دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

علت پف زیر چشم و بهترین روش های درمان آن

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۸ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

تورم و یا پف زیر چشم یکی از مشکلات شایع چشمی است که غالبا به زیبایی نیز مرتبط می شود. در صورتی که علت پف زیر چشم, برخی بیماری ها باشند, باید در ابتدا آن بیماری ها درمان شوند تا تورم چشم رفع گردد.

پوست اطراف چشم بسیار حساس و نازک است. پف زیر چشم یکی از اختلالات رایج مرتبط با چشم می باشد که غالبا قابل مشاهده است. عواملی متعددی سبب پف در زیر چشم می شوند. خوشبختانه درمان این عارضه به سادگی امکان پذیر است، در ادامه مطلب شما را با علت پف زیر چشم و روش های درمان آن آشنا خواهیم کرد.

مهمترین علت پف زیر چشم

علت پف زیر چشم

پف و یا تورم چشم ها می تواند به دلیل احتباس مایعات، استرس، آلرژی، تغییرات هورمونی و عوامل دیگر ایجاد شود. همچنین گریه کردن اغلب با پف چشم همراه است. زیرا غده های کوچک موجود در پلک های چشم که اشک تولید می کنند, در هنگام گریه کردن ملتهب می شوند. از دیگر مواقع ای که زیر چشم پف می کند, پس از خواب است. این مسئله ممکن است ناشی از افزایش میزان سدیم در رژیم غذایی باشد. در واقع افزایش میزان این ماده معدنی در بدن موجب احتباس آب در بدن شده و در نتیجه زیر چشم پف می کند. از دیگر علل پف زیر چشم می توان به کم خوابی اشاره کرد. بنابراین با درمان بی خوابی, پف زیر چشم نیز کاهش خواهد یافت. دیگر علل پف زیر چشم به شرح زیر است.

  • روند طبیعی افزایش سن
  • اختلالات پوستی مانند درماتیت
  • رژیم غذایی
  • آلرژی
  • التهاب ملتحمه
  • بلفاریت یا التهاب پلک ها
  • عفونت های چشمی
  • کم کاری تیروئید
  • اختلال عملکرد غدد اشک آور
  • سندرم نفروتیک
  • استفاده از لنزها

پف زیر چشم یکی از علایم شایع آلرژی، کمبود خواب، استرس و رژیم غذایی نامناسب است. زمانی که پوست اطراف چشم ملتهب و خارش دار می شود, زیر چشم پف می کند. افرادی که رژیم غذایی آن ها قبل از خواب, حاوی سدیم بالایی است, پس از بیدار شدن از خواب احتمال پف زیر چشم آن ها زیاد می باشد. استرس موجب تورم و حساس شدن چشم و پوست و دیگر نقاط بدن می شود. بنابراین با کاهش استرس می توان پف زیر چشم را تا حدود زیادی رفع کرد. علاوه بر این بیماری هایی مانند بلفاریت و نفروز نیز دارای علائمی از قبیل پف زیر چشم می باشند.

بهترین روش های درمان پف زیر چشم

بهترین روش های درمان پف زیر چشم

برای درمان پف زیر چشم که ناشی از بیماری های چشمی نمی باشند، راه های زیادی وجود دارد. یکی از بهترین و مطمئن ترین روش های درمان پف زیر چشم, استفاده از درمان های خانگی است. در ادامه به برخی از این روش ها می پردازیم.

  • شستن صورت با آب سرد و یخ
  • کمپرش زیر چشم با بسته حاوی یخ
  • محدود کردن مصرف سدیم
  • افزایش مصرف ویتامین ها و مواد معدنی
  • نوشیدن مقدار زیادی آب
  • در صورتی که دلیل پف زیر چشم, آلرژی به ماده غذایی خاص و یا دارویی است, بهتر است تحت نظر پزشک مصرف آن ماده غذایی و یا دارو قطع شود.
  • استفاده از کرم های مخصوص دور چشم که حاوی آلوئه و ویتامین E است.

اگر پف زیر چشم به دلیل بیماری های خاصی ایجاد شده باشد, با درمان بیماری غالبا تورم زیر چشم رفع می شود. مصرف برخی آنتی هیستامین ها در این موارد مفید است. همچنین در صورتی که پف زیر چشم ناشی از کم کاری تیروئید باشد, پزشک با تجویز داروهایی مانند لووتیروکسین اقدام به درمان آن می کند.

  •  آرون گروپس

بیماری هایی که سبب تورم و پف در زیر چشم می شوند

نگه داشتن سر به سمت بالا موجب کاهش تورم اطراف چشم می شود. همچنین در این مواقع توصیه می شود از مالش چشم خودداری کنید. چرا که این کار موجب تشدید تورم در این ناحیه می شود. در صورتی که پف زیر چشم دائمی باشد, ممکن است علائمی از برخی بیماری ها باشد, به همین دلیل توصیه می شود سریعا به پزشک مراجعه شود. تغییر رژیم غذایی و مصرف بیشتر ویتامین ها موجب حفظ سلامتی چشم می شود. ویتامین های زیر از جمله مهمترین ریزمغذی ها برای سلامت چشم به شمار می روند که تامین این ویتامین ها برای بدن تاثیر زیادی در پیشگیری از پف زیر چشم دارد.

  • ویتامین A (بتاکاروتن): این ویتامین نقش مهمی در سلامت چشم ایفا می کند. ویتامین A از شب کوری پیشگیری می کند و برای درمان اختلالات چشم مانند چشم صورتی، آب سیاه و سندرم خشکی چشم بسیار موثر است. مهمترین منابع حاوی این ویتامین زردآلو؛ طالبی؛ هویج؛ کدو تنبل؛ اسفناج؛ کلم بروکلی می باشند.
  • ویتامین B کمپلکس: ویتامین های گروه ب موجب حفظ سلامت پوست و اعصاب اطراف و درون چشم می شوند. برخی از دانه های آجیلی از منابع سرشار از این ویتامین محسوب می شوند.
  • ویتامین B2 (ریبوفلاوین): این ویتامین از خارش چشم که یکی از مهمترین علت های پف زیر چشم محسوب می شود, پیشگیری می کند و در حفظ سلامت بینایی موثر است. ماهی؛ زرده تخم مرغ و برخی دانه های آجیل از منابع عالی این ویتامین به شمار می روند.
  • ویتامین B6: این ویتامین موجب تعادل سدیم و پتاسیم در بدن می شود. این مسئله می تواند در کاهش پف یا تورم از جمله پف زیر چشم موثر باشد. گوشت و غلات سبوس دار از جمله منابع این ویتامین هستند.

از دیگر ویتامین های مفید برای حفظ سلامت چشم می توان به ویتامین B12, ویتامین ث, ویتامین D, ویتامین E و ویتامین K اشاره کرد. در اغلب موارد علت پف زیر چشم هر مسئله ای که باشد, برای درمان آن از این ویتامین ها نیز استفاده می کنند

رفع پف زیر چشم با روش های طبیعی

روش های طبیعی و خانگی زیادی جهت درمان پف زیر چشم وجود دارد که در ادامه چند تا از روش های مفید و موثر را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

چای سبز یا چای کیسه ای :

به منظور درمان پف زیر چشم می توانید از چای سبز یا چای کیسه ای کمک بگیرید زیرا، دارای خواص ضد التهابی هستند و به کاهش پف زیر چشم و همچنین درمان قرمزی و التهاب اطراف چشم کمک می کند، فقط کافی است دو عدد چای سبز کیسه ای یا چای سیاه را داخل آب خیس کرده سپس اجازه دهید به مدت نیم ساعت داخل یخچال بماند، دراز بکشید و چای کیسه ای ها را روی چشم ها بگذارید و بعد از زمان پانزده دقیقه صورت ها را با آب سرد بشویید، به منظور رسیدن به نتیجه دلخواه روزی چند بار از این روش استفاده کنید.

رفع پف زیر چشم با راهکارهای خانگی

سفیده تخم مرغ :

سفیده تخم مرغ به دلیل داشتن سفت کنندگی برای درمان پف زیر چشم گزینه بسیار مناسبی است، دو عدد سفیده تخم مرغ را خوب هم زده تا به خوبی پف کند سپس به آن دو قطره روغن فندق بیفزایید و زیر چشم ها بمالید و پس از زمان پانزده دقیقه با آب گرم بشویید، از این روش هر روز استفاده کنید.

سیب زمینی :

سیب زمینی دارای خواص ضد التهابی است از این رو به عنوان یک روش مفید و موثر جهت درمان پف زیر چشم استفاده می شود، یک عدد سیب زمینی را شسته و پس از خشک شدن سپس به دو تکه تقسیم کرده و داخل پارچه ای تمیز بگذارید و بر روی چشم ها به مدت چند دقیقه قرار دهید، به منظور رسیدن به نتیجه دلخواه روزی چند بار از این روش استفاده کنید.

روش های درمان پف زیر چشم

روغن گیاهی :

استفاده از ترکیب روغن های گیاهی در کاهش پف زیر چشم بسیار مفید و موثر می باشد می توانید هر شب یک قطره روغن لیمو، یک قطره روغن اسطوخودوس، یک قطره بابونه و یک قاشق چای خوری آب را با هم ترکیب نمایید و قبل از خوابیدن زیر چشم ها را با ترکیب حاصل ماساژ دهید و روز بعد با آب گرم بشویید.

نکته : دقت داشته باشید که روغن وارد چشم تان نشود.

قهوه :

از دیگر راهکارهای مفید و موثر جهت کاهش پف زیر چشم قهوه است،یک دوم قاشق چای خوری دانه های قهوه را با یک قاشق پودر فلفل سیاه و یک قاشق چای خوری روغن نارگیل ترکیب نمایید و زیر چشم ها بمالید، اجازه دهید به مدت ده تا دوازده دقیقه بماند و در نهایت با پنبه پاک کنید، هفته ای چند بار از این روش کمک بگیرید تا شاهد رفع پف زیر چشم هایتان باشید.

علت و روش های درمان پف زیر چشم

امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما عزیزان مفید و سودمند بوده باشد و به خوبی با علل پف زیر چشم و روش های درمان آشنا شده باشید، به منظور آشنایی با دیگر روش های درمان بیماری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *