دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

۱۴ روش خانگی موثر برای درمان عفونت ادراری

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۹ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

عفونت ادراری یکی از شایع ترین مشکلات دستگاه ادراری است که اغلب افراد آن را تجربه کرده اند. علت های مختلفی سبب ایجاد این عفونت می شود. سوزش و درد و کاهش ادرار از مهمترین علائم این بیماری می باشند.

عفونتهای ادراری یکی از مشکلات شایع پزشکی می باشد. این عفونتها ناشی از وجود باکتری هایی ایجاد می شود که بر بخشی از دستگاه ادراری تاثیر می گذارند. مصرف آنتی بیوتیک ها تنها روش درمان عفونت ادراری نمی باشد. در این مطلب با درمان این عفونتها با روش های خانگی و بدون نیاز به دارو آشنا می شویم.

درمان عفونت ادراری

عفونت ادراری

داروهای بسیاری جهت درمان این عفونتها موجود است که بسته به شدت عفونتها توسط متخصص تجویز می شود. این داروها که آنتی بیوتیک می باشند, با باکتری های ایجاد کننده عفونتها مقابله کرده و علائم این بیماری را بهبود می بخشند. با این حال روش های خانگی بسیاری وجود دارد که می توانند در درمان این عفونتها موثر باشند. بسته به شدت عفونت, روش های خانگی و بدون نیاز به دارو می توانند تاثیر بسزایی در رفع عفونتها داشته باشند. در مواردی نیاز است علاوه بر استفاده از این روش ها, برخی داروها نیز مصرف شود. در ادامه به برخی از روش های خانگی و بدون نیاز به دارو جهت درمان این عفونت می پردازیم.

درمانهای خانگی عفونت ادراری بدون نیاز به دارو

روش های طبیعی و خانگی زیادی جهت درمان عفونت های دستگاه ادراری وجود دارند که می توانید این مشکل را برطرف کنید در ادامه چند روش مفید و تاثیر گذار را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد، بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایا نطلب همراه ما باشید.

۱- نوشیدن مقدار زیاد آب

آب و فواید آن در درمان عفونت ها

یکی از مهمترین مسائل در درمان عفونتهای ادراری, نوشیدن حجم زیاد آب می باشد. به خصوص در ۲۴ ساعت اول پس از بروز علائم و نشانه های این بیماری, این مسئله اهمیت ویژه ایی دارد. این روش می تواند باعث دفع باکتری های عفونت زا شود. اگرچه مصرف مقدار زیاد مایعات ممکن است سبب تغییر مکانیسم های دفاعی طبیعی بدن شود, با این حال اغلب پزشکان توصیه می کنند جهت بهبود علایم این بیماری, از مقادیر زیاد مایعات استفاده شود. افزایش و کامل شدن ادرار, در هر لحظه می تواند مثانه شما را کاملا تخلیه نماید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

۲- مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین C

در طول ابتلا به عفونتهای ادراری, مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین C بسیار مهم است. زیرا این ویتامین ادرار را اسیدی تر می سازد و این مسئله مانع از رشد باکتری ها در ادرار می شود. در برخی موارد برای افرادی که دچار عفونتهای حاد ادراری شده اند, مکمل های ویتامین C تجویز می شود.

۳- مصرف داروهای گیاهی

داروهای گیاهی بسیاری جهت درمان عفونتهای دستگاه ادراری موجود است. اگرچه این داروها می توانند تاثیر مثبتی در رفع و بهبود علائم این بیماری داشته باشند, اما مصرف طولانی مدت آن ها می تواند خطرات جدی برای سلامتی بدن داشته باشد. یکی از داروهای گیاهی شناخته شده در جهت رفع این بیماری, جوش شیرین می باشد. شستشوی ناحیه تناسلی با مخلوط آب و کمی جوش شیرین می تواند درد و سوزش ناشی از عفونتهای ادراری را کاهش دهد. در واقع جوش شیرین ماده ایی قلیایی است و به خنثی کردن و یا کاهش اسیدیته ادرار کمک بسیاری می کند. از این رو این گیاه یکی از پرکاربردترین گیاهان دارویی جهت درمان این عفونت می باشد.

۴- مصرف آب جعفری

عفونت ادراری

یکی از مهمترین خواص جعفری ادرار آور بودن آن است, از این رو آب جعفری به کاهش عفونتهای ادراری و سرعت بخشیدن به فرایند درمان آن کمک بسیاری می کند. میوه ها و سبزیجات ادرار آور برای درمان تعدادی بسیاری از مشکلات استفاده می شوند. این خاصیت آن ها ناشی از افزایش مقدار سدیم موجود در کلیه ها در دفع ادرار می باشد. هنگام دفع سدیم از بدن مقدار زیادی از آب همراه آن دفع می شود و در نتیجه میزان مایعات در خون کاهش می یابد. کاهش مایعات در خون منجر به کاهش فشار بر روی شریان ها شده و به همین دلیل در درمان فشار خون بالا نیز موثر می باشد. با این حال این مسئله در درمان عفونتهای ادراری با هدف افزایش ادرار و دفع باکتری ها و تسکین ناراحتی ناشی از آن ها صورت می گیرد.

۵- مصرف دانه کرفس

کرفس و درمان عفونت با آن

دانه های کرفس نیز به عنوان یک ادرار آور عمل می کند. این خاصیت کرفس ناشی از وجود برخی ترکیبات چرب در آن می باشد. بنابراین توصیه می شود مقدار کمی از این دانه ها جهت افزایش ادرار مصرف شود. برای این منظور می توان از آب کرفس نیز استفاده نمود. علاوه بر کرفس, خیار نیز یکی از میوه های مفید در جهت درمان عفونتهای دستگاه ادراری می باشد. خیار دارای محتوای بالای آب می باشد. بنابراین یکی از بهترین میوه ها جهت افزایش ادرار و دفع عفونتها است.

عفونت ادراری

۶- استفاده از حرارت گرم

وجود عفونتها و التهاب در مثانه هنگام ابتلا به عفونتها موجب درد و ناراحتی فرد می شود. یکی از روش های موثر جهت تسکین این درد استفاده از آب گرم می باشد. گرما عضلات مثانه را شل کرده و موجب تسکین درد آن می شود. بنابراین برای این منظور توصیه می شود یک بطری آب گرم را درون حوله ایی قرار داده و آن را بر روی عضلات مثانه و دستگاه ادراری خود قرار دهید. این روش در تسکین درد بسیار موثر است.

عفونت ادراری

۷- گیاه رزماری

گیاه رزماری به دلیل داشتن خواص ضد باکتری و ضد التهابی گزینه مناسب جهت درمان عفونتهای ادراری است فقط کافی است که برگ های این گیاه پر خواص را دم کرده و دو تا سه فنجان از این دم کرده را هر روز میل نمایید همچنین می توانید برگ های این گیاه معطر را داخل آب به مدت پانزده دقیقه خیس کنید سپس با این داروی گیاهی واژن تان را بشویید.

۸- سیر

سیر برای درمان عفونت های بسیار مفید و موثر می باشد و دارای خواص ضد باکتری است، بنابراین در غذاهای مختلف روزانه چند حبه سیر استفاده نمایید تا عفونت قارچی واژن از بین برود.

راهکارهای طبیعی جهت درمان عفونتهای دستگاه ادراری

۹- آب آناناس

به منظور رهایی از شر عفونتهای ادراری می توانید از آب آناناس کمک بگیرید زیرا دارای آنزیم های مفیدی می باشد، از این رو توصیه می شود به هر روشی که دوست دارید از میوه استفاده کنید و در صورت مبتلا شدن به این نوع عفونتها آب این میوه را بنوشید.

۱۰- اسفناج

از دیگر روش های طبیعی و موثر جهت درمان عفونت های دستگاه ادراری اسفناج است که می توانید مقدر مساوی آب اسفناج و نارگیل را با هم مخلوط کرده سپس آن را بنوشید.

درمان عفونت ادراری

۱۱- سرکه سیب

استفاده از سرکه به منظور از بین بردن باکتری هایی که سبب عفونتهای دستگاه ادراری شده است گزینه بسیار مناسبی است می توانید به یک لیوان آب دو قاشق غذا خوری سرکه سیب بیافزایید سپس آن را بنوشید.

نکته : می توانید آبلیمو و عسل نیز به محلول حاصل بیافزایید و برای دریافت بهترین نتیجه از این روش روزی دو بار استفاده کنید.

درمان خانگی عفونتهای ادراری

۱۲ – پوشیدن لباس مناسب

پوشیدن لباس مناسب و گشاد از تجمع رطوبت در ناحیه لگن جلوگیری کرده و در نتیجه از عفونت بیشتر پیشگیری می کند، حال برای  کاهش تعریق و راحتی بیشتر لزوم رعایت نکات زیر ضرورت دارد :

  • خودداری از پوشیدن لباس های تنگ
  • پوشیدن لباس های زیر نخی و عدم استفاده از پارچه های مصنوعی برای این منظور
  • تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه شرمگاهی

حال با رعایت این نکات می توانید از رشد باکتری ها در نواحی ادرار جلوگیری کرده و مانع بازگشت عفونت در مجاری ادراری شوید.

۱۳ – از نگه داشتن ادرار خود خودداری کنید.

درد به هنگام ادرار کردن از علایم عفونت ادراری می باشد، بنابراین این افراد از رفتن به دستشویی و تخلیه ادرار خودداری می کنند، به عقیده پزشکان و متخصصان در این زمینه بهتر است هر ۲ یا ۳ ساعت یکبار در مواقع نیاز به تخلیه ادرار صورت گیرد، زیرا نگه داشتن ادرار موجب تکثیر باکتری ها می شود.

عفونت مثانه

افراد مبتلا به عفونتهای مجاری ادراری اگرچه احساس نیاز به تخلیه ادرار دارند، اما برخی مواقع به دلیل نداشتن ادرار از رفتن به دستشویی خودداری می کنند، بنابراین با نوشیدن مایعات فراوان می توانید به رفع این ناراحتی کمک کنید.

۱۴ – آب زغال اخته

زغال اخته یک درمان خانگی موثر برای عفونت های ادراری می باشد، این میوه حاوی پروانتوسیانیدین ها می باشد که از چسبیدن باکتری به پوشش مجاری ادراری جلوگیری می کند.

اگرچه نگرانی هایی در مورد مصرف آنتی بیوتیک ها و لزوم کاهش مصرف آنها وجود دارد، اما مطابق دستورالعمل های اخیر مصرف زغال اخته به صورت مایع، کپسول و یا قرص می تواند به عنوان عاملی برای پیشگیری از عفونت مورد استفاده قرار گیرد.

بخشی از نگرانی ها در مورد  متفاوت بودن محتوای پروانتوسیانیدین ها در محصولات مختلف می باشد، یعنی اینکه شخص دقیقا نمی داند که چه چیزی در زغال اخته وجود دارد و یا میزان اثربخشی آن چه مقدار است. همچنین به منظور اجتناب از مصرف شکر بهتر است آن را به صورت شیرین نشده و طبیعی مصرف کنید.

عفونتهای ادراری

نشانه های عفونتهای ادراری

  • سوزش در زمان ادرار
  • ادرار خونی
  • افزایش تکرر ادرار
  • ادرار خونی
  • ادرار تیره
  • ادراری که دارای بوی شدید است
  • درد مقعد در مردان
  • درد لگن در خانم ها
  • ادراری که رنگ آن مانند چای یا کولا است.

با توجه به مطالب بیان شده, اگرچه عفونتهای ادراری یکی از بیماری های شایع است که در طول زندگی ممکن است چندین بار به سراغ افراد بیاید, اما خوشبختانه این بیماری به راحتی قابل درمان است و در اغلب موارد بدون نیاز به مصرف دارو و به شکل درمان خانگی رفع می شود، به منظور آشنایی با روش های درمان بیماری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *