دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه فالوده شیرازی و نکاتی مهم در تهیه آن

  • ندا خوشرو
  • ۲ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

فالوده شیرازی یکی از انواع دسر های خوشمزه ایرانی است در طرز تهیه فالوده شیرازی از یک نوع چاشنی مانند شربت آلبالو و یا آب لیمو استفاده می کنند. اگر شما ترجیح می دهید که فالوده را در منزل تهیه کنید تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

فالوده شیرازی یک نوع دسر یخی است که شما می توانید این دسر خوشمزه را با قرار دادن رشته های بسیار باریک نشاسته در محلول آب و شکر به راحتی در منزل تهیه کنید. فالوده شهر های کرمان و یزد و شیراز یکی از انواع فالوده های خوشمزه و پر طرفدار ایرانی هستند که در ادامه این مطلب طرز تهیه فالوده شیرازی اصیل را مشاهده خواهید کرد.

در فصل گرما خوردن فالوده شیرازی و بستنی سنتی در ایران رواج پیدا می کند و شما می توانید فالوده سنتی شیرازی را از بستنی فروشی ها  تهیه کنید و یا خودتان در منزل آن را درست کنید. این فالوده محبوب در ایران و کشور های دیگر طرفداران بسیار زیادی را نسبت به فالوده یزدی و کرمانی دارد. در این بخش روش تهیه فالوده شیرازی را به شما کدبانو های عزیز و گرامی آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه فالوده شیرازی

مواد لازم برای ۳ نفر

شکر : ۳۰۰ گرم
گلاب : ۸۰۰ گرم
جوهر لیمو : ۱/۴ قاشق چای خوری
آب : ۶۰۰ گرم
دانه هل سبز : ۱۰ عدد
آب : ۱ لیتر
نشاسته : ۲۰۰ گرم

طرز تهیه فالوده شیرازی

ابتدا در درون قابلمه ای مناسب آب و شکر را با یکدیگر مخلوط کنید.

حل کردن شکر در آب

سپس قابلمه را بر روی شعله گاز قرار دهید و جوهر لیمو را در دو قاشق سوپ خوری آب حل کنید و به محلول شکر و آب اضافه کنید بعد از این که شربت فالوده به خوبی غلیظ شد دانه های هل و گلاب را به محلول شکر و جوهر لیمو اضافه کنید و بعد از چند جوش شربت را از روی حرارت گاز بردارید و بعد از اینکه شربت خنک شد آن را در فریز قرار دهید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

How to prepare Falvdh Shirazi (4)

بعد از این که شربت سفت شد آن را در یک کیسه تمیز قرار دهید و با کمک گوشت کوب شربت یخ زده را بکوبید و دوباره تا زمان سرو، شربت را در درون فریزر قرار دهید.
در مرحله بعدی طرز تهیه فالوده شیرازی نشاسته را در درون قابلمه ای مناسب به همراه یک لیتر آب بریزید و سپس قابلمه را بر روی حرارت گاز قرار دهید تا نشاسته به خوبی پخته شود و بوی خامی آن از بین برود.

پختن نشاسته در آب

سپس خمیر فالوده را از درون قابلمه بیرون آورید تا ولرم شود.

طرز تهیه فالوده به صورت مرحله به مرحله

بعد از این که خمیر نشاسته ولرم شد آن را در درون قیف مخصوص فالوده بریزید و سپس در ظرفی مناسب مقداری آب سرد به همراه تکه های یخ بیندازید و خمیر نشاسته را از درون قیف با فشار زیاد در درون آب سرد که حاوی تکه های یخ است بریزید.

روش تهیه فالوده شیرازی

وقتی رشته های نشاسته فالوده در درون مخلوط آب سرد و یخ خودشان را گرفتند آن ها را به کمک یک کف گیر در درون پودر یخ شربت که قبلا تهیه کرده بودید قرار دهید و با پودر شربت یخ زده به خوب مخلوط کنید.

روش تهیه فاوده شیرازی تزیین فالوده شیرازی

نکات مهم در طرز تهیه فالوده شیرازی

  1. در هنگام تهیه فالوده حرارت باید کم باشد تا آب خمیر فالوده دیر تر تبخیر شود و نشاسته به خوبی پخته شود.
  2. وقتی که نشاسته به خوبی پخته شد خمیر فالوده باید به خوبی کش بیاید و براق شود.
  3. اگر خمیر فالوده سفت و سفید باشد رشته های فالوده در آب یخ خرد می شوند.
  4. بهتر است که در تهیه فالوده شیرازی از نشاسته گندم استفاده کنید.
  5. دمای خمیر فالوده باید به گونه ای باشد که اگر انگشت خودرا در آن فرو ببرید نسوزد.
  6. شربت را می توانید در درون دستگاه بستنی ساز قرار دهید تا پودر یخی ریزی تهیه شود.
  7. با مواد لازم ذکر شده در این مطلب می توانید نیم کیلو فالوده شیرازی تهیه کنید.
  8. فالوده را می توانید همانند بستنی به زیبایی تزیین کنید. تزیین بستنی و فالوده نشان دهنده ذوق و خلاقیت کدبانوی خانه است.

روش تهیه فالوده شیرازی در منزل

دستور تهیه فالوده به روشی دیگر

فالوده از جمله دسر های ایرانی خوشمزه است که همانطور که گفتیم به روشهای مختلف می توان آن را تهیه کرد؛ در تهیه این نوع فالوده به جای نشاسته از نودل برنج چینی استفاده کرده ایم و مقدار مواد به کار گرفته برای درست کردن این دسر خوشمزه و پرطرفدار، مناسب برای ۴ نفر می باشد. امیدواریم بعد از یادگیری در منزل آماده کرده و از خوردن این خوراکی خوشمزه با دستپخت خودتان لذت ببرید.

روش تهیه فالوده شیرازی

مواد لازم

  • شکر سفید/ ۲ پیمانه
  • گلاب/ یک چهارم پیمانه
  • آب/ ۲ پیمانه
  • نودل برنج چینی/ ۱۰۰ گرم

روش تهیه فالوده با نودل برنج چینی

در ابتدای تهیه فالوده به این روش، دو پیمانه آب و دو پیمانه شکر را داخل قابلمه ای بریزید و بر روی حرارت قرار دهید تا زمانی که دانه های شکر به خوبی در آب حل شوند، سپس آن را از روی حرارت بردارید و گلاب را به آن بیفزایید.

مخلوط تهیه شده در بالا را داخل کاسه ای استیل ریخته و  به مدت ۵ ساعت درون یخچال بگذارید.

بعد از اینکه مخلوط شما آماده شد، لازم است در داخل قابلمه ای دیگر آب بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید تا آب آن به جوش آید، سپس در این مرحله نودل ها را داخل آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه داخل آب جوش بمانند، سپس آنها را آبکش کرده و بعد از شست و شو با آب سرد، بگذارید تا آب نودل ها کشیده شود.

اکنون فالوده آماده شده را به همراه مخلوط آب و شکر که قبلا تهیه کرده اید، در ظرف مخصوص دسر بکشید و با استفاده از برش های تازه لیمو آن را تزیین و آماده سرو کنید. توجه داشته باشید که مخلوط شکر و آب را حدودا نیم ساعت (۳۰ دقیقه) قبل از سرو باید بیرون از یخچال بگذارید تا کمی نرم شوند.

دستور تهیه فالوده شیرازی

می توانید فالوده را بعد از آماده شدن برای سرو در زمانی دیگر در درون فریز بگذارید. امیدواریم از طرز تهیه فالوده شیرازی در منزل نهایت لذت را برده باشید و لحظات خوبی را در کنار اعضای خانواده خود سپری کنید. در صورت تمایل می توانید برای مشاهده آموزش انواع دسر به بخش دسر و پیش غذا مراجعه کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *