دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

قرص ملوکسیکام را با جزییات کامل تری بشناسید

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

درد یکی از علایم مشترک در بسیاری از بیماری ها است. به همین دلیل داروهای ضد درد بسیاری برای تسکین این علایم تهیه شده اند. قرص ملوکسیکام از جمله این دارو ها می باشد که موجب کاهش التهاب نیز می شود.

این دارو یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی است. این دارو موجب کاهش هورمون های درد در برخی از بیماری ها می شود. موارد مصرف این دارو بسیار است. با این حال این دارو نیز مانند همه داروها دارای عوارض جانبی است.

ملوکسیکام یکی از انواع دارو هایی ضد التهابی غیر استروئیدی است که به منظور کاهش درد و التهاب مورد استفاده قرار گرفته می شود که در ادامه مطلب شما را با این دارو بیشتر آشنا خواهیم کرد بنابراین اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که در مورد این دارو اطلاعات کافی ندارید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

موارد مصرف قرص ملوکسیکام

قرص ملوکسیکام

ملوکسیکام، برای تسکین درد و درمان التهاب ناشی از آرتریت روماتوئید و بیماری آرتروز در بزرگسالان استفاده می شود. همچنین این دارو برای درمان آرتریت روماتوئید کودکان با حداقل سن ۲ سال تجویز می شود. مصرف طولانی مدت این دارو و یا استفاده از دوز های بالای آن, خطر ابتلا به سکته قلبی و سکته مغزی را به خصوص در افراد مبتلا به بیماری های قلبی افزایش می دهد. بنابراین به افراد مبتلا به بیماری های قلبی و یا افرادی که عروق کرونر آن ها باید پیوند شود, توصیه می شود قبل و یا بعد از جراحی از این دارو استفاده ننمایند. همچنین در صورت مصرف این قرص و داشتن علایمی مانند درد قفسه سینه، ضعف، تنگی نفس، لکنت زبان و یا مشکلات بینایی و تعادلی باید سریعا به پزشک مراجعه شود. 

همچنین مصرف این قرص ممکن است سبب خونریزی معده و یا روده شود که بسیار خطرناک و کشنده است. این مسئله بدون داشتن علائم خاصی ایجاد می شود و به همین دلیل مصرف آن برای افراد مسن باید با احتیاط صورت گیرد. تیره شدن رنگ مدفوع, مدفوع خونی, سرفه های همراه با خون و استفراغ های تیره رنگ از جمله برخی از علائم هشدار دهنده خونریزی معده می باشند.

تسکین درد با ملوکسیکام

  •  آرون گروپس

در صورت مصرف هر گونه داروی سرماخوردگی, داروی ضد آلرژی و ضد درد, قبل از مصرف قرص به پزشک اطلاع دهید. از جمله داروهای مشابه با این دارو, آسپرین، ایبوپروفن، کتوپروفن، یا قرص ناپروکسن می باشد.

همچنین در صورت هر گونه آلرژی به به این دارو یا سابقه داشتن حملات آسم و یا حساسیت شدید پس از مصرف آسپرین یا یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی, از مصرف این دارو اجتناب کنید. در صورت داشتن شرایط زیر, قبل از مصرف این دارو با پزشک مشورت نمایید. 

  • بیماری های قلبی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت و یا اگر فرد سیگار می کشد.
  • سابقه حمله قلبی، سکته مغزی، یا لخته شدن خون
  • سابقه خونریزی و یا زخم معده
  • بیماری آسم
  • بیماری های کلیوی
  • بیماری های کبد

مصرف این دارو در  سه ماه آخر بارداری, به جنین آسیب وارد می کند. به همین دلیل به زنان باردار توصیه می شود پزشک را از این مسئله مطلع نمایند. همچنین استفاده از این قرص سبب تاخیر در تخمک گذاری می شود, از این رو به زنانی که قصد باروری دارند, توصیه می شود از مصرف این دارو اجتناب کرده و مطابق نظر پزشک از داروهای جایگزین و بی خطر برای باروری استفاده نمایند.

به علاوه مصرف این دارو در زنان شیرده, موجب انتقال دارو به شیر شده و به کودک شیرخوار آسیب وارد می کند. به همین دلیل زنان شیرده در طول مصرف این دارو باید از دادن شیر به کودک اجتناب کنند. همچنین استفاده از این دارو در کودکان زیر دو سال ممنوع است.

بررسی مکانیسم اثر داروی ملوکسیکام

همانطور که می دانید التهاب بنا به دلیل مختلفی در تاندون، عضله، مفصل و یا دیگر بافت های بدن ایجاد می شود و باعث بروز درد و تورم می شود که مصرف این دارو سبب مهار آنزیم سیکلواکسیژناز شده و از فعالیت آن پیشگیری می کند و در نهایت منجر به کاهش التهاب و درد می شود.

شایع ترین عوارض جانبی قرص ملوکسیکام

قرص ملوکسیکام

  • ناراحتی معده، تهوع، استفراغ، سوزش سر دل
  • اسهال، یبوست، گاز معده
  • سرگیجه
  • علائم سرماخوردگی، علائم آنفلوانزا

عوارض جدی و خطرناک

  • علایم حساسیت به قرص ملوکسیکام: عطسه، آبریزش یا گرفتگی بینی؛ خس خس سینه و مشکل در تنفس، کهیر، تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو
  • علائم حمله قلبی یا سکته مغزی: گسترش درد قفسه سینه به فک یا شانه, بی حسی ناگهانی و یا ضعف در یک طرف از بدن، لکنت زبان، احساس تنگی نفس
  • خارش بدن
  • تنگی نفس
  • تورم و یا افزایش سریع وزن
  • علایم مشکلات کبدی: حالت تهوع، درد بالای معده، خارش، احساس خستگی، علائم شبیه سرماخوردگی، از دست دادن اشتها، تیره شدن رنگ ادرار، سفالی شدن رنگ مدفوع، یرقان (زردی پوست و چشم)
  • علایم ناراحتی های کلیوی: کاهش ادرار، دفع دردناک و یا دشوار ادرار، تورم پا یا مچ پا، احساس خستگی و یا تنگی نفس
  • نشانه های کم خونی: پریدگی رنگ پوست, احساس سرگیجه, تنگی نفس, سریع شدن ضربان قلب, اختلال در تمرکز

اطلاعات دارویی ملوکسیکام

در صورت بروز هر یک از این علائم و نشانه توصیه می شود, از مصرف دارو اجتناب کرده و سریعا به پزشک مراجعه شود. همان طور که می بینید این عوارض بسیار جدی و خطرناک بوده و ممکن است سلامتی را به خطر بیندازد.

نکاتی که در مورد داروی ملوکسیکام باید بدانید

۱. دارو به صورت کامل به همراه یک لیوان آب مصرف کنید.

۲. از اشتراک گذاشتن این داو با دیگران خودداری نمایید.

۳. در صورتی که به مصرف طولانی مدت این دارو نیاز دارید آن را دقیقه طبق دستور پزشک مصرف نمایید.

۴. اگر مصرف یک نوبت از دارو را فراموش کرده اید به محض به یاد آمدن آن را مصرف کنید اما اگر زمان نوبت بعدی نزدیک است دوز فراموش شده را مصرف نکنید و همچنین از دو برابر کردن دوز دارو نیز خودداری نمایید.

۵. به منظور زودتر رسیدن به اثر درمانی دارو، ملوکسیکام را به صورت منظم و در ساعات مشخصی از روز استفاده نمایید.

۶. پیش از انجام هر گونه عمل جراحی پزشک تان را در جریان استفاده از داروی ملوکسیکام بگذارید.

۷. قبل از مصرف دارو لیستی از تمام دارو هایی که مصرف می کنید را تهیه و در اختیار پزشک تان قرار دهید.

۸. این دارو سبب افزایش خطر ابتلا به حمله یا سکته قلبی کشنده شود به خصوص اگر به میزان زیادی و یا به مدت طولانی از این دارو استفاده می کنید و اینکه بیماری های قلبی هستید.

۹. از داروی ملوکسیکام قبل و یا بعد از عمل جراحی قلبی استفاده نکنید.

نکاتی در مورد داروی ملوکسیکام

با توجه به مطالب بیان شده توصیه می شود از قرص ملوکسیکام طبق نظر پزشک استفاده شود. استفاده بیش از حد و یا استفاده از دوزهای بالا این دارو, خطر ابتلا به برخی از بیماری های جدی را افزایش می دهد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *