دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص روغن کرچک و فواید آن برای پوست و مو

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

روغن کرچک یکی از روغن هایی است که شاید نام آن را بیشتر در هنگام ابتلا به بیماری شنیده باشید. این روغن دارای خواص متعددی است. یکی از مهمترین خواص روغن کرچک, ضد سمی و ضد باکتریایی بودن آن است.

روغن کرچک یکی از قدیمی ترین روغن های گیاهی است که فواید دارویی بسیاری دارد. یکی از مهمترین خواص روغن کرچک, ملین بودن آن است. به طوری که از گذشته تا به امروز به عنوان یکی از قوی ترین ملین ها به کار می رود. مصرف روغن کرچک خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را در کودکان و بزرگسالان کاهش می دهد. این در حالی است که در درمان بسیاری از بیماری ها نیز از این روغن استفاده می شود. در ادامه با فواید این روغن بیشتر آشنا می شویم.

خواص روغن کرچک این روغن گیاهی بی نظیر

خواص روغن کرچک

در زمان ابتلا به بسیاری از بیماری ها, معده دچار مشکلاتی می شود که روغن کرچک می تواند این مشکلات را تسکین دهد. تب, سرفه، سرماخوردگی, یبوست، سوء هاضمه، خوردن هر گونه مواد سمی, بیماری های پوستی و … از جمله شرایطی هستند که مصرف روغن کرچک در این شرایط می تواند به تسکین و بهبود برخی از علایم کمک کند. در ادامه با فواید روغن کرچک بیشتر آشنا می شویم.

با وجود تمامی خاصیت های روغن کرچک, مصرف دوز بالای این روغن می تواند خطرناک و حتی کشنده باشد. در واقع روغن کرچک, روغن بسیار سالم و مغذی به شمار نمی رود, همین مسئله باعث شده از این روغن در صنایع بیش از خوراکی استفاده شود. صنعت دارویی یکی از مهمترین صنایع مصرف کننده روغن کرچک برای تهیه برخی داروها است. اغلب داروهایی که از روغن کرچک استفاده می کنند دارای خاصیت میکروب کشی, خاصیت سمی و ملین و ضد عفونی کننده هستند.

روغن کرچک روغنی بی بو و بدون مزه است که از دانه های گیاه کرچک استخراج می شود. تسکین روماتیسم، بهبود اختلالات قاعدگی و درمان یبوست از جمله مهمترین فواید روغن کرچک برای سلامتی می باشند. همچنین این روغن به مراقبت از دهان, کنترل بارداری, مراقبت از پست و مو و زیبایی کمک می کند. در ادامه فواید این روغن برای سلامتی شرح داده می شود.

فواید شگفت انگیز روغن کرچک برای پوست

فواید روغن کرچک برای پوست

  •  آرون گروپس
  • بهبود التهاب پوستی

بهبود التهاب پوست ناشی از آفتاب سوختگی, درمان التهاب ناشی از ایجاد آکنه و جوش و تسکین التهاب ناشی از خشکی پوست از جمله مهمترین خاصیت روغن کرچک برای پوست به شمار می روند. بنابراین یکی از روش های سریع درمان خشکی پوست, استفاده موضعی از روغن کرچک می باشد.

  • مقابله با علایم پیری پوست

یکی از بی نظیرترین فواید روغن کرچک برای پوست, مقابله با علایم پیری پوست است. برای این منظور باید از این روغن به صورت موضعی استفاده شود. در واقع استفاده موضعی روغن کرچک روی پوست, روند پیری پوست را کاهش می دهد. این مسئله به این دلیل است که وقتی این روغن روی پوست اعمال می شود به طور عمیق درون پوست نفوذ می کند و موجب تحریک تولید کلاژن و الاستین می شود. این امر به نرمی و آبرسانی پوست کمک می کند. این روغن ظهور چین و چروک پوستی و خطوط ریز روی پوست را به تاخیر می اندازد و پوست را نرم تر, صاف تر و جوان تر می کند. درمان چروک اطراف چشم یکی از موثرترین فواید درمانی روغن کرچک می باشد.

فواید روغن کرچک برای زنان

  • کاهش جوش پوست

از دیگر فواید روغن کرچک برای پوست می توان به کاهش ایجاد جوش های پوستی اشاره کرد. در واقع این روغن برای پوست هایی که مستعد جوش می باشند, بسیار مناسب است. این خاصیت ناشی از وجود سطح بالایی از ریسینلیدیک اسید در روغن کرچک می باشد. این اسید با عوامل باکتریایی آکنه زا مقابله می کند. این روغن به طور موثری به لایه های درونی پوست نفوذ می کند و یک درمان عالی برای آکنه محسوب می شود.

  • مرطوب کننده پوست

اعمال موضعی روغن کرچک روی پوست, موجب صافی, انعطاف پذیری و احیای پوست می شود. بنابراین به افرادی که به دنبال یک مرطوب کننده طبیعی و ارزان برای پوست خود هستند, توصیه می شود از این روغن استفاده کنند. در واقع روغن کرچک یکی از قوی ترین مرطوب کننده های طبیعی به شمار می رود. اسیدهای چرب با اشباع بالا در پوست به راحتی نفوذ می کنند. این مسئله به رفع خشکی پوست و بازسازی آن کمک می کند.

درمان کک و مک و لکه های پوستی, جلوگیری از کشیدگی پوست و کاهش تجمع رنگدانه ها در پوست از دیگر خاصیت های روغن کرچک برای پوست می باشد.

فواید روغن کرچک برای مو

خواص روغن کرچک

  • رشد مو

یکی از موثرترین روش های افزایش رشد مو, استفاده از روغن کرچک است. ماساژ پوست سر با این روغن, موجب ضخیم تر شدن و بلندتر شدن مو می شود. در واقع این روغن موجب افزایش گردش خون در فولیکول های مو می شود. این مسئله به افزایش سرعت رشد موها کمک می کند. همچنین این روغن حاوی اسیدهای چرب ضروری از جمله امگا ۹ است که برای حفظ سلامتی مو مهم می باشند. کنترل شکستگی مو و مرطوب کنندگی موها از دیگر فواید روغن کرچک برای مو به شمار می روند.

  • درمان عفونت های پوست سر

عفونت پوست سر می توانند منجر به مشکلات عمده مو شود. تکه های طاسی، شوره سر و خارش پوست سر از جمله این مشکلات می باشند. با استفاده از روغن کرچک می توان برای همیشه از شر این عفونت ها و عوارض جانبی آن ها خلاص شد. در واقع روغن کرچک روغنی ضد قارچ و ضد باکتری است. از این رو می تواند با عوامل بیماری زا و میکروارگانیسم عامل عفونت مقابله کند. بنابراین یکی از روش های درمان شوره سر استفاده از روغن کرچک است.

مهمترین مواد مغذی موجود در روغن کرچک

  • جلوگیری از سفید شدن زودرس مو

یکی از جالب ترین خواص روغن کرچک برای مو, پیشگیری از سفیدی مو است. به همین دلیل به افرادی که نشانه های اولیه از سفیدی مو دارند, توصیه می شود از این روغن به صورت موضعی بر روی موهای خود استفاده کنند. در واقع روغن کرچک به حفظ رنگدانه های طبیعی مو کمک می کند و موجب به تاخیر انداختن روند سفیدی آن ها می شود.

فواید روغن کرچک برای زنان

ریسینلیدیک اسید موجود در روغن کرچک برای زنانی که دچار تاخیر در سیکل قاعدگی هستند, مفید است. در واقع این اسید به باز شدن قاعدگی و تسکین درد ناشی از آن کمک می کند. بنابراین به زنانی که از دردهای دوران قاعدگی رنج می برند, توصیه می شود از این روغن در حد محدود استفاده نمایند.

خواص روغن کرچک

 درمان پف و سیاهی زیر چشم

به دلیل اینکه روغن کرچک گردش خون در پوست را افزایش می دهد لذا کمک زیادی به درمان پف و سیاهی زیر چشم می کند فقط کافی است چند قطره از این روغن را به آرامی بر روی اطراف چشم ماساژ دهید تا شاهد رفع پف و سیاهی اطراف چشم هایتان شوید.

رشد فوری ابرو

وجود مقادیر فراوانی آنتی اکسیدان ها و اسید های چرب در روغن کرچک کمک شایانی به تقویت فولیکول های مو می کند و در نتیجه سبب رشد سریع ابروها خواهد شد، از این رو هر شب چند قطره از این روغن را با کمک نوک انگشتان دست به مدت دو تا سه دقیقه بر روی ابروها بمالید سپس صبح روز بعد با آب ولرم آن را بشویید.

فواید بی نظیر روغن کرچک

پاکسازی معده

به منظور درمان نفخ شکم، کاهش اسید معده، بهبود هضم غذا و سلامت دستگاه گوارش استفاده از روغن کرچک گزینه بسیار مناسبی است، جهت پاکسازی معده می توانید یک قاشق چای خوری از این روغن را به یک لیوان آب پرتقال طبیعی بیفزایید سپس صبح ناشتا آن را میل کنید و بعد از زمان بیست دقیقه سه تا پنج لیوان آب گرم نوشیده تا معده تان کاملا پاکسازی شود.

بهبود بواسیر

هموروئید یکی از مشکلات شایع در بین مردم است که با کمک روغن کرچک می توانید این مشکل را برطرف کنید، می توانید کمی از این روغن را به ناحیه مورد نظر بمالید و و بگذارید به مدت پانزده دقیقه بماند.

خواص درمانی روغن کرچک

بررسی عوارض روغن کرچک

با توجه به خواص روغن کرچک اگرچه مصرف این روغن می تواند فواید بسیاری برای سلامتی داشته باشد, با این وجود مصرف بیش از حد یا استفاده دوزهای بالا از این روغن می تواند خطرناک باشد و سلامتی را تهدید کند

۱. استفاده از این روغن در دوران بارداری سبب افزایش خطر زایمان زودرس و افزایش سقط جنین خواهد شد.

۲. روغن کرچک به عنوان یک مسهل بسیار قوی به شما می رود که استفاده بیش از حد از آن سبب تحریک عضلات رحم می شود.

۳. همچنین مقدار زیادی از آن سبب اسهال در دوران حاملگی می شود و در نتیجه بروز اسهال منجر به کم آبی بدن و درد ناک شدن زایمان خواهد شد.

۴. استفاده زیاد از روغن کرچک در دوران شیردهی به کاهش شیر مادر منجر خواهد شد.

۵. مصرف بیش از حد روغن کرچک باعث بروز مسمومیت می شود که با نشانه هایی مانند : حالت تهوع، اسهال و گرفتگی عضلات همراه می شود.

۶. استفاده از این روغن در برخی از افراد باعث ایجاد حساسیت می شود و از ریختن این روغن به داخل چشم و بینی خودداری نمایید و همچنین از دسترس حیوانات خانگی و کودکان نیز دور نگه دارید.

بررسی عوارض روغن کرچک

امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما عزیزان مفید و سودمند بوده باشد و با خوبی با فواید بی نظیر روغن کرچک آشنا شده باشید، به منظور آشنایی با دیگر خواص انواع روغن می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *