دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

لوزه سوم در کودکان و راهنمای زمان جراحی و مراقبت ها

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

جراحی لوزه سوم یکی از متداول ترین جراحی ها در میان کودکان به شمار می رود. لوزه سوم در کودکان نقش مهمی در پیشگیری از بیماری ها دارد. اما عفونت این لوزه خود منجر به بیماری های مختلفی در کودک می شود.

لوزه سوم بافتی در پشت حفره بینی است که در بچه ها موجب محافظت از بدن آن ها در برابر بیماری ها می شود. اگرچه لوزه ها را می توان به راحتی با باز کردن دهان مشاهده نمود اما لوزه سوم به راحتی دیده نمی شود. در این مطلب درباره لوزه سوم در کودکان بیشتر آشنا می شویم.

لوزه سوم در کودکان و مراقبت های لازم برای آن و زمان مناسب جراحی

جرایح لوزه در کودکان و چگونگی انجام آن

لوزه سوم مانند دیگر لوزه ها به وسیله محبوس کردن باکتری ها و ویروس های مضر که در هنگام بلعیدن و تنفس وارد بدن می شوند, به حفظ سلامت بدن کمک می کنند. در نوزادان و کودکان لوزه سوم نقش مهمی در مقابله با عفونت ها دارد. اما با بزرگتر شدن و رشد نهایی کودک, اهمیت لوزه ها در مقابله با عفونت ها کمتر می شود و بدن با روش های دیگری به مقابله با عفونت ها می پردازد. به همین دلیل مسئله ۰ بسیار شایع تر از بزرگسالان می باشد. لوزه سوم معمولا پس از پنج سالگی کوچک شده و در دوران نوجوانی به طور کلی ناپدید می شود.

وظیفه لوزه ها در بدن کودکان چیست؟

از آن جایی که لوزه سوم میکروب هایی که وارد بدن می شوند را به دام می اندازد, گاهی مواقع بافت آن به دلیل مقابله با عفونت به طور موقت متورم می شود. در بسیاری از موارد این تورم بهبود پیدا می کند. اگر این تورم بهبود پیدا نکند, لوزه سوم خود عفونی می شود. یکی از رایج ترین بیماری ها در میان کودکان، تورم و یا بزرگ شدن لوزه سوم می باشد. این مسئله غالبا زمانی اتفاق می افتد که دیگر لوزه ها نیز بیش از حد متورم شوند. مشکلات ناشی از تورم لوزه سوم بچه ها به شرح زیر است.

  • سخت شدن تنفس
  • گرفتگی شدید بینی
  • تنفس از دهان
  • خروپف در خواب
  • مشکل در خواب شبانه
  • گلو درد و مشکل در بلعیدن
  • تورم غدد در گردن
  • بروز ناراحتی ها و عفونت های گوش

علت ایجاد لوزه سوم در کودکان و روش های درمان آن

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

بنابراین توصیه می شود در صورت مشاهده هر یک از این علایم در کودک سریعا به پزشک مراجعه کنید. پزشک برای بررسی لوزه سوم و اندازه ی آن ممکن است نیاز به عکس برداری با اشعه X , آندوسکوپی, سی تی اسکن و یا ام آر آی داشته باشد. با استفاده از این عکس برداری و تشخیص عفونت لوزه سوم و اندازه آن, پزشک ممکن است اقدام به تجویز برخی آنتی بیوتیک ها برای کودک کند. آنتی بیوتیک ها باکتری ها را از بین می برند و معمولا برای درمان سینوزیت و عفونت های گوش ناشی از وجود باکتری تجویز می شوند.  اگر این اقدامات موثر نباشد و کودک دائما مریض شود, پزشک اقدام به برداشتن لوزه سوم می کند. در واقع زمان مناسب برای جراحی و برداشتن لوزه سوم در بچه ها، در این مواقع می باشد. جراحی و برداشتن لوزه سوم یکی از شایع ترین جراحی ها در بچه های خردسال است.

در طی جراحی و پس از برداشتن لوزه نیاز به مراقبت های ویژه ایی است. این عمل جراحی معمولا با بیهوشی کودک انجام می شود. به همین دلیل در زمان جراحی کودک هیچ گونه دردی احساس نخواهد کرد. در این عمل جراحی معمولا بخیه زده نمی شود و زخم ها و برش های حین جراحی به خودی خود با گذشت زمان کمی بهبود می یابند. پس از جراحی کودکان، معمولا دچار گلو درد خواهند شد و باید از غذاهای نرم و و آبکی استفاده کنند. پس از جراحی لوزه سوم کودک, آن ها کمتر از یک هفته به حالت عادی بر می گردند.

لوزه سوم در کودکان

روش تشخیص لوزه سوم

در ابتدا پزشک در رابطه با علائمی که کودک دارد، سوال خواهد کرد و بعد معاینه فیزیکی انجام خواهد داد، پزشک با استفاده از آینه یا آندوسکوپ از راه بینی می تواند وضعیت لوزه سوم را بررسی نماید.

حال بعد از معاینه و با توجه به نتیجه آن پزشک به منظور تشخیص دقیق تر بیماری و اطمینان از احتمال عفونت می تواند تجویز آزمایش خونی برای کودک نماید.

در برخی موارد برای عکس برداری از گلو می توان درخواست آزمایش اشعه ایکس داده شود.

در موارد حاد امکان دارد وضعیت خواب کودک مورد بررسی قرار گیرد تا تشخیص دقیقی از مشکل وقفه تنفسی خواب وی صورت گیرد.

برای این منظور کودک باید از شب قبل در بیمارستان بستری شود تا وضعیت تنفس و فعالیت مغز وی در حین خواب به وسیله الکترود ها کنترل و مورد بررسی دقیق تر قرار گیرد. لازم است بدانید که آزمایش ها اصلا دردی ندارند، بنابراین جای نگرانی زیادی نمی تواند داشته باشد.

لوزه سوم در کودک

گاهی مواقع عفونت گلو موجب بزرگ شدن لوزه سوم شده و در نتیجه مشکلات زیادی برای کودک به وجود خواهد آورد، به گونه ای که مسیر تنفسی کودک و شیپور استاش را که نقش اتصال گوش میانی به پشت بینی را بر عهده دارد، مسدود می کند، حال در صورت بسته شدن مسیر شیپور استاش احتمال عفونت گوش در کودکان افزایش یافته و می تواند منجر به ایجاد مشکلات تنفسی و شنوایی شود.

دلایل برداشتن لوزه سوم

همانطور که گفتیم؛ لوزه سوم می تواند موجب ایجاد عفونت گوش یا عفونت شدید گلو شود، از این رو در چنین مواقعی و با توجه به موارد زیر امکان دارد پزشک پیشنهاد برداشتن لوزه را بدهد :

  • بدن بیمار به درمان آنتی بیوتیکی پاسخ ندهد.
  • در سال بیش از ۵ تا ۶ مرتبه این عارضه اتفاق بیفتد.
  • به وجود آمدن مشکل برای مدرسه رفتن کودک به دلیل غیبت های طولانی و زیاد

لوزه سوم در بچه ها

وجود لوزه سوم در بچه ها امری طبیعی است. اما عفونت و التهاب آن را باید جدی گرفت. خوشبختانه این مشکل شایع در کودکان در اغلب موارد به سادگی رفع می شود. ضمن سپاس از همراهی شما عزیزان در مطالعه مطالب آرگا، امیدواریم این بخش از کودک و والدین برایتان سودمند واقع شده باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *