دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

علت ریزش موی کودک و نکاتی که باید رعایت کرد

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
  • ۰

ریزش مو در کودکان عوامل متعددی دارد. ممکن است ریزش مو به صورت موقتی باشد و نیاز به اقدامات درمانی نداشته باشد اما گاهی ریز مو، نشانه بیماری خاصی است که باید درمان شود.

تعداد انگشت شماری از کودکان، دچار ریزش مو می شوند. از این رو والدینی که کودک شان دچار ریزش مو است، بسیار نگران هستند. ریزش مو کودک دلایل زیادی دارد، که هر یک علائم و علت و درمان خاصی دارد. در این تحقیق علت ریزش مو کودک و نکاتی که باید والدین بدانند، بیان می شود.

علت ریزش موی کودک

ریزش موبرخی کودکان قسمتی از سرشان دچار طاسی می شود و این غیرعادی نیست. برخی کودکان زمانی که روی بالشت سرشان را می گذارند و می خوابند، پس از بیدار شدن تعداد زیادی مو  بر روی بالشت دیده می شود. پزشکان کودک ممکن از قبل از ریزش مو کودک به والدین توضیح دهند که اگر کودک دچار ریزش مو شد، به علت عوارض جانبی یک دارو است. برخی دیگر از دلایل ریزش مو کودک عبارت اند از:

۱- عفونت های قارچی سر : شایع ترین دلیل ریزش مو در کودکان طاسی مسری یا قارچی سر است. از نشانه های این عفونت این است که برخی از نقاط سر به صورت تکه ایی ریزش پیدا کرده و پوست سر ممکن است پوسته پوسته و قرمز شود.

۲- صدمه های فیزیکی: محکم بستن مو سر کودک با کش ها که اصطلاحا دم اسبی نامیده می شود  و یا گیره های خیلی تنگ می تواند یک عامل دیگر ریزش مو در کودک باشد.

۳- بیماری مو کندن کودک: برخی کودکان به صورت مدام و با زور اقدام به کشیدن موی خود می کنند که جنون مو کندن نامیده می شود و کودک بسیاری از موهای خود را از دست می دهد.

۴- کچلی منطقه ایی: اگر کودک به آرامی و به صورت دایره ای در تمام قسمت های سر، ریزش مو داشته باشد ممکن است مشکل گچلی منطقه ایی داشته باشد. در این وضعیت سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله کرده و در آن قسمت به شدت ریزش مو اتفاق می افتد. در این نوع ریزش مو معمولا در تمام قسمت های بدن کودک مشاهده می شود.

  •  آرون گروپس

۵- برخی درمان های پزشکی بیمارهایی مثلاختلالات تیروئید ممکن است باعث ریزش مو در کودک شود. اگرچه این مورد به ندرت اتفاق می افتد.

نکاتی که والدین باید انجام دهند

  • اولین اقدامی که والدین باید در هنگام ریزش موی کودک انجام دهند این است که به پزشک کودک مراجعه کنند و علائم کودک را بیان کنند تا پزشک با توجه به علائم ، راهنمایی های لازمه را توضیح داده و اقدام به درمان کند.
  • اگر علت ریزش مو روشن شد، والدین نیازی نیست اقدامات خودسرانه ایی برای رشد موهای از دست رفته انجام دهند. بعد از درمان، موهای جدید جایگزین موهای از دست رفته می شوند.

ریزش مو در کودکان اکثر مواقع موقتی است اما هیچ تضمینی وجود ندارد و باید در این موقع به پزشک مراجعه کرد و از پزشک برای درمان کمک گرفت.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *