دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

درمان خانگی بواسیر با روش های طبیعی و موثر

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۴ آبان ۱۳۹۹
  • ۱

بواسیر یکی از مشکلات شایع امروزی است که با ناراحتی و درد همراه است. خوشبختانه روش های بسیاری برای درمان این بیماری وجود دارد و روش های درمان خانگی بواسیر از موثرترین این روش ها می باشند.

بواسیر یا هموروئید به توده ایی متورم و ملتهب در مقعد و انتهای راست روده گفته می شود. عوامل متعددی سبب ابتلا به بواسیر می شوند. فشار بیش از حد در هنگام اجابت مزاج از جمله مهمترین علل بروز بواسیر است. در این مطلب با روش های طبیعی و موثر در درمان خانگی بواسیر آشنا می شویم.

موثرترین روش های طبیعی درمان خانگی بواسیر

روش های درمان بواسیر

بواسیر یکی از مشکلات شایع امروزی است که اغلب افراد آن را می شناسند. بواسیر می تواند داخلی و یا خارجی باشد. بواسیر داخلی درون راست روده ایجاد می شود. این در حالی است که بواسیر خارجی در کنار مقعد ایجاد می شود و در اغلب موارد قابل مشاهده است. حدود نیمی از بزرگسالان ۵۰ ساله, علائمی از وجود بواسیر دارند. خارش و احساس ناراحتی و خونریزی از جمله مهمترین علائم بواسیر هستند. یبوست یکی از مهمترین عوامل ابتلا به بواسیر می باشد که با درمان یبوست می توان خطر ابتلا به بواسیر را به طور چشمگیری کاهش داد. خوشبختانه روش های طبیعی بسیاری در درمان خانگی بواسیر وجود دارد, که در ادامه با هریک از آن ها آشنا می شویم. معمولا با روش های درمان بواسیر در منزل می توان درد خفیف و تورم و التهاب هموروئید را از بین برد.

  • استفاده از درمان های موضعی

علل ابتلا به بواسیر

یکی از روش های موثر در درمان بواسیر, استفاده از کرم های موضعی ضد هموروئید یا شیاف حاوی هیدروکورتیزون یا استفاده از پدهای حاوی نارون کوهی و یا یک عامل بی حس کننده است.

  • ضد عفونی و تمیز کردن ناحیه مقعد

استحمام و یا دوش روزانه با آب گرم باعث تمیز شدن و ضد عفونی شدن ناحیه اطراف مقعد می شود و این مسئله در بهبود بواسیر موثر است. برای شستشو نیازی به صابون نیست. چرا که صابون ممکن است ناراحتی را تشدید کند. همچنین از استعمال دستمال مرطوب و معطر اجتناب شود. پس از استحمام ناحیه مقعد به آرامی خشک شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • اجتناب از مصرف دستمال توالت خشک

برای پاکسازی و خشک کردن ناحیه مقعد پس از اجابت مزاج, توصیه می شود از مصرف دستمال توالت خشک اجتناب کنید. برای این منظور از دستمال مرطوبی استفاده کنید که حاوی الکل و یا مواد معطر نباشد.

  • کمپرس یخ

یکی از روش های موثر در درمان خانگی بواسیر, کمپرس سرد و یا اعمال بسته های یخ به ناحیه ی مقعد می باشد. این کار تورم ناشی از بواسیر را از بین می برند.

  • رطوبت و آبرسانی

درمان خانگی بواسیر

به طور منظم حمام کردن و نشستن در آب گرم می تواند در تسکین درد ناشی از بواسیر موثر باشد. برای این منظور به بیماران مبتلا به بواسیر توصیه می شود دو تا سه بار در روز به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در لگن حاوی آب گرم قرار بگیرند.

  • آلوئه ورا

استفاده از آلوئه ورا به منظور درمان بواسیر گزینه بسیار مناسبی است زیرا، این گیاه دارای خواص ضد التهابی است و کمک زیادی به کاهش تحریک بواسیر می کند، به منظور رفع بواسیر خارجی مقداری از ژل آلوئه ورا بر روی مقعد گذاشته و آن را به آرامی ماساژ دهید تا احساس سوزش و درد در شما کاهش پیدا کند.

روش های درمان بواسیر

  • آب لیمو

از دیگر روش های درمان بواسیر آب لیمو می باشد که سبب تقویت مویرگ ها و دیواره رگ های خونی بواسیر می شود فقط کافی است کمی پنبه را به آب لیمو آغشته کرده و بر روی بواسیر بگذارید، در ابتدا سوزش کمی احساس خواهید کرد و در نتیجه درد حاصل از آن کاهش می یابد و یا می توانید به یک فنجان شیر نصف لیمو بیفزایید سپس آن را بنوشید، از این روش هر سه ساعت یک بار استفاده کنید همچنین می توانید نصف قاشق چای خوری آب زنجبیل، آب لیمو، آب نعناع و عسل را با هم ترکیب کرده و مخلوط به دست آمده را روزی یک بار مصرف کنید.

  • سرکه سیب

سرکه سیب به دلیل داشتن خاصیت ضد قارچی تورم و تحریک بواسیر داخلی و خارجی را کاهش می دهد، به منظور درمان بواسیر خارجی یک توپ پنبه را به سرکه سیب آغشته کرده و بر روی بواسیر بگذارید در ابتدا کمی سوزش احساس خواهید کرد، از این روش روزی چند بار استفاده کنید و برای رفع بواسیر داخلی به یک لیوان آب یک قاشق چای خوری سرکه سیب بیفزایید و روزی دو بار آن را بنوشید، به منظور طعم دهی بهتر می توانید به آن کمی عسل نیز اضافه کنید.

درمان بواسیر با روش های طبیعی

  • روغن زیتون

برای درمان هموروئید می توانید از روغن زیتون کمک بگیرید زیرا، دارای خواص آنتی اکسیدانی می باشد و از خونریزی بواسیر جلوگیری می کند، هر روز پنبه را به این روغن آغشته کرده و بر روی مقعد قرار دهید.

  • چای کیسه ای سیاه

وجود اسید تانن در چای یک روش عالی جهت درد و تورم ناشی از بواسیر می باشد، بنابراین در آب گرم یک چای کیسه ای سیاه را مرطوب کرده سپس از آب خارج کرده و بعد از کمی سرد شدن کیسه چای را بر روی رگ های متورم به مدت ده دقیقه بگذارید، از این روش روزی دو تا سه بار استفاده کنید.

آشنایی با درمان خانگی بواسیر

سخن پایانی

به منظور تسکین موقت درد و ناراحتی بواسیر می توان از مسکن های خوراکی مانند استامینوفن, آسپرین یا ایبوپروفن به طور موقت استفاده نمود. اما به دلیل عوارض جانبی این داروها, استفاده طولانی مدت و زیاد این قرص ها ممکن است سلامتی را به خطر بیاندازد.

با انجام این روش های درمان خانگی بواسیر, غالبا علایم و نشانه های این بیماری در عرض یک هفته بهبود می یابد. با این وجود در صورت تشدید علایم و یا خونریزی از بواسیر توصیه می شود سریعا به پزشک مراجعه شود. در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه درمان خانگی و طب سنتی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۱ دیدگاه برای این نوشته
  • ناشناس گفت:

    من نمیدونستم اب سرد خوبه یه خشت خام رو میذاشتم رو آتیش خودمو میگرفتم رو حرارت آرومم میکرد اما نگو باعث تحریک ناحیه میشده و درد رو تشدید میکرده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *