دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بیماری زونا چیست؟ علایم, علل و درمان بیماری زونا

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۵ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

زونا یکی از بیماری های پوستی به شمار می رود که عامل ویروسی دارد. علت ابتلا به بیماری زونا ویروس آبله مرغان است. خوشبختانه درمان این بیماری به سادگی صورت می گیرد.

زونا جوش های دردناک پوستی است. این عارضه توسط ویروس آبله مرغان ایجاد می شود. زونا معمولا در یک ناحیه و یا منطقه از پوست بدن و یا صورت ظاهر می شود در بزرگسالان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند, شایع است. در این مطلب به این عارضه و علایم و علل ایجاد آن به همراه روش های درمانی بیماری زونا می پردازیم.

بیماری زونا چیست؟

بیماری زونا

سیستم ایمنی بدن به دلایل مختلفی ضعیف می شود. افزایش سن, استرس, صدمات, مصرف برخی داروها و … از جمله این دلایل می باشند. زونا در بزرگسالان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند, شایع تر است. اغلب افرادی که به این اختلال مبتلا می شوند, درمان و مجددا دچار این عارضه نمی شوند.

 زونا زمانی رخ می دهد که ویروس آبله مرغان در بدن دوباره فعال شود. در واقع زمانی که افراد به آبله مرغان مبتلا و سپس درمان می شوند, ویروس آبله مرغان در ریشه های عصبی آن ها اصطلاحا خوابیده است. در اغلب افراد این ویروس برای همیشه به صورت خوابیده در بدن باقی می ماند. اما در برخی دیگر از افراد به دلیل بیماری, استرس و یا تضعیف سیستم ایمنی این ویروس بیدار و فعال می شود.

به علاوه برخی از داروها ممکن است ویروس آبله مرغان را تحریک و ان را بیدار کرده و موجب بروز جوش های زونا شوند. دلیل ایجاد این مسئله هنوز مشخص نشده است. درمان این عارضه پوستی با توجه به علت ایجاد آن صورت می گیرد. مدیریت و کاهش استرس یکی از روش های پیشگیری از زونا به شمار می آید. ویروس زونا واگیردار نیست. با این حال این ویروی تنها به افرادی که آبله مرغان نگرفته اند و یا واکسن آن را دریافت نکرده اند, ممکن است منتقل شود.

نشانه ها و علایم زونا

تشخیص زونا

  •  آرون گروپس

نشانه ها و علائم عارضه بیماری زونا به صورت مرحله ایی ظاهر می شود. در ابتدای ابتلا به این بیماری, فرد ممکن است دچار حساسیت به نور و یا سردرد باشد. همچنین فرد ممکن است احساس ابتلا به آنفولانزا کند در حالی که تبی ندارد. سپس علائمی از قبیل خارش بدن, سوزش, درد در یک ناحیه خاص از بدن احساس می شود و نهایتا با گذشت چند روز در این منطقه جوش هایی ظاهر می شوند. این بثورات به تاول تبدیل می شوند. تاول ها پر از آب شده و در نهایت پوست می اندازند. ۲ تا ۴ هفته طول می کشد تا تاول ها درمان شوند. در برخی از افراد جای جوش ها پس از درمان ممکن است باقی بماند. دیگر علایم زونا که ممکن است بروز کند, به شرح زیر است. در صورت مشاهده این علایم سریعا به پزشک مراجعه کنید.

  • احساس سرگیجه و یا ضعف
  • درد طولانی مدت و یا بروز جوش روی صورت
  • نغییرات در بینایی
  • گسترش جوش

درمان زونا

بیماری زونا

بیماری زونا با مصرف داروهایی درمان می شود. این دارو شامل داروهای ضد ویروسی و مسکن درد می باشد. مصرف سریع داروهای ضد ویروسی می تواند در بهبود جوش ها و کاهش درد آن ها کمک کند. بنابراین در صورتی که فرد احساس می کند دچار علائم بیماری زونا است, توصیه می شود سریعا به پزشک مراجعه کند تا درمان سریعا آغاز شود.

مراقبت های خانگی نیز ممکن است به تسریع روند بهبود این عارضه کمک کند. از این رو به بیمار توصیه می شود مراقب جوش های پوستی باشند و آن را تمیز کنند. به علاوه مراقبت های زیر برای تسریع درمان بیماری توصیه می شود.

  • اجتناب از کندن و خاراندن تاول ها
  • استفاده از کمپرس سرد و مرطوب به منظور کمک به کاهش ناراحتی. مایعات ضدعفونی مانند کالامین، ممکن است بعد از کمپرس مرطوب مفید باشد.
  • اعمال جوش شیرین به زخم ها برای کمک به خشک شدن آن ها
  • در مورد استفاده از کرم های موضعی برای کمک به تسکین التهاب ناشی از زونا از پزشک خود سوال کنید.
  • در صورت بروز عفونت پوستی, درباره استفاده از کرم های آنتی بیوتیک با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین داروها را مطابق تجویز پزشک مصرف نمایند. هر فردی که در گذشته به آبله مرغان مبتلا شده باشد, ممکن است مبتلا به زونا شود. احتمال این مسئله به خصوص در مواردی که فرد بیشتر از ۵۰ سال دارد و یا سیستم ایمنی بدن ضعیف است, بیشتر می شود. بنابراین تقویت سیستم ایمنی یکی از روش های پیشگیری از این عارضه می باشد.

واکسن زونا برای بزرگسالان وجود دارد. این واکسن شانس گرفتن زونا را کاهش می دهد و در صورت ابتلا به این عارضه می تواند از دردهای طولانی مدتی که در طول زونا اتفاق می افتد, پیشگیری کند.

درمان زونا با راهکارهای طبیعی

با روش های طبیعی و خانگی می توانید زونا را درمان کنید در ادامه چند راهکار مفید و موثر را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

سیر :

استفاده از سیر یک روش عالی و موثر جهت درمان زونا می باشد فقط کافی است یک حبه سیر را خرد و له کرده سپس بر روی منطقه آسیب دیده اعمال کنید و اجازه دهید به مدت نیم ساعت بماند.

رفع بیماری زونا با راهکارهای طبیعی

پیاز :

از دیگر راهکارهای طبیعی جهت درمان این بیماری استفاده از پیاز است بنابراین یک عدد پیاز را رنده کرده سپس عصاره به دست آمده از آن را بر روی محل مورد نظر قرار دهید و بعد از زمان بیست دقیقه با آب گرم بشویید، روزی دو بار از این روش استفاده کنید.

برگ درخت انجیر :

می توانید سه تا چهار عدد برگ انجیر را آسیاب کرده سپس مخلوط به دست آمده را بر روی محل زونا بمالید و بعد از زمان بیست دقیقه با آب گرم آن را بشویید.

درمان خانگی زونا

نمک اپسوم :

به منظور تسکین زونا می توانید مقداری از این نمک را به وان حمام بیفزایید سپس منطقه آسیب دیده را با این آب به مدت پانزده تا بیست دقیقه خیس نمایید و در نهایت با نمک حوله تمیز و نرم آن را خشک کنید، از این روش هر روز استفاده کنید.

عسل :

عسل کمک زیادی به رفع این بیماری می کند بنابراین دو قاشق چای خوری عسل را آماده کرده سپس با استفاده از پنبه بر روی ناحیه مورد نظر بمالید و اجازه دهید به مدت پانزده دقیقه بمالید و در نهایت با آب گرم بشویید، به منظور رسیدن به نتیجه دلخواه از این روش سه بار در روز کمک بگیرید.

درمان گیاهی زونا

روغن درخت چای :

سه قاشق سوپ خوری آب و یک قاشق سوپ خوری روغن درخت چای را با هم مخلوط کرده سپس مخلوط به دست آمده را بر روی منطقه زونا اعمال کنید، برای دریافت بهترین نتیجه سه بار در روز از این استفاده نمایید.

با توجه به مطالب بیان شده خوشبختانه عارضه زونا, قابل درمان است. با این حال تشخیص زود هنگام آن در تسریع درمان و کاهش درد در طول بهبودی موثر است، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی بیشتر با درمان بیماری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *