دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

قرص هیوسین و آنچه باید در مورد داروی هیوسین بدانید

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۵ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

قرص هیوسین یکی از داروهای موثر در درمان دردهای شکمی است. این دارو که به شکل آمپول نیز یافت می شود باید مطابق با نظر پزشک مصرف شود. این دارو نیز مانند سایر داروهای شیمیایی ممکن است عوارضی در بیمار ایجاد کند.

قرص هیوسین جزء داروهایی است که برای رفع گرفتگی های روده و یا مثانه تجویز می شود. قرص و آمپول آن از جمله شکل های پرمصرف این دارو به شمار می روند. مصرف این دارو نیز مانند سایر داروهای شیمیایی ممکن است عوارضی داشته باشد. در این مطلب با موارد مصرف این دارو و هر آنچه باید درباره آن بدانید, آشنا می شویم.

موارد مصرف قرص هیوسین

قرص هیوسین

بهبود دردهای روده ایی و تسکین برخی از دردهای شکمی از جمله موارد مصرف این دارو می باشد. در واقع این دارو انقباض و گرفتگی های عضلات جداره روده را رفع می کند و مستقیما روی دستگاه گوارش تاثیر می گذارد.  به علاوه یکی از روش های کمکی درمان اسهال استفاده از این قرص، می باشد.

برای استفاده بهتر است این قرص با یک لیوان آب مصرف شود. همچنین این دارو باید حداقل یک ساعت قبل از مصرف آنتی اسیدها یا داروهای ضد اسهال مانند نوع کائولنپکتین استفاده شود.

قرص هیوسین

در صورت مصرف هم زمان این با داروهای دیگر, آن داروها را به پزشک معرفی کنید. به خصوص اگر آن دارو ها, داروها و قرص ضد افسردگی؛ داروهای فنلزین، لینزولید، ترانیل سیپرومین، ایزوکاربوکسازید، سلجیلین، فورازولیدون؛ داروهای کینیدین، آمانتادین، آنتی هیستامین ها (به عنوان مثال، دیفن هیدرامین)؛ داروهای آنتی کولینرژیک، مکمل های پتاسیم کلرید، آنتی اسیدها باشد.

  •  آرون گروپس

عوارض جانبی

یبوست, خشکی دهان, اختلال در ادرار کردن و حالت تهوع از جمله شایع ترین عوارض این دارو می باشد. در صورت تشدید و یا طولانی شدن این عوارض باید سریعا به پزشک مراجعه شود. راش، خارش، تورم دست یا پا، مشکلات تنفسی, افزایش نبض، سرگیجه، اسهال، مشکلات بینایی، چشم درد از جمله عوارض بعید قرص و آمپول هیوسین، هستند که در صورت بروز این علایم نیز باید به پزشک مراجعه شود.

موارد مصرف آمپول هیوسین

نحوه مصرف دارو

این دارو اغلب به صورت یک یا دو عدد قرص در سه نوبت از شبانه روز تجویز می شود، البته پزشک می تواند با توجه به شرایط و نیاز بیمار در طول روز تا ۴ نوبت نیز تجویز نماید. قرص را باید به همراه یک لیوان آب مصرف کنید، ضمن اینکه این قرص تداخلی با غذا نداشته و می توانید آن را قبل یا بعد از غذا بخورید.

اگر یک نوبت مصرف دارو را فراموش کردید، نباید در نوبت بعدی دوز آن را دو برابر کنید، بلکه می توانید مطابق روال قبلی آن را مصرف کنید.

توصیه های دارویی

  • این قرص را می توانید در زمان علائم دل درد و دل پیچه غیر قابل تحمل مصرف کنید و به محض رفع علائم و بهبودی، مصرف آن را متوقف نمایید.
  • ‎در صورت مشاهده علائم جدید در طول مصرف این قرص و یا بدتر شدن علائم بیماری، حتما به پزشک خود مراجعه کنید.
  • اگر بعد از حدود دو هفته از مصرف دارو، بهبودی در علائم دل درد و دل پیچه حاصل نشد باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

Hyoscine

نکات مهم قبل از مصرف دارو

  • در صورت باردار بودن یا شیردهی حتما قبل از مصرف دارو، پزشک تان را در جریان بگذارید.
  • مردان با سابقه بیماری پروستات حتما باید پزشک خود را مطلع سازند.
  • اگر سابقه بیماری هایی چون رفلاکس معده یا ترش کردن، اسهال، زخم گوارشی، یبوست شدید، فشار خون بالا و یا سابقه حمله قلبی دارید، پزشک را در جریان قرار دهید.
  • ‎مصرف این دارو در افراد مبتلا به بیماری چشمی گلوکوم (آب سیاه) می تواند موجب افزایش فشار چشمی شده و در نتیجه بیماری تشدید پیدا کند.
  • در صورت سابقه ضربان قلب بیش از حد نرمال و نیز سابقه آسیب عصبی از مصرف دارو خودداری کنید.
  • حتما قبل از مصرف دارو، لیست دارو های مصرفی خود را در اختیار پزشک تان قرار دهید.
  • اگر سابقه حساسیت به این دارو یا هر داروی دیگری را دارید، پزشک خود را در جریان قرار دهید.
  • افراد مبتلا به سندرم داون، مبتلایان به میاستنی گراویس و نیز افراد پایین ۱۲ سال و بالای ۶۵ سال باید این دارو را با احتیاط مصرف کنند، ضمن اینکه حتما تحت نظر پزشک قرار گیرند.

داروی Hyoscine

با توجه به مطالب بیان شده اگرچه هیوسین یکی از داروهای مسکن شناخته شده برای درمان گرفتگی های روده و شکم است, اما استفاده از آن بدون مشورت با پزشک ممکن است خطرناک باشد. بنابراین توصیه می شود مطابق با نظر پزشک از این دارو استفاده نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *