دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

درمان سنگ کلیه را با این روش ها انجام دهید

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۱ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

سنگ کلیه یکی از بیماری های شایع است که نام آن را اغلب افراد شنیده اند. علایم این بیماری در همه افراد یکسان نیست و درمان سنگ کلیه براساس علت ایجاد آن, نوع و اندازه سنگ و شرایط بیمار تعیین می گردد.

سنگ کلیه به سنگ هایی کوچک گفته می شود که درون کلیه ها ایجاد می شوند. این سنگ ها از رسوب مواد معدنی و نمک هایی اسیدی شکل می گیرند. عوامل بسیاری سبب تشکیل این سنگ ها می شوند و این سنگ ها می توانند بر هر بخشی از دستگاه ادراری از کلیه ها گرفته تا مثانه تاثیر بگذارند، در ادامه مطلب شما عزیزان را با روش های درمان سنگ کلیه آشنا خواهیم کرد.

روش های درمان سنگ کلیه

درمان سنگ کلیه

در اغلب موارد سنگ کلیه به دلیل متمرکز شدن ادرار در کلیه ها تشکیل می شود. در این صورت بلورهای به هم چسبیده ادرار تبدیل به سنگ می گردند. اگرچه دفع سنگ کلیه ممکن است دردناک باشد, اما این رویداد معمولا آسیب دائمی ایجاد نمی کند. بسته به علایم سنگ کلیه و شرایط بیمار, از بین بردن سنگ کلیه ممکن به چیزی دیگری جز مصرف برخی داروها و نوشیدن مقادیر زیادی آب نیاز نداشته باشد. اما در برخی از موارد در صورتی که سنگ ها بیش از حد بزرگ باشند و یا در دستگاه ادراری رسوب کرده و سبب بروز عوارضی شوند, ممکن است جراحی برای برداشتن سنگ نیاز باشد. از بین بردن سنگ کلیه بستگی به نوع سنگ و علت ایجاد آن دارد.

سنگ های کوچک که موجب بروز علایم خفیف می شوند

علایم سنگ کلیه

در اغلب موارد, درمان تهاجمی برای دفع سنگ کلیه مورد نیاز نمی باشد. برخی از روش های رفع سنگ کلیه که کوچک هستند و علایم خفیفی دارند به شرح زیر می باشد.

  • نوشیدن آب

یکی از اساسی ترین روش های از بین بردن سنگ کلیه, نوشیدن روزانه ۲ تا ۳ لیتر آب می باشد. این مسئله می تواند به دفع سنگ کلیه تا حد زیادی کمک کند. این روش ممکن است به طریق دیگری توسط پزشک تجویز شود. برخی پزشکان به بیماران مبتلا به سنگ کلیه توصیه می کنند تا زمانی که رنگ ادرار روشن و شفاف نشده, به نوشیدن مایعات که عمدتا آب است, ادامه دهند.

  •  آرون گروپس
  • مسکن ها

دفع سنگ های کلیه ممکن است سبب بروز ناراحتی و درد در بیمار شود. پزشک به منظور تسکین درد خفیف ممکن است داروهای ضد درد و مسکن مانند ایبوپروفن, استامینوفن و یا ناپروکسن سدیم تجویز کند.

  • داروها

در برخی از موارد برای دفع سنگ کلیه, داروهایی تجویز می شود که این داروها به دفع سریع تر سنگ های کلیه کمک می کنند. این داروها که به عنوان داروهای مسدود کننده آلفا شناخته می شوند, به شل شدن عضلات حالب کمک می کنند و این مسئله در دفع سریع تر و بدون درد سنگ های کلیه موثر است.

سنگ های بزرگ که موجب بروز علایم جدی تر می شوند

جراحی سنگ کلیه

در برخی از موارد, روش های بیان شده نمی توانند در از بین بردن سنگ کلیه موثر باشند. اندازه بزرگ سنگ کلیه, خونریزی, آسیب های کلیوی و یا عفونت های دستگاه ادراری از جمله شرایطی هستند که در آن ها با انجام اقدامات معمول سنگ کلیه دفع نمی شود. در این شرایط بیمار نیاز به روش های درمان جدی تری دارد. برخی از این روش ها به شرح زیر می باشد.

  • استفاده از امواج صوتی برای شکستن سنگ ها (ESWL)

درمان سنگ کلیه

برای دفع سنگ های خاص کلیوی, براساس اندازه و محل آن ها, پزشکان ممکن است این روش درمانی سنگ کلیه را به بیماران پیشنهاد کنند. در این روش ابتدا سنگ های کلیه توسط امواج به سنگ های کوچکتری شکسته می شوند و سپس داروهایی به منظور دفع این سنگ ها برای بیمار تجویز می شود. این روش حدود ۴۵ تا ۶۰ دقیقه طول می کشد و ممکن است همراه با درد باشد. به همین دلیل برای انجام این روش ممکن است بیمار به صورت موضعی بیهوش و یا به او داروهای مسکن تزریق شود. بروز خون در ادرار, کبودی پشت و یا شکم, خونریزی در اطراف کلیه و سایر ارگان های مجاور آن و ناراحتی در هنگام دفع سنگ های ریز از مجاری ادراری از جمله شایع ترین عوارض جانبی ESWL می باشد.

  • جراحی

این روش درمان سنگ کلیه, زمانی انجام می شود که سنگ های کلیه بسیار بزرگ باشند. در واقع توسط جراحی سنگ های کلیه برداشته می شوند. این روش که نفرولیتوتومی از طریق پوست نام دارد, شامل جراحی و برداشتن سنگ کلیه به وسیله تلسکوپ های کوچک و ایجاد برش کوچک در پشت بیمار است. در این روش سنگ توسط ابزار کوچکی از درون کلیه برداشته می شود. در طول این عمل جراحی, بیمار بیهوش می شود و پس از اتمام جراحی به مدت یک تا دو روز در بیمارستان بستری می شود تا بهبودی کامل حاصل شود. این روش در صورتی انجام می شود که بیمار با روش ESWL نیز درمان نشده باشد.

  • استفاده از اسکوپ

یکی از روش های دفع سنگ های ریز کلیوی, عبور دادن یک لوله نورانی نازک مجهز به یک دوربین از مجرای ادرار و مثانه به حالب است. پزشک توسط دوربین سنگ را تشخیص داده و سپس به وسیله ابزار خاصی آن را به دام می اندازد و آن را بر می دارد و یا آن را به قطعات کوچک تری می شکند تا از طریق مجاری ادرار دفع شود. سپس پزشک ممکن است برای از بین بردن تورم و ارتقاء بهبودی یک لوله کوچک را در حالب قرار دهد. در این روش بیمار ممکن است به صورت موضعی و یا کلی بیهوش شود.

  • جراحی غده پاراتیروئید

برخی از سنگ های کلسیم فسفات در بدن توسط فعالیت بیش از حد غدد پاراتیروئید ایجاد می شوند. این غدد در چهار گوشه غده تیروئید در بدن قرار دارند. هنگامی که این غدد هورمون پاراتیروئید بیش از حد تولید کند (هیپرپاراتیروئیدیسم), سطح کلسیم در بدن بیش از اندازه بالا می رود. این مسئله می تواند منجر به ایجاد سنگ های کلیوی شود. در برخی موارد هیپرپاراتیروئیدیسم زمانی رخ می دهد که یک تومور خوش خیم کوچک در یکی از غدد پاراتیروئید شکل بگیرد. در هر صورت اگر سنگ های کلیوی ناشی از این غدد باشند, پزشک ممکن است اقدام به تجویز داروهایی برای بهبود عملکرد غدد پاراتیروئید کند و یا با جراحی این غدد به رفع سنگ کلیه کمک کند.

سنگ کلیه

خوشبختانه روش های بسیاری برای از بین بردن سنگ کلیه وجود دارند. با این وجود هر یک از این روش ها ممکن است عوارضی برای بیمار داشته باشند. به همین دلیل پیشگیری از این بیماری بسیار اهمیت دارد.

رفع سنگ کلیه با راهکار های طبیعی

با کمک روش های طبیعی و خانگی می توانید سنگ کلیه را برطرف کنید در ادامه چند راهکار مفید و موثر را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

آب لیمو و روغن زیتون :

به منظور برطرف شدن سنگ کلیه می توانید چهار قاشق غذا خوری آب لیمو تازه را با دو قاشق غذا خوری روغن زیتون ترکیب کرده سپس مخلوط به دست آمده را با مقدار زیادی آب بنوشید، به منظور رسیدن به بهترین نتیجه از این نوشیدنی روزی دو تا سه بار استفاده کنید.

روش های خانگی موثر برای دفع سنگ کلیه

نکته : امکان دارد استفاده از این روش برای رفع سنگ های بزرگ کلیه مناسب نباشد بنابراین پیش از استفاده از آن بهتر است با پزشک تان مشورت نمایید.

برگ گزنه :

می توانید برای رفع سنگ کلیه از برگ گزنه کمک بگیرید فقط کافی است به یک فنجان آب داغ دو قاشق چای خوری برگ گزنه خشک بیفزایید سپس آن را در یک شیب گذاشته و بعد از زمان ده دقیقه آن را بنوشید، برای رسیدن به نتیجه مطلوب این نوشیدنی را روزی دو تا سه بار و تا هفته ها استفاده کنید.

ریحان :

استفاده از ریحان به منظور دفع سنگ کلیه گزینه بسیار مناسبی است می توانید یک قاشق چای خوری عسل و ریحان را با هم ترکیب کرده سپس هر روز صبح به مدت پنج تا شش ماه از این نوشیدنی استفاده کنید و یا می توانید به آب در حال جوش پنج تا شش عدد برگ ریحان بیفزایید سپس به آن یک قاشق چای خوری عسل اضافه کرده و پس از خنک شدن آن را میل کنید.

درمان خانگی سنگ کلیه

سیاه دانه و عسل :

استفاده از سیاه دانه و عسل برای رفع سنگ کلیه توصیه می شود بنابراین افرادی که از داشتن سنگ کلیه رنج می برند بهتر است یک واحد سیاه دانه را با دو واحد عسل ترکیب کرده سپس روی سه قاشق چای خوری از مخلوط حاصل را برای دو تا سه ماه استفاده نمایند.

سرکه سیب :

از دیگر راهکار های عالی و موثر جهت رفع سنگ کلیه استفاده از سرکه سیب است، به یک فنجان آب گرم دو قاشق غذا خوری سرکه سیب ارگانیک و یک قاشق چای خوری عسل مخلوط کرده سپس در طول روز بنوشید.

رفع سریع سنگ کلیه

امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما دوستان مفید و سودمند باشد و با کمک روش های گفته شده  بتوانید سنگ کلیه تان را برطرف کنید، به منظور آشنایی بیشتر با درمان بیماری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *