دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رژیم غذایی کبد چرب و معرفی غذاهای مفید برای کبد چرب

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۱ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

کبد چرب یکی از شایع ترین بیماری های کبد است که در صورتی که دیر درمان شود منجر به بیماری های جدی و خطرناکی می شود. امروزه تحقیقات نشان داده است رژیم غذایی کبد چرب می تواند تاثیر زیادی در بهبود این بیماری داشته باشد.

کبد چرب یکی از بیماری های شایع کبد می باشد. در این بیماری چربی انباشته شده در سلول های کبد به طور غیر طبیعی افزایش پیدا می کند. عوامل متعددی سبب ابتلا به کبد چرب می شوند. رژیم غذایی ناسالم یکی از مهمترین این عوامل می باشد. در این مطلب با رژیم غذایی کبد چرب و غذاهای مفید برای این بیماری آشنا می شویم.

رژیم غذایی کبد چرب

رژیم غذایی کبد چرب

امروزه مطالعات بسیاری نشان داده است بیماری کبد چرب با کاهش مقدار چربی های اشباع نشده و افزایش مقدار فروکتوز در ارتباط است. این بیماری ممکن است منجر به سیروز، سرطان کبد و نارسایی کبد شود. همچنین علایم کبد چرب در بیماران مختلف متفاوت است. کبد دارای خواص قابل توجه تعمیر و بازسازی است و این مسئله این امکان را به وجود می آورد که اگر این بیماری سریع تشخیص داده شود, به راحتی قابل درمان است.

انواع بیماری کبد چرب

وجود چربی در بدن همانند یک عایق بدن عمل کرده و موجب ایجاد انرژی می شود، کبد دارای مقداری چربی است، اما در صورتی وجود چربی در آن از حد معینی بالاتر رود (یعنی مقدار چربی در کبد ۵ تا ۱۰ درصد وزن کل کبد شود)، نشانه ابتلا به بیماری کبد چرب می باشد، از این رو به جمع شدن چربی در کبد، کبد چرب گفته می شود.

بیماری کبد چرب اغلب درمان می شود، اما ممکن است اثر و عوارض خطرناکی داشته باشد. به طور کلی کبد چرب علامت و نشانه به خصوصی ندارد و این بیماری موجب صدمه های جبران ناپذیر و همیشگی نخواهد شد، حال دو نوع بیماری کبد چرب وجود دارد؛ کبد چرب الکلی و کبد چرب غیر الکلی.

برنامه غذایی کبد چرب

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

در برخی از خانوم های باردار امکان دارد مبتلا به بیماری کبد چرب شوند، همانطور که گفتیم؛ کبد چرب موجب آسیب به کبد می شود، ضمن اینکه این بیماری ممکن است در اثر ابتلا به برخی بیماری ها و یا رژیم های بد تغذیه ای ایجاد شده باشد.

غذا های مجاز در رژیم تغذیه ای کبد چرب

امروزه درمان کبد چرب با تغییر رژیم غذایی و با هدف کاهش چربی در کبد, به حداقل رساندن آسیب کبدی, بهبود عملکرد انسولین و کاهش وزن انجام می شود؛ رژیم تغذیه ای درمان کبد چرب شامل غذا های مختلفی می باشد، مصرف غذا های طبیعی و فیبر دار و نیز کاهش کلسترول تاثیر فوق العاده ای در درمان این بیماری دارد، مصرف انواع غذا های دارای کربوهیدرات پیچیده و نیز پروتئین و فیبر انرژی لازم برای بدن را تامین می کند، مصرف غذا هایی که موجب کاهش التهاب بدن می شوند نیز اهمیت زیادی دارند.

رژیم تغذیه ای کبد چرب

برخی از افراد اغلب به دنبال رژیم های غذایی خاصی از جمله رژیم های گیاهی و یا رژیم مدیترانه ای هستند، اما بهتر است با مشورت یک متخصص تغذیه یک برنامه تغذیه ای مناسب برای درمان بیماری کبد چرب داشته باشید.

جدا از دستور العمل های اساسی و رژیم های خاص غذایی، غذا های خاصی وجود دارند که قرار دادن آنها در برنامه تغذیه ای خود می توانید به بهبود و درمان این بیماری کمک نمایید. در ادامه با فاکتورهای ایده آل و مفید در رژیم تغذیه ای کبد چرب آشنا می شویم.

  • مصرف مواد گیاهی به صورت نپخته (خام) به خصوص سبزیجات. همچنین در رژیم غذایی کاهش وزن مصرف حداکثر دو میوه روزانه مشکلی ایجاد نمی کند. اگرچه اکثر میوه ها قند نسبتا بالایی دارند اما از آنجایی که حاوی بسیای از مواد مغذی هستند برای سلامت کبد ضروری می باشند. اما سبزیجات حاوی قند کمی هستند, بنابراین محدودیتی در مقدار مصرف آن ها وجود ندارد.
  • مصرف انواع سبزیجات پخته شده از جمله برخی از سبزیجات نشاسته ای به جز سیب زمینی. در واقع این مواد غذایی باید جایگزین نان, بیسکویت ها و دسرهای شیرین شوند.
  • مصرف مواد غذایی حاوی پروتیئن های سالم مانند هر غذای دریایی, مرغ, گوشت قرمز بدون چربی, تخم مرغ, حبوبات (لوبیا، نخود یا عدس) و آجیل های خام و دانه ها

نکته مهم تغذیه سالم برای کبد چرب

مواد غذایی مضر برای کبد

یک رژیم غذایی مناسب باید تمام نیازهای بدن را تامین کند. بنابراین در این رژیم های غذایی تعداد وعده های غذایی و حجم آن ها اهمیتی ندارد. نکته مهم در این رژیم غذایی استفاده از مواد غذایی است که برای سلامتی بدن و به ویژه کبد و سطح انسولین مفید باشد. بنابراین به افراد مبتلا به این بیماری و یا افرادی که در خطر ابتلا به بیماری کبد چرب قرار دارند, توصیه می شود هر زمانی که احساس گرسنگی کردند, به این غریزه طبیعی پاسخ دهند.

میان وعده های سالم و مفید در رژیم غذایی کبد چرب

۱- انواع غذاهای دریایی شامل ماهی ساردین، ماهی آزاد، ماهی خال مخالی و … . برای استفاده از این مواد غذایی می توان هر یک از آن ها را با نصف لیموترش تازه یا یک قاشق غذاخوری ماست طبیعی و سبزی تازه خرد شده مخلوط کنید و پس از طبخ سالم (بخار پز و یا کبابی) آن را میل کنید.

۲- مخلوط تهیه شده از شیر نارگیل یا شیر بادام همراه با سه قاشق غذاخوری از انواع توت ها.

۳- انواع آجیل ها و دانه های خام یا مصرف یک عدد میوه تازه. آجیل ها یکی از بهترین میان وعده ها به شمار می روند که به دلخواه می توانید مقدار کمی نمک به آن ها اضافه کنید. یک مقدار اندکی از انواع آجیل را به عنوان میان وعده استفاده کنید.

خواص آجیل ها برای کبد

۴- سبزیجات خام مانند هویج، خیار، کدو سبز یا ساقه کرفس و کلم بروکلی

۵- یک یا دو قطعه از هر نوع میوه خام یا ۱۰ عدد آجیل خام و یا ماست ساده

۶- غوطه ور کنید آووکادو و یا لوبیای پخته شده را با سبزیجات خام و یا نیم پز شده مانند کلم بروکلی، گل کلم

۷- یک لیوان کامل آب سبزیجات خام

۸- آب نارگیل

۹- تربچه ها

۱۰- آب یا سالاد و یا غذاهای تهیه شده از سبزیجات تازه

رژیم غذایی کبد چرب

 مواد غذایی مضر و ناسالم برای افراد مبتلا به کبد چرب

  • شکر و آب نبات: برخی شکلات های ارزان حاوی روغن های گیاهی هیدروژنه است که از روغن های ناسالم به شمار می روند.
  • غذاهای حاوی آرد
  • برخی از مواد غذایی در رژیم لاغری مانند ماست رژیمی، مربای رژیمی، بستنی رژیمی، سودای رژیم غذایی و غیره. این مواد غذایی سطح چربی کمی دارند در حالی که سطح قند یا شیرین کننده های مصنوعی در آن ها بالا است. به همین دلیل برای کبد مضر می باشند.
  • تنقلات سرخ شده – مانند چیپس سیب زمینی، چوب شور، بیسکویت و غیره
  • پیتزا
  • مواد غذایی سرخ شده
  • بیسکویت ها- چرا که حاوی آرد، روغن های گیاهی هیدروژنه و قند فراوان هستند که برای سلامتی کبد مضر است.
  • نان فانتزی, انواع کلوچه، شیرینی، نان سفید و نان شیرینی

در واقع رژیم غذایی کبد چرب مشابه رژیم غذایی سالم است که برای تمام افراد سالم نیز مفید است. بنابراین توصیه می شود به منظور پیشگیری از کبد چرب و درمان آن, این برنامه های غذایی دنبال شوند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *