دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

افسردگی بعد از زایمان را چگونه درمان کنیم؟

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۸ تیر ۱۴۰۲
  • ۰

افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات روانی است که در برخی از شرایط ممکن است ایجاد شود. افسردگی بعد از زایمان نیز یکی از شایع ترین اختلالات روانی در میان زنان می باشد.

زایمان و تولد نوزاد ممکن است مادر را دچار آشفتگی احساسات کند. افسردگی پس از زایمان یکی از عبارات مرسوم است که اغلب افراد آن را شنیده اند. این شرایط زمانی پس از زایمان زنان رخ می دهد. در این مطلب با روش های درمان این نوع افسردگی آشنا می شویم.

افسردگی بعد از زایمان را چگونه درمان کنیم؟

افسردگی بعد از زایمان

بسیاری زنان پس از زایمان نوزاد خود, تغییرات در خلق و خو, گریه, اضطراب و مشکلات خواب را تجربه می کنند. این مشکلات معمولا دو تا سه هفته پس از زایمان نوزاد شروع می شود و به طور طبیعی تا دو هفته ادامه می یابد. اما برخی از زنان پس از تولد نوزاد خود, دچار تغییرات شدید و طولانی مدت در احساسات می شوند. به این تغییرات احساس افسردگی بعد از زایمان می گویند. بنابراین یکی از راهکارهای موثر در درمان افسردگی پس از زایمان, کاهش اضطراب مادر است.

این اختلال نقص و یا ضعف مادر محسوب نمی شود و جزء عوارض زایمان به شمار می رود که در برخی از زنان بروز می کند. درمان به موقع افسردگی پس از زایمان به مادر کمک می کند که علایم و نشانه های بیماری خود را مدیریت کند و از رشد فرزند خود لذت ببرد.

درمان افسردگی در این شرایط, بسته به شدید افسردگی و نیازهای فردی مادر دارد. در صورتی که مادر مبتلا به دیگر بیماری های زمینه ایی و کم کاری غده تیروئید باشد, ابتدا پزشک اقدام به درمان این بیماری ها کرده و ممکن است بیمار را به متخصص دیگری ارجاع دهد. در واقع افسردگی پس از زایمان ممکن است ناشی از ابتلا به این بیماری ها باشد, در نتیجه با درمان این بیماری ها افسردگی نیز رفع می شود.

تغییرات خلق و خو مادر پس از زایمان تا حدی طبیعی است. این تغییرات در عرض چند روز و در نهایت دو هفته به خودی خود رفع می شود. با این حال به منظور پیشگیری از استمرار این تغییرات به مادران توصیه می شود:

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • در طول دو هفته اول پس از زایمان به اندازه کافی استراحت کنند.
  • کمک دوستان و خانواده برای مراقبت از نوزاد, قبول نمایند.
  • با مادران دیگر که تازه صاحب فرزند شده اند, ارتباط برقرار کنند.
  • زمانی از روز را برای مراقبت از خود اختصاص دهند.
  • از مصرف مواد غذایی و یا داروهای مسکنی که ممکن است تغییرات خلق و خو را تشدید کند, اجتناب نمایند.

تولد نوزاد و افسردگی پس از آن

با وجود این, در صورتی که تغییرات خلق و خو تشدید و طولانی شده و تبدیل به افسردگی پس از زایمان شود, پزشکان با استفاده از روان درمانی, مشاوره و تجویز داروهایی اقدام به درمان افسردگی می نمایند. در ادامه به شرح کامل این روش ها می پردازیم. با انجام درمان های مناسب, افسردگی بعد از زایمان در عرض ۶ ماه از بین می رود.

روان درمانی

روان درمانی شامل گفتگو با روانپزشک یا مشاور درباره نگرانی ها و تنش ها و اضطراب ها است. در این روش مادر با بیان نگرانی های خود و شنیدن راهکارهایی از روان پزشک سعی در مدیریت احساسات خود می کند. در این مواقع آگاهی خانواده از افسردگی پس از زایمان و ارتباط موثر آن ها با بیمار می تواند در بهبود بیماری بسیار موثر باشد.

داروهای ضد افسردگی

در برخی از موارد با توجه به شدت افسردگی, همراه با روان درمانی, پزشک اقدام به تجویز دارو برای درمان افسردگی می کند. داروهای ضد افسردگی از جمله این داروها می باشند. از ان جایی که مصرف این داروها ممکن است بر شیر مادر تاثیر بگذارد و برای شیرخوار مضر باشد, توصیه می شود قبل از مصرف این داروها, با پزشک درباره فواید و عوارض جانبی داروها برای نوزاد مشورت کنید تا پزشک دارویی با حداقل عوارض برای کودک تجویز کند.

به ندرت در مواردی افسردگی پس از زایمان خیلی طول شده و تبدیل به افسردگی مزمن می شود. بنابراین به افرادی که دچار این اختلال می شوند توصیه می شود با مشاهده علایم بهبودی, سریعا درمان را قطع نکنند. چرا که در این صورت اختلال ممکن است عود کند.

افسردگی بعد از زایمان

به طور کلی افسردگی پس از زایمان شرایطی نیست که در آن بیمار بتواند خود را به تنهایی درمان کند. اما برخی از مراقبت ها و درمان های خانگی می تواند مدت و شدت افسردگی در این مواقع را کاهش دهد. برخی از مراقبت های خانگی برای درمان افسردگی پش از زایمان به شرح زیر می باشد.

  • انتخاب شیوه زندگی سالم. به زنان پس از زایمان توصیه می شود روزانه به همراه نوزاد خود به انجام فعالیت بدنی مانند پیاده روی بپردازند. به علاوه مصرف غذاهای سالم و استراحت کافی می تواند در کاهش علائم افسردگی موثر باشد.
  • تنظیم کردن مجموعه ایی از انتظارات واقع بینانه. به مادران توصیه می شود برای انجام هر کاری به خود فشار وارد نکنند. با کمک خواستن از خانواده خود و همسر می توانند وقت استراحت خود را بیشتر نمایند.
  • اجتناب از انزوا و گوشه گیری. به زنان توصیه می شود پس از زایمان درباره احساسات خود با شریک زندگی, فامیل و دوستان خود صحبت کنند. همچنین از مادران دیگر درباره تجربیاتشان سوال کنند. مقابله با انزوا و گوشه گیری می تواند در بهبود افسردگی و بازگشت احساسات نرمال کمک کند.

با توجه به مطالب بیان شده, درمان به موقع افسردگی بعد از زایمان بسیار مهم است. اگرچه این اختلال در کیفیت زندگی تاثیر گذار است, با این وجود خوشبختانه قابل درمان است.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *