دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

درمان کبد چرب با طب سنتی و داروهای گیاهی

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۷ دی ۱۳۹۹
  • ۰

امروزه بیماری کبد چرب به عنوان یکی از بیماری های شایع شناخته شده است. عوامل بسیاری سبب ابتلا به این بیماری می شوند. اگرچه روش های قطعی برای درمان کبد چرب وجود ندارد. با این حال مواد طبیعی بسیاری به درمان آن کمک می کنند.

کبد چرب نام بیماری است که در آن تجمع چربی ها در سلول های کبدی بیش از حد نرمال باشد. این به این معنی است که وجود مقادیری چربی در کبد طبیعی است اما اگر این مقدار بیش از ۵ تا ۱۰ درصد باشد, فرد بیمار مبتلا به کبد چرب در نظر گرفته می شود. خوشبختانه داروهای خانگی و گیاهی بسیاری برای درمان کبد چرب وجود دارند. در این مطلب با این داروها آشنا می شویم.

طب سنتی و داروهای گیاهی موثر در درمان کبد چرب

تجمع بیش از حد چربی در کبد باعث آسیب پذیر شدن این عضو مهم در بدن می شود و این مسئله خطر ابتلا به التهاب و زخم کبد را افزایش می دهد. کلسترول بالا، فشار خون بالا، چاقی، دیابت نوع دوم، هپاتیت ویروسی، کاهش وزن سریع و سوء تغذیه از جمله عوامل خطر ابتلا به بیماری کبد چرب محسوب می شوند. در حالت کلی این بیماری به ویژه در ابتدا هیچ گونه علایمی ندارد. اما به مرور برخی علایم ممکن است در بیمار مبتلا به کبد چرب ظاهر شود. ناراحتی های شکمی, خستگی, از دست دادن اشتها و یک احساس کسالت و مبهم از جمله برخی از علایم بیماری کبد چرب به شمار می روند. امروزه هیچ گونه روش موثری در بهبود بیماری کبد چرب وجود ندارد. با این وجود این بیماری جزء بیماری های قابل برگشت محسوب می شود و معمولا با روش های ساده خانگی و تغییر در شیوه زندگی و رژیم غذایی قابل بهبود است.

داروهای خانگی موثر در بهبود سنتی کبد چرب

۱- سرکه سیب

بهبود علایم کبد چرب

یکی از بهترین مواد غذایی طبیعی برای رفع کبد چرب, سرکه سیب می باشد. این سرکه به از بین بردن چربی های جمع شده درون کبد و اطراف آن کمک می کند و موجب کاهش وزن می شود. به علاوه سرکه سیب موجب تقویت عملکرد کبد می شود و التهابات آن را کاهش می دهد. بنابراین با طرز تهیه سرکه سیب در منزل آشنا شویید تا مرغوب ترین سرکه را تهیه کنید. از سرکه سیب به روش زیر می توان جهت بهبود بیماری کبد چرب استفاده نمود.

  • یک قاشق غذا خوری سرکه سیب را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید.
  • در صورت تمایل, کمی عسل به مخلوط تهیه شده, اضافه کنید.
  • این نوشیدنی را ۲ بار در روز قبل از غذا مصرف کنید و تا چند ماه از آن استفاده نمایید.

۲- لیمو ترش

درمان کبد چرب

لیموترش سرشار از ویتامین C است. این ویتامین جزء آنتی اکسیدان های بسیار قوی است که به کبد در تولید آنزیمی به نام گلوتاتیون کمک می کند. این آنزیم سموم را خنثی می کند. از این رو لیموترش به وسیله سم زدایی کبد, در درمان کبد چرب موثر است. همچنین بررسی های بسیاری نشان داده است وجود ترکیبات دیگری در لیمو مانند naringenin موجب کاهش و تسکین التهاب کبد می شود. برای این منظور توصیه می شود نصف لیوان آب لیمو ترش تازه را به نصف لیوان آب اضافه کنید و این نوشیدنی را به مدت چند هفته, روزی دو یا سه بار بنوشید.

  •  آرون گروپس

۳- چای سبز

خواص چای سبز برای کبد

امروزه بررسی های متعددی نشان داده است ترکیبات موجود در چای سبز, عملکرد کبد را بهبود بخشیده و موجب بهبود علایم کبد چرب می شود. در واقع چای سبز به جلوگیری از مقادیر چربی ذخیره شده در کبد کمک می کند و عملکرد آن را بهبود می بخشد. همچنین مصرف منظم چای سبز موجب کاهش وزن و چربی کل بدن می شود. برای این منظور توصیه می شود روزانه ۳ تا ۴ فنجان چای سبز برای بهبود گیاهی کبد چرب و حفظ سلامتی کبد بنوشید.

۴- زردچوبه

درمان کبد چرب

یکی از مهمترین خواص زردچوبه, وجود سطح بالای آنتی اکسیدان ها در آن است. این آنتی اکسیدان ها از موثرترین ترکیبات خانگی به منظور درمان گیاهی کبد چرب محسوب می شوند. همچنین این ادویه خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را کاهش می دهد. در واقع زردچوبه توانایی بدن را در هضم چربی ها بهبود می بخشد. به طوری که آن اجازه نمی دهد چربی های بیشتری در کبد تجمع یابد. به علاوه زردچوبه به فرآیند سم زدایی کبد کمک می کند. به منظور استفاده از زردچوبه برای درمان کبد چرب, توصیه می شود یک چهارم قاشق چای خوری پودر زردچوبه را با یک لیوان آب مخلوط و آن را بجوشانید. سپس این نوشیدنی را دو بار در روز به مدت چند هفته مصرف کنید.

۵- شیرین بیان

درمان کبد چرب

شیرین بیان یکی از گیاهان موثر در درمان اختلالات کبدی از جمله کبد چرب می باشد. شیرین بیان از آسیب های کبدی ناشی از فلزات سنگین و سموم جلوگیری می کند. از این رو نقش مهمی در درمان کبد چرب دارد. خواص شیرین بیان بسیاری است. برای استفاده از آن توصیه می شود یک قاشق غذاخوری پودر شیرین بیان را با دو قاشق چای خوری عسل مخلوط کرده و به مدت چند هفته روزانه یک بار از این مخلوط استفاده کنید.

۶- ورزش روزانه

فواید ورزش منظم

ورزش کردن به طور منظم در درمان بیمای کبد چرب موثر است. در واقع برنامه ورزشی منظم به حفظ وزن متناسب کمک کرده و با چاقی مقابله می کند. ورزش سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد و در حفظ عملکرد مناسب کبد موثر است. برای پیشگیری از ابتلا به کبد چرب توصیه می شود روزانه به مدت ۳۰ دقیقه ورزش کنید. پیاده روی سریع یا آهسته دویدن و ایروبیک از جمله ورزش های مناسب و خوب برای کبد به شمار می روند. شنا، دوچرخه سواری و دیگر ورزش های تفریحی نیز برای حفظ سلامتی بدن و کبد مفید می باشند.

۶- تغییر در رژیم غذایی

به افرادی که از بیماری کبد چرب رنج می برند توصیه می شود از یک رژیم غذایی سالم سرشار از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و چربی های سالم به منظور بهبود عملکرد کبد و درمان کبد چرب پیروی کنند. در این رابطه توجه به موارد زیر اهمیت دارد.

  • اجتناب از مصرف انواع شربت ذرت با فروکتوز بالا
  • اجتناب از مصرف آرد سفید و جایگزین نمودن فرآوردن های سبوس دار به جای آن
  • مصرف غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ مانند ماهی های چرب، روغن های ماهی، دانه کتان، گردو
  • مصرف مواد غذایی مانند کلم بروکلی، کلم پیچ، کلم، جوانه بروکسل
  • مصرف میوه های غنی از فیبر مانند سیب, زغال اخته و …
  • اجتناب از خوردن غذاهای تند و سرخ شده و گوشت های چرب

۷- توت ها

جهت رفع کبد چرب استفاده از توت ها یک راهکار عالی و مفید می باشد و کمک زیادی به پاکسازی کبد از چربی ها می کند زیرا، دارای مقادیر فراوانی آنتی اکسیدان هستند که باعث ترمیم کبد و از بین بردن چربی از سلول های کبد خواهد شد.

روش هایی جهت رفع کبد چرب

۸- دمنوش قاصدک

به منظور بهبود کبد چرب می توانید از گیاه قاصدک کمک بگیرید زیرا، کمک زیادی به از بین بردن چربی های جمع شده در کبد می کند همچنین، عصاره برگ قاصدک سبب جلوگیری و رفع کبد چرب می شود از این رو، به یک فنجان آب گرم یک قاشق چای خوری ریشه قاصدک خشک شده بیفزایید و اجازه دهید به مدت ده دقیقه بماند سپس به منظور طعم دهی بهتر به آن کمی عسل بیفزایید و بنوشید، به منظور رسیدن به نتیجه دلخواه هفته ای سه بار به مدت چند هفته از این روش کمک بگیرید و یا می توانید به سالادتان برگ های قاصدک بیفزایید و یا آن را پخته و مصرف کنید.

۹- موز

موز به دلیل داشتن مقادیر فراوانی پتاسیم و دیگر مواد مغذی نقش مهمی در تصفیه کبد ایفا می کند همچنین کمک زیادی به هضم مواد غذایی و از بین بردن فلزات سنگین و سموم از بدن می کند و در نتیجه سبب بهبود کبد چرب در افراد می شود.

راهکارهایی جهت بهبود کبد چرب

۱۰- پاپایا

از دیگر راهکارهای طبیعی و مفید جهت بهبود کبد چرب میوه و دانه پاپایا می باشد که علاوه بر این، باعث چربی سوزی در بدن نیز می شود، می توانید پنج تا شش عدد دانه خشک پاپایا را آسیاب کرده و به پودر به دست آمده یک قاشق غذا خوری آب لیمو ترش تازه بیفزایید و روزی دو بار این مخلوط را میل کنید، از این روش به مدت سی روز استفاده کنید و یا می دانید روزی یک برش از پاپایا را به همراه عسل مصرف کنید و یا در سوپ و سالادتان از پاپایا استفاده کنید.

۱۱- خار مریم

استفاده از خار مریم جهت رهایی از شر کبد چرب گزینه بسیار مفید و موثری است همچنین، سبب پیشگیری از کبد چرب و بهبود عملکرد کبد نیز می شود از این رو، از دمنوش خار مریم می توانید استفاده کنید.

درمان کبد چرب با روش های خانگی

خوشبختانه درمان کبد چرب به سادگی با استفاده از درمان های خانگی صورت می گیرد. جایگزین کردن غذاهای گیاهی به جای غذاهای حیوانی کمک موثری در این جهت می کند، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی بیشتر با درمان خانگی و طب سنتی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *