دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

خواص پونه و مزایای این گیاه معطر

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۳ دی ۱۳۹۴
  • ۰

گیاه پونه یکی از گیاهان تقریبا شناخته شده در سراسر جهان می باشد. این گیاه به شکل های روغن, اسانس و چای مصرف می شود و کاربردهای دارویی بسیاری دارد. یکی از مهمترین خواص پونه, تنظیم سیکل قاعدگی در زنان می باشد.

پونه یکی از گیاهان خوش بو و معطر است که فواید بسیاری برای سلامتی دارد. برخی از خواص پونه عبارت است از : ضد میکروب, ضد باکتری, ضد روماتیسمضد درد مفاصل، ضد عفونی کننده و … . با توجه به تمامی این مزایا, آگاهی در مورد این گیاه ضرورت پیدا می کند. در این مطلب با مهمترین خواص پونه و مزایای این گیاه معطر آشنا می شویم.

مهمترین مزایا و خواص پونه

خواص پونه

پونه یکی از گیاهان خوراکی و دارویی است که در تهیه برخی از داروها و روغن ها از آن استفاده می شود. در طب سنتی این گیاه در درمان بسیاری از بیماری ها به کار برده می شد. امروزه نیز از این گیاه به طور گسترده تری بهره گرفته می شود. برخی از پونه برای درمان بیماری های تنفسی، زخم دهان استفاده می کنند. روغن و دم کرده ی برگ این گیاه ضعف و معده درد را تسکین می دهد. با این حال در همه ی شرایط این گیاه را نباید به صورت خوراکی دریافت نمود, چرا که ممکن است سلامتی را به خطر بیندازد. در ادامه تمامی خواص پونه را بررسی می کنیم.

سلامتی دستگاه گوارش با پونه

خواص پونه

پونه یکی از گیاهان شناخته شده در درمان بیماری های گوارشی است. این گیاه در دفع و حذف گازهای انباشته شده در روده بسیار موثر است و از این جهت در درمان نفخ معده بسیار کاربرد دارد. چای پونه بسیار گوارا بوده و دارای خواص ضد اسپاسم می باشد. این گیاه برای آرامش بخشی و تسکین دردهای معده بسیار عالی است. همچنین این گیاه عملکرد کبد را بهبود بخشیده و از بسیاری بیماری های مرتبط با آن پیشگیری می کند. همچنین استفاده مناسب از این گیاه برای کسانی که می خواهند اسید معده را متعادل نگه دارند و از بیماری های مرتبط با آن پیشگیری نمایند, مفید است.

خواص پونه برای دستگاه تنفسی

سلامتی دستگاه تنفس با پونه

  •  آرون گروپس

با توجه به محتوای بالای منتول در پونه, این گیاه فواید زیادی برای دستگاه تنفسی دارد. پونه دارای خواص خلط آور است, از این رو به حذف ترشحات که در ریه ها تجمع می یابد، کمک می کند . بنابراین استفاده از آن برای درمان سرماخوردگی و برونشیت توصیه می شود. به علاوه این گیاه ضد تب است و به همین دلیل می تواند با علائم سرماخوردگی و آنفولانزا مبارزه کرده و موجب تسکین و درمان این بیماری ها شود. همچنین مصرف این گیاه موجب افزایش تعریق شده و این مسئله به کاهش تب کمک می کند.

خواص آرام بخشی پونه

ترکیبات آرام بخش موجود در پونه, باعث شده چای این گیاه یکی از نوشیدنی های آرام بخش برای استراحت بدن محسوب شود و با اضطراب و اختلالات خواب مقابله کند. در موارد حاد و شدید مانند حمله عصبی و تشنج روغن پونه می تواند اعصاب و مغز را آرام نماید. در نتیجه منجر به توقف این حملات می شود.

درمان بیماری ها با پونه

خواص پونه

از آن جایی که پونه دارای اثرات بی حس کننده بر روی اعصاب است برای تسکین دردهای عضلانی و سایر شرایط جدی تر مانند روماتیسم و ورم مفاصل بسیار مفید می باشد. همچنین افرادی که سطح اسید اوریک آن ها بالا است, پونه گزینه خوبی برای کاهش این اسید می باشد و از این رو از بیماری های ناشی از بالا بودن اسید اوریک پیشگیری می کند.

خواص پونه برای زنان

خواص پونه

این گیاه برای بهبود و درمان برخی از اختلالات زنان بسیار مفید است. روغن پونه فواید زیادی برای سلامتی دارد. یکی از فواید استفاده از روغن پونه برای زنان, تاخیر در سیکل قاعدگی و منظم نمودن آن می باشد. در واقع این گیاه با تحریک هورمون استروژن و پروژسترون جریان قاعدگی در زنان را تنظیم می نماید. همچنین پونه دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی می باشد. بنابراین آن برای رفع و درمان عفونت های دستگاه ادراری، کلیه ها و رحم بسیار مفید است. استفاده ی دوز پایین از روغن پونه می تواند میکروب ها و باکتری ها را از بین ببرد. از ان جا که زنان بیشتر دچار عفونت های دستگاه ادراری و تناسلی می شوند, مصرف پونه می تواند گزینه خوبی برای پیشگیری از این عفونت ها باشد. برای این منظور از این گیاه می توان به صورت خارجی استفاده نمود.

با توجه به خواص پونه و ترکیبات موجود در آن, استفاده بیش از حد از این گیاه ممکن است برای سلاتی خطرناک باشد. بنابراین توصیه می شود بسته به شرایط جسمی, از این گیاه در حد اعتدال و به صورت مناسب استفاده شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *