان آماده ریختن در درون سینی است.

طرز تهیه سوهان عسلی سوهان خوشمزه عسلی

بعد از این که سوهان ها سرد شدند آن ها را از درون سینی به کمک کارد آشپزخانه جدا کنید و در درون دیس مناسبی برای سرو قرار دهید.

نحوه تهیه سوهان کنجدی

سوهان دارای انواع مختلفی است همانطور که در بالا با روش تهیه سوهان عسلی آشنا شدید، در ادامه مطلب دستور تهیه سوهان کنجدی را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد که نحوه تهیه آن بسیار ساده و راحت است فقط کافی است طبق مراحل تهیه آن پیش بروید تا آن را تهیه و نوش جان کنید.

مواد لازم :

  • روغن مایع : یک و نیم پیمانه
  • شکر : یک پیمانه
  • آب : یک و نیم پیمانه
  • عسل : یک قاشق غذا خوری
  • کنجد : یک و نیم پیمانه
  • چهار مغز : نصف فنجان ( خرد شده )
  • گلاب : نصف پیمانه

دستور تهیه سوهان کنجدی

نحوه تهیه :

در روش تهیه سوهان کنجدی ابتدا آب، گلاب و روغن را داخل یک قابلمه نچسب یا شیر جوش ترکیب نمایید سپس به آن شکر بیفزایید و بر روی حرارت ملایم قرار دهید سپس عسل را به ترکیب بیفزایید.

حالا اجازه دهید مخلوط بجوشد و بر روی حرارت ملایم قل بزند، به هیچ وجه آن را هم نزنید و تنها هر چند دقیقه یک بار شیر جوش را به شکل دورانی تکان دهید که حدود پانزده تا بیست دقیقه زمان نیاز است.

در مرحله بعدی کنجد خام را داخل تابه ریخته و بر روی حرارت ملایم تفت دهید تا تغییر رنگ دهد در صورتی که از دیگر مغزها برای تهیه سوهان استفاده می کنید آن ها را به همراه کنجد تفت دهید.

حالا کنجد و مغزهای تفت داده شده را به شربتی که بر روی حرارت است بیفزایید و به آرامی هم بزنید تا کنجد هم رنگ کاراملی به خود بگیرند و بعد از زمان سه دقیقه کف سینی را چرب کرده و یک لایه کاغذ روغنی داخل ظرف قرار دهید.

در مرحله آخر سوهان را با کمک قاشق به صورت سکه ای داخل سینی بریزد و یا اینکه به صورت یکدست داخل سینی پخش کنید و با پشت قاشق کمی فشار دهید و پس از سفت شدن به تکه های کوچک تقسیم نمایید و داخل ظرف در بسته در جای خشک و خنگ نگهداری نمایید.

آموزش تهیه سوهان کنجدی

امیدواریم از طرز تهیه سوهان عسلی در منزل نهایت لذت را ببرید و لحظات خوب و خوشی را در کنار خانواده خود سپری کنید. برای مشاهده طرز تهیه انواع شیرینی کلیک کنید

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *