دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

آنچه در ماه چهارم بارداری در انتظار شماست

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۸ اسفند ۱۳۹۴
  • ۰

بارداری یکی از مهمترین دوران زندگی برای زنان به شمار می رود که نیاز به مراقبت های جدی دارد. زنان با ورود به ماه چهارم بارداری, وارد سه ماهه دوم بارداری می شوند که از بهترین دوران بارداری به شمار می رود.

زنان با ورود به چهارمین ماه بارداری, وارد سه ماه دوم بارداری خود می شوند. این دوران در عین حال که برای آن ها سرگرم کننده است, موجب افزایش انرژی آن ها می شود, این در حالی است که ممکن وعده های غذایی آن ها کمتر شود. در این مطلب با هر آن چه که در چهارمین ماه بارداری رخ می دهد, آشنا می شویم.

همه چیز درباره ماه چهارم بارداری

مهمترین تغییرات زنان در سه ماهه دوم بارداری

مادر و جنین در حال رشد با ورود به ماه ۴ بارداری, وارد دوران تحولات و تغییرات سریع می شوند. جنین درون رحم این ماه توانایی بیشتری نسبت به ماه های پیش پیدا می کند. خوابیدن, کشش, بلعیدن و حتی مکیدن انگشت شصت از جمله توانایی جنین در چهارمین ماه بارداری است. در هر هفته از این ماه جنین تغییرات خاصی را احساس می کند و دائما مشغول است. در پایان این ماه, وزن جنین حدود ۱۸۶ گرم و قد او حدود ۶ تا ۸ اینچ خواهد بود. همچنین از این ماه موهای بدن جنین شروع به رویش می کند.

زنان در طول این ماه کمتر از سه ماه قبل دچار حالت تهوع بارداری می شوند. همچنین در این ماه آن ها تعادل روحی بهتری دارند. بسیاری از زنان بادار در طول این ماه اولین حرکات جنین خود را احساس می کنند. این مسئله برای آن ها بسیار لذت بخش است. بنابراین به زنان باردار توصیه می شود از ماه ۴ بارداری نهایت لذت را ببرند. چرا که ناراحتی های این ماه کمتر از ماه های قبل و ماه های پیش رو آن ها است.

تغییرات زنان در ماه ۴ بارداری

ماه چهارم بارداری

بارداری برخی از زنان تا سه ماهگی مشخص نمی شود. خبر خوش این است که تا پایان این ماه در هر صورت بارداری قطعی خواهد شد. رحم زنان در این ماه حدودا به اندازه سر یک کلم است و بالای رحم زیر ناف قرار دارد. حدود ۶۰ درصد از وزن کلی زنان باردار, در این ماه به دست می آید. سوزش معده که در ماه سوم بارداری موجب ناراحتی زنان باردار می شود, در این ماه ادامه می یابد و به درد مزمنی تبدیل می شود. دلیل این مسئله بزرگ شدن رحم و فشار ناشی از آن به معده و دستگاه گوارش و افزایش هورمون پروژسترون می باشد. برای تسکین درد ناشی از سوزش معده در این ماه به زنان باردار توصیه می شود موارد زیر را رعایت کنند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • اجتناب از مصرف غذاهای روغنی و چرب و غذاهای ادویه دار
  • اجتناب از مصرف نوشیدنی های مضر و کافئین دار مانند: نوشابه, قهوه و چای. این نوشیدنی ها ممکن است دریچه بین معده و مری را شل کنند و موجب تشدید درد ناشی از سوزش معده در زنان باردار شوند.
  • افزایش تعداد وعده های غذایی و کاهش حجم هر وعده غذایی
  • نوشیدن مقدار زیادی آب بین وعده های غذایی برای کاهش اسید معده
  • قبل از خواب و یا دراز کشیدن از مصرف مواد غذایی خودداری شود.

ماه چهارم بارداری

یکی دیگر از مشکلات شایع زنان در بارداری, یبوست است. این مشکل در طول بارداری تشدید می شود. بنابراین در چهارمین ماه بارداری ممکن است یبوست بیشتر از ماه سوم بارداری باشد. یکی از مهمترین روش های تسکین این مشکل, افزایش مصرف سبزیجات همراه با مایعات و آب است. به علاوه کم آوردن نفس یکی از مشکلات رایج زنان در این ماه می باشد. دلیل این مسئله نیز بزرگ شدن رحم و فشار ناشی از آن به شش ها و دستگاه تنفسی است.

به منظور پیشگیری از بیماری های مادر ذاتی و حفظ سلامتی نوزاد و مادر, برای زنان باردار از این ماه تا سه ماه پس از تولد نوزاد, مکمل های آهن تجویز می شود. همچنین با افزایش وزن زنان, ممکن است در این ماه نیاز به پوشیدن لباس های بارداری باشد. علاوه بر این از آن جایی که از هفته سیزدهم بارداری تا هفته ۲۴ بارداری, مشکلات و ناراحتی های دوران بارداری کمتر می شود, توصیه می شود در صورت قطع تمرینات ورزشی, از ماه چهارم دوران بارداری انجام نرمش های مخصوص این دوران را شروع کنید.

آزمایشات ماه چهارم بارداری

در پایان این ماه ممکن است پزشک درخواست سونوگرافی داشته باشد. این سونوگرافی به منظور تعیین موقعیت دقیق جفت و تشخیص تعداد جنین (دوقلوها) انجام می شود. همچنین آزمایش آلفافتوپروتئین و آزمایش‌های غربالگری ترکیبی در طول این ماه از بارداری ممکن است انجام شود. این آزمایشات نیز برای بررسی نقایص لوله عصبی در نوزادان و تشخیص بارداری دو قلوها و تعیین سن بارداری صورت می گیرد.

ماه چهارم بارداری

اگرچه ماه چهارم بارداری یکی از بهترین ماه های بارداری محسوب می شود و زنان در این ماه مشکلات کمتری تجربه می کنند, با این وجود مراقبت و توجه دائمی در هر ماه از بارداری اهمیت فراوانی دارد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *