دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

بارداری پوچ چیست؟ بررسی علایم و علل بارداری پوچ

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۳ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

بارداری پوچ یکی از مشکلات پیش آمده ناشی از اختلالات کروموزومی است. علایم این بارداری مشابه به بارداری نرمال است و عوامل مختلفی سبب ایجاد آن در زنان می شود. یکی از عوامل خطر بارداری پوچ, سن زوجین است.

یکی از مباحث قابل بحث در بارداری، حاملگی پوچ است. در این حاملگی فرد با داشتن برخی از علائم حاملگی و حتی تشکیل کیسه آب, جنینی ندارد. به دلیل عدم وجود جنین در کیسه آب, به این اختلال حاملگی پوچ گفته می شود. علایم و علل مختلفی سبب این مسئله می شوند. در این مطلب با این مسائل آشنا می شویم، بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید تا بیشتر با این نوع حاملگی آشنا شوید.

بارداری پوچ چیست؟

بارداری پوچ

فرآیند باروری, با پیوند تخمک و اسپرم آغاز می شود. سپس در این فرآیند عملیاتی جهت تشکیل جنین و جفت صورت می گیرد. این عملیات شامل تقسیمات سلولی است. این تقسیمات سلولی پس از ۷۲ ساعت از پیوند تخمک و اسپرم آغاز می شود. تخمک بارور در ابتدا حاوی ۵۸ سلول است که پس از ۷۲ ساعت این سلول ها به دو دسته ۵۳ تایی و ۵ تایی تقسیم می شوند. ۵۳ سلولی که از تقسیمات اولیه سلولی تشکیل می شوند برای ایجاد جفت به کار می روند و ۵ سلول دیگر برای تشکیل جنین هستند. حاملگی پوچ ناشی از ایجاد اختلالاتی برای این ۵ سلول اتفاق می افتد.

در واقع اگر اختلالی در تعداد یا شکل و یا هر دو, کروموزوم های این پنج سلول ایجاد شود, تشکیل جنین با مشکل مواجه می شود. چرا که در این صورت این سلول ها از مسیر طبیعی تقسیمات سلولی خارج شده و به نوعی از بین می رود و این مسئله باعث می شود جنینی تشکیل نشود. از آن جایی که در این مسئله قسمتی از فرآیند بارداری صورت می گیرد, ممکن است علائم بارداری مشاهده شود.

علایم حاملگی پوچ

علل ابتلا به حاملگی پوچ

متاسفانه بسیاری از علایم حاملگی پوچ مشابه حاملگی طبیعی می باشد. از این رو تشخیص این حاملگی کمی مشکل است و معمولا تا زمانی که سونوگرافی رحم و ساک حاملگی خالی را نشان دهد, تشخیص داده نمی شود. با این وجود افراد مبتلا به حاملگی پوچ غالبا دارای علائم زیر می باشند که به این افراد توصیه می شود سریعا به پزشک مراجعه کنند تا از خطرات پیش رو تا حد ممکن پیشگیری شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

با ظهور این علایم در فرد, پزشک به بررسی های مختلفی از قبیل فشار خون, معاینات رجم, بررسی های تیروئید, معاینات تخمدان ها می پردازد. نتایجی از قبیل فشار خون بالا, رشد سریع رحم, پرکاری تیروئید, وجود کیست در تخمدان ها ممکن است از دیگر علائم حاملگی پوچ پس از انجام این بررسی ها توسط پزشک باشد.

علل ابتلا به حاملگی پوچ

اختلالات کروموزومی در بارداری

از آن جایی که مهمترین علل حاملگی پوچ ناهنجاری های کروموزنی است, ممکن است برای هر خانمی اتفاق بیفتد. با این حال خوشبختانه بدن از ابتدا این حاملگی را تشخیص می دهد و به همین دلیل این حاملگی خیلی پیشرفت نمی کند و نهایتا منجر به سقط می شود. سن باروری یکی از مهمترین علل حاملگی پوچ شناخته شده است. در واقع خطر ابتلا به این باروری در زنان با سن کمتر از ۲۰ سال و یا بالاتر از ۳۵ سال بیشتر است. از دیگر علل حاملگی پوچ می توان به لقاح دو اسپرم با یک تخمک به جای لقاح یک اسپرم با یک تخمک اشاره کرد.

راهکارهای درمان حاملگی پوچ

حاملگی پوچ تنها مدت کوتاهی ادامه دارد و در نهایت به سقط منجر می شود که به منظور پیشگیری از عوارض سقط جنین در این نوع بارداری باید بافت پوچ به شکل کامل از رحم خارج شود و در صورتی خارج نشدن از بدن به شکل کامل پزشک زنان از روش های زیر جهت درمان آن کمک می گیرید:

دارو ها :

در برخی موارد به منظور درمان حاملگی پوچ پزشک جهت سقط جنین داروی خاصی را توصیه می کند.

کورتاژ :

در این نوع حاملگی پزشک به منظور خارج کردن بافت پوچ از روش کورتاژ کمک می گیرد که این عمل پانزده تا سی دقیقه به طول می انجامد.

خارج کردن رحم از بدن :

 در صورت وسیع و گسترده بودن بافت پوچ و همچنین اگر تمایل به باردار شدن مجدد نداشته باشید پزشک با انجام عمل جراحی رحم را از بدن خارج می کند.

پایش و کنترل هورمون HCG :

در حاملگی پوچ پس از خارج شدن بافت پوچ پزشک به اندازه گیری میزان هورمون HCG چندین بار می پردازد تا هنگامی که به وضعیت طبیعی خود بازگردد، و در صورت بالا ماندن میزان این هورمون در بدن به درمان دیگری نیاز است، پزشک شش ماه تا یک سال بعد از درمان کامل حاملگی پوچ، میزان این هورمون را اندازه گیری می کند تا اطمینان حاصل کند که در رحم مادر بافت پوچی باقی نمانده است به همین خاطر در این مدت از شما می خواهد که از حاملگی مجدد خودداری نمایید.

روش های درمان حاملگی پوچ

نکاتی در رابطه با حاملگی پوچ

۱. در صورتی که سابقه حاملگی پوچ را داشته اید پیش از حاملگی مجدد حتما با پزشک تان مشورت نمایید زیرا، امکان دارد پزشک از شما بخواهد ۶ ماه تا یک سال باردار نشوید همچنین در بارداری بعدی تان به منظور بررسی وضعیت تان پزشک زودتر سونوگرافی انجام می هد.

۲. دو هفته پس از سقط جنین در حاملگی پوچ از برقراری رابطه جنسی و استفاده از دوش واژینال خودداری نمایید.

۳. پریودی بعدی تان امکان دارد تا شش هفته بعد از سقط جنین صورت بگیرد.

۴. پس از رفع حاملگی پوچ حتما به منظور حامله شدن بعدی با پزشک تان مشورت نمایید.

نکاتی در رابطه با حاملگی پوچ

از آن جایی که حاملگی پوچ می تواند خطرات بسیاری برای زنان داشته باشد, تشخیص و درمان زود هنگام آن می تواند موجب کاهش این خطرات شود. همچنین در صورت تکرار مجدد این مشکل باید بررسی های ژنتیکی دقیقی صورت گیرد، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه کودک و والدین می توانید بر روی لینک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *