دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

بهترین روش درمان زانو درد شما چیست؟

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

زانو درد یکی از مشکلات رایج در میان افراد است که اغلب افراد آن را تجربه کرده اند. در برخی از موارد این درد بسیار شدید است و نیاز به درمان جدی دارد. خوشبختانه روش های بسیاری برای درمان زانو درد موجود است.

درد خفیف تا متوسط زانو اغلب با استفاده از برخی روش های خانگی قابل تسکین است. علت زانو درد هرچه که باشد, از التهاب گرفته تا تورم مفاصل, آسیب های جزئی, گرفتگی رگ ها و یا بیماری آرتریت روش های متعددی برای بهبودی و درمان زانو درد وجود دارد.

بهترین روش درمان زانو درد

درد زانو می تواند ناشی از ضعف استخوانی و یا به علت کهولت سن و پیری باشد، البته دلایل متنوع زیادی برای درد زانو از جمله شکستگی، آسیب رباط، جابجایی مفصل زانو، سفت شدن مفصل به دلیل آرتریت و یا برخی بیماری های مزمن ذکر شده است که گاهی مواقع امکان دارد علاوه بر نشانه درد علایم ظاهری دیگری نیز همچون قرمزی و تورم، سفتی زانو، بی حسی در زانوی آسیب دیده، ناتوانی یا مشکل در راه  رفتن و ایستادن و … دیده شود.

از آنجا که برخی از درد های زانو می تواند فرد را خانه نشین کرده و از انجام فعالیت های روزمره بازدارد، بنابراین در صورتی که مشک جدی وجود نداشته باشد، می توانید با برخی درمانهای خانگی از این درد رهایی پیدا کرده و با احساس بهتری به فعالیت هایتان ادامه دهید.

درمان زانو درد

عوامل متعددی سبب درد زانو می شود. هر یک از این عوامل نیز به علت خاصی رخ می دهند. به عنوان نمونه روماتیسم مفصلی از جمله علل زانودرد به شمار می اید که به دلایل متعددی در بدن اتفاق می افتد و یا علل آب آوردن زانو و زانو درد در موارد مختلف, متفاوت است. در هر صورت روند بهبودی درد زانو بسته به عوامل ایجاد کننده آن انجام می شود. در ادامه به شرح هر یک از روش های  بهبود زانو درد با توجه به علت ایجاد آن می پردازیم.

بهبود زانو درد ناشی از آسیب یا جراحات

برخی از صدمات و یا آسیب ها مانند پیچ خوردگی پا, سقوط کردن از ارتفاع و یا هر گونه فشار و کشش ناگهانی به زانو ممکن است به آن آسیب وارد کند. در این مواقع بهترین روش از بین بردن درد زانو, کمک از روش های خانگی است. از جمله مهمترین این روش ها برای بهبود و از بین بردن گرفتگی رگ ها عبارت است از:

  •  آرون گروپس
  • استراحت
  • یخ
  • فشار
  • بلندی

در این مواقع توصیه می شود برای تسکین درد زانو, از کمپرس سرد و یا یک کیسه یخ بر روی زانو استفاده کنید. سپس زانو را با استفاده از یک پانسمان فشاری ببندید تا از تورم زانو پیشگیری شود. فقط دقت داشته باشید زانو را محکم نبندید که گردش خون در آن قطع شود. سپس در حالی که استراحت می کنید, پای خود را به سمت بالا نگه دارید و یا روی بلندی قرار دهید.

بهبود درد زانو ناشی از آرتروز و یا ورم مفاصل

آرتروز یکی از شایع ترین عوامل زانو درد است که سبب درد خفیف تا متوسط در ناحیه ی زانو می شود. در واقع با افزایش سن افراد, غضروفی که مفاصل را لایه بندی می کند, شروع به عیب دار شدن می کند. این مسئله موجب می شود استخوان هایی که بر روی استخوان های دیگر واقع شده اند با یکدیگر تماس پیدا کرده و ملتهب شوند و سبب درد زانو گردند. متاسفانه هیچ روشی برای بازگرداندن صدمات ناشی از آرتروز وجود ندارد. در موارد شدید برای رفع زانو درد متخصصان اقدام به تعویض کامل مفصل می کنند. اما در صورتی که درد ناشی از آرتروز خفیف تا متوسط باشد, با دنبال نمودن برخی از روش های خانگی می توان آن را تا حدودی تسکین داد.

درمان خانگی  برای زانودرد

مکمل های رژیمی طبیعی

تحقیقات کمی درباره مزایای مکمل ها و درمانهای ثانویه نسبت به درمانهای دارویی صورت گرفته است. با این حال, برخی شواهد علمی نشان می دهد مکمل های خاص می توانند در تسکین درد آرتروز و مشکلات مفاصل موثر باشند. در ادامه به شرح برخی از مکمل های طبیعی و گیاهان دارویی که به نظر برای بهبود زانو درد ناشی از ورم مفاصل مفید می باشند, می پردازیم.

پوست درخت بید

برخی بررسی های صورت گرفته بر روی افراد مبتلا به آرتروز نشان داده است, استفاده از پوست درخت بید در تسکین درد زانوی آن ها موثر بوده است. عصاره این گیاه معمولا برای رفع  تب, درد و التهاب توسط متخصصان گیاه شناس تجویز می شود.

عصاره زنجبیل

گیاه زنجبیل در شکل های مختلفی در دسترس است. خواص زنجبیل بسیار است. از این ادویه در طبخ بسیاری از غذاها استفاده می شود. تسکین ناراحتی معده, رفع حالت تهوع از جمله مهمترین خواص این ادویه می باشد. همچنین زنجبیل به طور گسترده برای تسکین درد بسیاری از بیماری ها مفید است. در مطالعات متعددی نشان داده شده است مصرف زنجبیل در افراد مبتلا به ورم مفاصل, به تسکین درد آن ها کمک می کند.

ورزش تای چی

فواید ورزش برای زانو درد

تای چی یکی از ورزش های باستانی چین می باشد که باعث بهبود تعادل و انعطاف پذیری بدن می شود. برخی تحقیقان نشان داده تمرینات این ورزش به ویژه برای کسانی که از بیماری آرتروز رنج می برند, مفید است. این ورزش درد مفاصل را کاهش داده و موجب افزایش دامنه حرکتی می شود. نظم و انضباط ذهنی این ورزش به افراد می آموزد که چگونه با دردهای مزمن مقابله کنند.

ورزش و مدیریت وزن

در برخی از افراد, ورزش های روزانه که موجب حفظ حرکات مفصل می شود, در کاهش درد زانو موثر است. در واقع کسانی که از آرتروز زانو رنج می برند, ثابت نگه داشتن پا و یا کاهش دامنه حرکتی پا برای جلوگیری از درد می تواند مفصل را سفت کند و موجب تشدید درد شود. همچنین اضافه وزن در این ارفاد ممکن است درد زانو را تشدید کند. بنابراین مدیریت و کنترل وزن در کاهش درد اهمیت دارد.

گرما و سرما درمانی

درمان زانو درد

یکی دیگر از موثرترین روش های رفع زانو درد, گرما و یا سرما درمانی است. به منظور پیشگیری از سفت شدن مفصل, قرار دادن صفحات یا پارچه های گرم روی زانو می تواند موثر باشد. همچنین اعمال فشار به زانو با استفاده از کمپرس سرد, می تواند به کاهش درد و تورم زانو کمک کند.

ماساژ

استفاده از ماساژ نیز برای تسکین درد زانو می تواند موثر باشد، در واقع می توان آن را به عنوان بهترین درمانهای خانگی در نظر گرفت، حال برای ماساژ درمانی باید به ترتیب زیر عمل کنید :

در ابتدا بنشینید و زانو ها را به سمت جلو و کف پا ها را نیز روی زمین به حالت صاف قرار دهید.

دست های خود را مشت کرده و ده مرتبه با هر دو دست تان به بالای ران، قسمت پایینی و میانی ضربه وارد کنید، این عمل را باید سه بار تکرار کنید.

بهبود زانو درد

برای حرکت بعدی لازم است حالت نشسته خود را حفظ کنید و کف پایتان را صاف بر روی زمین قرار دهید و بعد دو دست تان را بالای ران قرار دهید و تا زانو بکشید، این کار را می توانید برای قسمت های داخلی و خارجی ران نیز انجام دهید.

توجه داشته باشید که ماساژ عضلات ناحیه ران می تواند تاثیر موثری بر روی زانو داشته باشد، همچنین استفاده از اسانس های روغنی نیز امکان دارد به کاهش درد کمک نماید.

یکی از تحقیقات انجام گرفته در سال ۲۰۰۸ نشان داده است که روغن های حاوی پرتقال و زنجبیل در کاهش درد زانو موثر است.

پماد های گیاهی

برخی محققان دریافتند پماد تهیه شده از داروهای گیاهی مانند دارچین، زنجبیل، بنه، و روغن کنجد و استفاده موضعی از آن برای کاهش درد زانو ناشی از آرتروز موثر است.

تسکین زانو درد

اگرچه زانو درد در اغلب موارد بسیار ناراحت کننده است, اما به راحتی با استفاده از روش های خانگی قابل بهبود می باشد.  بهبود زانو درد با استفاده از روش های خانگی هیچ گونه عوارضی ندارد, با این وجود قبل از انجام هر یک از این روش ها, بهتر است برای درمان بیماری خود حتما با پزشک تان مشورت نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *