دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

بهترین برنامه تغذیه کودک ۲ ساله و بایدها و نبایدها

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
  • ۰

کودک ۲ ساله در حال آموختن چیزهای زیادی است. یکی از نکات تغذیه ایی مهم که در کودک ۲ساله باید رعایت شود این است که کودک ۲ ساله معده کوچکی دارد و باید والدین اندازه های غذایی را بدانند در حالی که باید از هر گروه از مواد ضروری به کودک خود بدهند.

کودک دو ساله نیاز به ۳ وعده غذایی سالم و کامل و ۲ میان وعده دارد. همچنین کودک دو ساله می تواند از وعده های غذایی مشابه افراد خانواده بخورد. در ۲ سالگی کودکان می توانند خودشان قاشق را به دست بگیرند و به تنهایی و با یک دست یک فنجان نوشیدنی را بخورند. با این حال کودکان دو ساله هنوز به طور کامل جویدن و بلع کردن را یاد نگرفته اند و باید مراقب خوردن آن ها بود.

تغذیه کودک ۲ ساله

کودک 2ساله صبحانه کودک ۲ ساله

متخصصان اطفال در امریکا پیشنهاد می کنند یک منوی صبحانه حاوی غلات غتی شده از آهن یا یک تخم مرغ همراه با نصف فنجان آبمیوه یا ۱/۳ از میوه های تازه و ۱/۴ نان و نصف قاشق چای خوری کره و ۱ قاشق چای خوری ژله برای کودکان دو ساله مفید و ضروری است. وعده غذایی صبحانه را با ۲/۳ فنجان شیر، پایان دهید. به گفته برخی متخصصان اندازه صبحانه تغذیه کودک دو ساله باید ۱/۴ یک فرد بزرگسال باشد.

ناهار سالم و بی خطر کودک ۲ ساله

تغذیه کودک 2ساله

زندگی با کودک ۲ ساله به اندازه کافی گیج کننده است، بنابراین با درست کردن ناهاری پیچیده، آن را مشکل تر نکنید. متخصصان اطفال در امریکا پیشنهاد می کنند یک ناهار ساده برای کودک ۲ ساله آماده کنید به عنوان مثال نصف ساندویچ درست شده با ۳۱ گرم گوشت به علاوه ۱ قاشق چای خوری کره کافی برای این وعده کافی است. همچنین به عنوان دسر می توانید ۲ قاشق غذاخوری سبزیجات تیره، نصف فنجان شیر با ۲ درصد چربی در تغذیه کودک ۲ساله در نظر بگیرید.

شام جدید و متنوع برای کودک ۲ ساله

والدین باید کودک خود را تشویق به خوردن غذاهای جدید و متنوع کنند و سلیقه او را بشناسند. به این منظور والدین می توانند این غذاهای جدید را با غذاهایی که مورد علاقه کودک است مخلوط کنند تا در ابتدا برای کودک خیلی نا آشنا و غریب نباشد. با این وجود توصیه می شود هرگز کودک ۲ ساله خود را وادار به خوردن غذاهای جدید نکنید. یک وعده شام سالم برای کودک ۲ساله شامل:  ۶۰ گرم گوشت یا پروتئین گیاهی به همراه ۲ قاشق غذاخوری سبزیجات، ۱/۳ فنجان غذاهای حاوی نشاسته مانند ماکارونی و برنج یا سیب زمینی و نصف فنجان شیر با ۲ درصد چربی، است.

میان وعده های غذایی کودک ۲ ساله

تغذیه کودک 2 ساله

  •  آرون گروپس

کودک ۲ ساله هنوز هم، معده کوچکی دارد. بنابراین اندازه وعده های اصلی او کم است و ممکن است او در میان، وعده های اصلی احساس گرسنگی کند. توصیه می شود یک یا دو میان وعده برای کودک دو ساله در نظر گرفته شود. توصیه می شود از مواد غذایی سالم و بدون خطر در میان وعده ها برای کودک ۲ ساله استفاده شود. مواد غذایی مثل میوه های تازه قطعه قطعه شده، سبزیجات بخارپز شده، پنیر و ماست، بیسکویت و … برای این منظور مفید و سالم است و انرژی مورد نیاز کودک را تامین می کند.

با توجه به اینکه کودکان ۲ ساله، به طور کامل جویدن و بلع را یاد نگرفتند، خطر خفگی در کمین آن هاست . بنابراین والدین از دادن مواد غذایی زیر به  کودک ۲ ساله که ممکن است آن ها را درسته قورت دهد و جلوی نای او را بگیرد، پرهیز کنند.

  • هویج کامل خام
  • آجیل ها به خصوص بادام زمینی
  • گیلاس هسته دار خام
  • آبنبات یا آدامس سفت و گرد
  • کرفس خام
  • انگور درسته و….

والدین باید اطمینان حاصل کنند که از هر ۴ گروه از مواد غذایی در تغذیه کودک ۲ ساله، روزانه استفاده می کنند که شامل :

  • گوشت، ماهی ، مرغ، تخم مرغ
  • شیر، پنیر و دیگر محصولات لبنی
  • میوه ها و سبزیجات
  • غلات، حبوبات، سیب زمینی، برنج

با این حال، اگر کودک دو ساله در خوردن برخی از مواد غذایی، مقاومت می کند و یا برای مدت طولانی تنها یک یا دو نوع غذا را می خورد، نگران نباشید و کودک را اصرار به خوردن نکنید چرا که اگر به صورت مدام اصرار کنید، کودک برای مخالفت با شما مصمم تر می شود و به طور مداوم سرپیچی می کند. همان گونه که قبلا پیشنهاد داده شد، والدین باید  انواع مواد غذایی را به کودک ارائه دهند و حق انتخاب در تغذیه کودک را به خود او بدهند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *