دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

با دیدن خون در مدفوع نوزاد چه اقداماتی باید انجام داد؟

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۳۰ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

یکی از مسائل شایع کودکان در دوران نوزادی, وجود خون در مدفوع آن ها می باشد. عوامل مختلفی سبب خونریزی در مدفوع نوزاد می شود و خوشبختانه در اغلب موارد این مسئله مشکلی ایجاد نمی کند.

یکی از مشکلات پیش آمده برای نوزادان, بروز خون در مدفوع آن ها است. اگرچه در این شرایط , والدین باید شرایط نوزادشان را به پزشک اطلاع بدهند, با این حال این مسئله نیازمند مراجعه فوری به پزشک ندارد و به شرایط جسمی نوزادتان بستگی دارد. در این مطلب به این مسئله می پردازیم که والدین با دیدن خون در مدفوع نوزاد خود چه اقداماتی باید انجام دهند.

خون در مدفوع نوزاد

با دیدن خون در مدفوع نوزاد چه باید کرد؟

خون در مدفوع نوزادان، یکی از شرایطی است که در آن نوزادان، باید تحت نظر پزشک قرار بگیرد. با این حال نیاز به مراجعه فوری به پزشک نمی باشد و این مسئله بسته به شرایط جسمی نوزادان دارد. در صورتی که خون در مدفوع نوزادان مشاهده شود و حال نوزادان، خوب و خوشحال و بدون ناراحتی به نظر برسد, در این صورت به والدین آن ها توصیه می شود در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنند. اما در صورتی که نوزاد احساس درد در شکم, خونریزی بیش از حد در مدفوع, اسهال, استفراغ و یا تب دارد, مراجعه فوری به پزشک ضروری است.

خون در مدفوع نوزاد

دلایل اصلی بروز این مشکل در نوزادان

در واقع معمولا وجود مقدار اندکی خون در پوشک نوزادان, مشکلی جدی محسوب نمی شود. اما به طوری کلی علت های مختلف سبب بروز خون در مدفوع نوزادان می گردد که در صورت حاد شدن این مشکل و افزایش مقدار خون در مدفوع باید برای درمان به پزشک مراجعه شود در ادامه به شرح علت های بروز این مشکل در نوزادان می پردازیم.

  • تنظیم هورمون نوزادان دختر:

در نوزادان دختر مشاهده خون در پوشک او ممکن است ناشی از بلوغ واژن باشد و این مسئله به دلیل تنظیم هورمون های بدن او پس از تولد اتفاق می افتد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • یبوست:

در برخی نوزادان با شروع تغذیه غذای کمکی, ممکن است در مدفوع آن ها رگه هایی از خون مشاهده شود. این مسئله ممکن است ناشی از یبوست کودک باشد. در صورتی که نوزادان به یبوست مبتلا شود, به رگ های خونی اطراف مقعد, هنگام مدفوع فشار وارد شده و این مسئله موجب خونریزی می شود. بنابراین این دو عامل خون در مدفوع نوزادان کاملا طبیعی است و جای نگرانی برای درمان آن ها وجود ندارد. در این شرایط به والدین توصیه می شود خونسرد بوده و با مشورت از متخصص نوزادان به درمان یبوست آن ها بپردازند. یا درمان یبوست, خون در مدفوع نیز مشاهده نخواهد شد.

بیماری های مرتبط با مدفوع نوزاد

  • آلرژی به شیر گاو:

یکی دیگر از دلایل وجود خون در مدفوع نوزادان, آلرژی نوزادان به تغذیه با شیر گاو است. این آلرژی از شایع ترین آلرژی های دوران کودکی به شمار می رود که بین دو تا هفت درصد نوزادان تحت تاثیر آن قرار می گیرند. متخصص با تشخیص این عامل, به رفع و تسکین آلرژی پرداخته و در نتیجه خون ناشی از آن در مدفوع رفع می شود.

  • بروز زخم در سینه مادر:

گاهی مواقع با تغذیه نوزاد از شیر مادر سبب ایجاد التهاب، زخم و خون ریزی در نوک سینه مادر می گردد که ممکن است ناخواسته خون همراه با شیر مادر توسط نوزاد بلع گردد و پس از فرآیند گوارش وارد مدفوع شود. با تجویز پزشک و انجام آزمایش این مساله به سادگی قابل تشخیص خواهد بود که خون موجود در ادرار خون نوزاد است و یا خون بدن مادر می باشد.

  • خوردن بیش از حد شیر مادر:

تغذیه بیش از حد شیر مادر سبب ملتهب شدن و خون ریزی سیستم گوارشی نوزاد می گردد که علت اصلی ایجاد این مشکل به خاطر نبود تحمل لاکتوز موجود در شیر مادر می باشد.

خون در مدفوع نوزادان به علت خوردن شیر زیاد مادر

  • عفونت:

نوزادان در معرض ابتلا به عفونت های مختلفی هستند که بسیاری از این عفونت ها ممکن به دلیل وجود برخی از باکتری ها سبب ایجاد خون در مدفوع گردند. اسهال خونی نوزادان مسئله ای نگران کننده برای والدین می باشد که با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش می توانند به وجود عفونت در بدن نوزاد پی ببرند و برای درمان آن اقدام نمایند.

  • درهم رفتگی روده:

یکی از علت های مهم وجود خون در مدفوع درهم رفتگی روده می باشد که باید جدی گرفته شود. در این حالت بخشی از روده در یک قسمت دیگر آن می پیچد و سبب التهاب روده و از دست رفتن خون می گردد که معمولا با گریه شدید نوزاد همراه می باشد و مدفوع نیز شکلی تیره رنگ و ژله ای دارد. بروز این مشکل یک مساله اورژانسی است که باید با مشاهده علائم آن سریعا به پزشک مراجعه شود و با آزمایش منشا خون تشخیص داده خواهد شد.

  • کولیت:

 علاوه بر هر یک از موارد ذکر شده در بالا، ابتلا به بیماری کولیت یا التهاب روده بزرگ به علت های مختلفی همچون اختلالات مادرزادی گوارشی و متابولیسمی، کم آبی جدی بدن و عفونت های ویروسی و باکتریایی باعث ایجاد خون در مدفوع می گردد.

خون در مدفوع نوزادان به علت بیماری کولیت

در صورتی که خون در مدفوع نوزادان همراه با اسهال و دیگر علائم باشد, ممکن است حاکی از عفونت باکتریایی بوده و نیاز به بررسی های بیشتری دارد. در این شرایط نوزادان باید تحت نظر کامل پزشک باشد تا درمان به موقع و به درستی صورت گیرد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *