دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

درمان وزوز گوش و علت ایجاد صدای زنگ در گوش

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۸ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

وزوز گوش یکی از شایع ترین بیماری های مرتبط با گوش در سراسر جهان به شمار می رود که عوامل متعددی سبب ایجاد آن می شوند. روش های درمان وزوز گوش محدود می باشند.

وزوز گوش و یا زنگ زدن در گوش حالتی است که در آن, بیمار احساس شنیدن زنگ, وزوز, صدای خش خش و یا سوت و صداهای دیگر می کند. این سر و صدا ممکن است مدام و بلندی آن متفاوت باشد. در این مطلب با راهکارهای درمان وزوز گوش و علت ایجاد صدای زنگ در گوش آشنا می شویم.

موثرترین روش های درمان وزوز گوش

عوارض ناشی از وزوز گوش

وزوز گوش اغلب زمانی که صدای محیط کم باشد, بدتر می شود. به همین دلیل اغلب بیماران مبتلا به وزوز گوش در شب هنگام خواب, بیشتر وزوز گوش را احساس می کنند. این بیماری یکی از شایع ترین بیماری ها در سراسر جهان به شمار می رود. در مواقعی که این بیماری جدی و شدید می شود, ممکن است منجر به اختلال در تمرکز و خواب و در نهایت درماندگی روانشناختی در بیمار شود. روش های درمانی وزوز گوش با توجه به علت ایجاد آن صورت می گیرد.

اگرچه وزوز گوش با کاهش شنوایی همراه است با این وجود این بیماری سبب از بین رفتن شنوایی نمی شود و اختلال در شنوایی نیز از علل ایجاد وزوز گوش نمی باشد. از آن جایی که بسیاری از بیماری ها و شرایط بدنی سبب ایجاد صدا در گوش می شوند, در صورتی که علت وزوز گوش این بیماری ها باشد, اولین اقدام برای از بین بردن وزوز گوش, رفع ین بیماری ها است.

برخی از روش های رفع وزوز گوش عبارت است از: داروها, کاهش استرس عاطفی از طریق تکنیک های مدیریت استرس, بیوفیدبک و تغییر در سبک زندگی. برای رفع این مشکل, ابتدا بیمار باید توسط متخصص گوش, حلق و بینی ارزیابی شود. همچنین برخی از داروهای گیاهی می توانند در تسکین و درمان گیاهی وزوز گوش موثر باشند. با این وجود توصیه می شود قبل از استفاده از هرگونه مواد گیاهی با پزشک خود مشورت نمایید.

راهکارهای موثر در رفع وزوز گوش

درمان وزوز گوش

  •  آرون گروپس
  • در اغلب موارد وزوز گوش ناشی از آسیب به ارگان های شنوایی ایجاد می شود. در این موارد معمولا به هیچ گونه درمانهای دارویی نیاز نیست مگر اینکه مطمئن باشید وزوز گوش ناشی از بیماری خاصی ایجاد شده است.
  • در موارد نادری که وزوز گوش بسیار آزار دهنده است, از روش های مختلفی برای تسکین آن استفاده می کنند. داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی از جمله مفید ترین داروهای مورد استفاده دز این موارد هستند. همچنین در برخی موارد از دستگاه های پوشاننده کوچک مانند سمعک برای کاهش وزوز گوش استفاده می کنند.
  • در درمان افرادی که وزوز گوش آن ها تنها در زمان خواب ایجاد می شود, توصیه می کنند از صدای فن, رادیو و … در هنگام خواب استفاده کنند.
  • دنبال نمودن تکنیک های آرام بخش
  • اجتناب از مصرف نوشیدنی های کافئین دار
  • TRT (بهبود بازآموزی وزوز گوش): در این روش درمانی به بیمار آموزش می دهند که به طور طبیعی صدای گوش را قبول کنند. این مسئله موجب می شود بیمار کمتر متوجه وزوز گوش باشد. در این روش بیمار دستگاهی مانند سمعک را در گوش قرار می دهد. این دستگاه صداهای سطح پایینی را تولید می کند که می تواند به کاهش آگاهی از صدای وزوز گوش کمک کند.

علت وزوز گوش و ایجاد صدای زنگ در گوش

وزوز گوش و روش های درمان آن

در برخی از موارد وزوز گوش ناشی از عفونت و یا انسداد در گوش ایجاد می شود. در این مواقع با درمان عفونت گوش و یا رفع انسداد گوش, وزوز گوش از بین می رود. اما شایع ترین علت وزوز گوش مواجه طولانی مدت با صدای بلند است. بیش از ۹۰ درصد مبتلایان به وزوز گوش دارای سطحی از کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا هستند. سر و صدا باعث آسیب دائمی به سلول های حساس به صدا در حلزون گوش (یک عضو مارپیچ شکل در گوش داخلی) می شود. بنابراین افرادی که در محیط هایی با سر و صدای بلند کار می کنند و یا افرادی که به شنیدن موسیقی با صدای بلند عادت دارند, بیش از سایر افراد در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. به علاوه به طور ناگهانی در معرض صدای بلند قرار گرفتن نیز ممکن است سبب وزوز گوش شود. از بین بردن وزوز گوش با توجه به علت ایجاد آن صورت می گیرد. علاوه بر این برخی از بیماری ها و دیگر شرایط هستند که ممکن است منجر به وزوز گوش شوند. برخی از این بیماری ها به شرح زیر می باشد.

  • انسداد گوش به دلیل تجمع چرک, عفونت گوش و یا به ندرت به دلیل یک تومور خوش خیم عصبی (عصب شنوایی)
  • برخی داروها که مهمترین آن ها عبارت است از: آسپرین, انواع مختلفی از آنتی بیوتیک ها،ضد التهاب ها، آرام بخش ها و داروهای ضد افسردگی. در واقع وزوز گوش یکی از مهمترین عوارض جانبی بیش از ۲۰۰ داروی بدون نسخه و با نسخه گزارش شده است.
  • روند طبیعی پیر شدن که موجب زوال حلزون گوش و یا دیگر قسمت های گوش می شود.
  • بیماری منیر که قسمت داخلی گوش را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • بیماری اتواسکلروز که منجر به سفت شدن استخوان های کوچک در گوش میانی می شود.
  • دیگر شرایط سلامتی مانند فشار خون بالا, بیماری های قلبی عروقی، مشکلات گردش خون، کم خونی، آلرژی، کم کاری غده تیروئید و دیابت.
  • مشکلات گردن و یا فک مانند سندرم مفصل گیجگاهی فک
  • جراحات وارده به سر و گردن

درمان وزوز گوش

وزوز گوش ممکن است با نوشیدن نوشابه های کافئین دار و یا خوردن غذاهای خاص تشدید شود. همچنین پژوهشگران به دلایلی که هنوز کاملا مشخص نیست عقیده دارند استرس و خستگی وزوز گوش را تشدید می کند.

رفع وزوز گوش با راهکارهای طبیعی

با کمک روش های طبیعی و خانگی می توانید وزوز گوش را برطرف کنید در ادامه چند راهکار مفید و موثر را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

سرکه سیب :

استفاده از سرکه سیب به عنوان یک روش عالی جهت رفع وزوز گوش می باشد فقط کافی است یک قاشق چای خوری سرکه سیب را با یک قاشق چای خوری عسل و یک فنجان آب گرم مخلوط کرده سپس مخلوط را بنوشید، از این روش روزی سه بار کمک بگیرید این مخلوط علاوه بر رفع وزوز گوش به رفع سرفه یا سرماخوردگی نیز کمک می کند.

رهایی از وزوز گوش با نسخه های طبیعی

سیر :

استفاده از سیر یک روش عالی و موثر در رفع وزوز گوش می باشد بنابراین سیر را به وعده های غذایی تان بیفزایید تا علاوه بر بهبود طعم غذا وزوز گوش تان نیز برطرف شود.

پیاز :

برای رفع وزوز گوش پیاز را به چند تکه تقسیم کرده سپس داخل مایکروویو به مدت دو تا سه دقیقه قرار دهید و بعد از خنک شدن آن را له کنید تا آب آن خارج شود حالا دو تا سه قطره از آب پیاز را بر روی گوش نگه دارید و در نهایت به منظور خارج شدن آب پیاز نوک گوش را کج کنید، به منظور رسیدن به نتیجه دلخواه از این روش هفته ای سه تا چهار بار استفاده کنید.

روش های رفع وزوز گوش

زنجبیل :

این ادویه علاوه بر آشپزی در علم پزشکی نیز کاربرد دارد و باعث کاهش وزوز گوش می شود، به یک لیوان آب گرم کمی زنجبیل بیفزایید و پس از زمان ده دقیقه به آن کمی عسل اضافه کرده سپس روزی دو تا سه بار از این چای بنوشید.

روغن خردل :

از دیگر راهکار های طبیعی جهت رفع وزوز گوش استفاده از روغن خردل می باشد بنابراین کمی از این روغن را حرارت دهید سپس چند قطره از آن را داخل گوش تان بچکانید و بعد از زمان ده دقیقه سرتان را به دو طرف کج نمایید تا روغن اضافی آن خارج شود، جهت دریافت بهترین نتیجه از این روش هر روز به مدت یک هفته استفاده نمایید.

درمان وزوز گوش با راهکارهای خانگی

ریحان :

می توانید از ریحان جهت کاهش وزوز گوش استفاده کنید، آب برگ های ریحان را کمی حرارت داده سپس با کمک قطره چکان چند قطره از آن را داخل گوش بریزید، ازا ین روش روزی دو بار برای سه تا چهار روز استفاده کنید.

گل ساعتی :

به یک فنجان آب جوش یک قاشق غذا خوری گل ساعتی بیفزایید و بعد از زمان پانزده دقیقه دمنوش حاصل را از صافی رد کرده سپس به منظور رهایی از شر درد گوش قبل از خوابیدن آن را میل کنید.

روش های رفع وزوز گوش

با توجه به مطالب بیان شده, وزوز گوش می تواند ناشی از آسیب های جسمی و یا ذهنی ایجاد شود. متاسفانه رفع وزوز گوش به سختی صورت می گیرد. به همین دلیل توصیه می شود با آگاهی از روش های پیشگیرانه, از سلامت گوش های خود اطمینان حاصل کنید، جهت دریافت اطلاعات در زمینه بیماری ها می توانید بر وی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *