دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

کپسول و پماد تتراسایکلین چه تاثیری بر بدن شما دارد؟

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۸ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

تتراسایکلین یکی از داروهای انتی بیوتیک شناخته شده است که در درمان بیماری های ناشی از عفونت های باکتریایی کاربرد دارد. اگرجه این دارو علایم بیماری ها را بهبود و درمان می بخشد, با این دارای عوارض متعددی است.

تتراسایکلین، نوعی آنتی بیوتیک می باشد که با برخی از باکتری های بدن مقابله می کند. این دارو برای درمان بسیاری از بیماری های ناشی از عفونت باکتریایی مانند عفونت های دستگاه ادراری، آکنه, سوزاک، کلامیدیا و … مورد استفاده قرار می گیرد.

اطلاعات مهم دارویی تتراسایکلین

عوارض جانبی تتراسایکلین

این دارو جزء داروی آنتی بیوتیک به شمار می رود که به اشکال کپسول و پماد موجود است. این دارو در مقابل باکتری های مختلفی فعال می باشد و قادر است آن ها را از بین ببرد. یکی از شایع ترین موارد مصرف این دارو, در درمان جوش می باشد. دارو های های گوناگونی به این اسم وجود دارد که دارای فعالیت مشابه اما خواص متفاوتی دارند.

یکی از موارد منع مصرف این دارو, دوران بارداری می باشد. در واقع مصرف این دارو در دوران بارداری, به جنین آسیب های زیادی وارد می کند. یکی از شایع ترین این آسیب ها, تغییر رنگ دائمی دندان های جنین پس از تولد است. همچنین مصرف همزمان این دارو با داروهای ضد بارداری, اثر آن ها را کم رنگ تر می کند. به همین دلیل به افرادی که از این دارو استفاده می کنند, در صورت نیاز توصیه می شود از روش های دیگر جلوگیری از بارداری استفاده نمایند.

به علاوه از آن جایی که این دارو بر شیر مادر تاثیر گذاشته و منجر به اثرات منفی بر استخوان و رشد دندان های کودک می شود, به زنان شیرده توصیه می شود, از این دارو استفاده نکنند، این دارو برای افراد پایین تر از ۸ سال, تجویز نمی شود. دلیل این مساله تاثیرات منفی این دارو بر رشد کودک و زرد شدن و تغییر رنگ دندان های آن ها می باشد.

در صورت مصرف این دارو, در معرض نور خورشید و یا اشعه UV مصنوعی مانند لامپ های خورشیدی قرار نگیرید. در غیر این صورت از کرم هایی با حداقل SPF 15 و از لباس های محافظ استفاده شود. این دارو می تواند موجب حساسیت پوستی به نور خورشید شده و در نتیجه منجر به آفتاب سوختگی شود. 

  •  آرون گروپس

در طول مصرف این دارو , اگر مکمل های آهن, کلسیم, مولتی ویتامین, آنتی اسید یا مسهل نیز مصرف می کنید, این مکمل ها را ۲ ساعت قبل و یا بعد از تتراسایکلین، مصرف نمایید. در واقع این مکمل ها اثرات این دارو را ممکن است کم رنگ تر کنند. همچنین در صورت گذشتن تاریخ انقضاء این دارو به هیچ عنوان از آن استفاده نکنید. چرا که موجب ایجاد یک سندرم خطرناک شده و منجر به آسیب به کلیه ها می شود.

عوارض جانبی 

تتراسایکلین

 این دارو ممکن است سبب بروز علائم آلرژی در بدن شود. علائمی از قبیل کهیر، مشکل تنفسی، تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو از جمله این موارد می باشد. در صورت بروز این نشانه ها فرد سریعا باید به پزشک مراجعه کند. دیگر عوارض جانبی این دارو به شرح زیر می باشد.

عوارض جدی 

  • سردرد شدید, سرگیجه, تاری دید
  • تب و لرز و بدن درد و دیگر علائم آنفولانزا
  • تاول شدید, لایه برداری و جوش های قرمز پوست
  • کاهش غیر طبیعی و یا قطع شدن ادرار
  • تغییر رنگ پوست و زرد شدن آن, تیره شدن ادرار, تب, گیجی و یا احساس ضعف
  • درد شدید در قسمت فوقانی معده و گسترش آن به پشت, حالت تهوع و استفراغ, سریع شدن ضربان قلب
  • از دست دادن اشتها, زردی پوست و چشم
  • کبودی و یا خونریزی, ضعف غیر طبیعی

عوارض جانبی نادر و کم خطر پماد و کپسول تتراسایکلین

  • زخم و تورم ناحیه مقعد و یا ناحیه تناسلی
  • حالت تهوع خفیف, اسهال و استفراغ و ناراحتی معده
  • ایجاد زخم لکه های سفید در دهان و یا روی لب
  • تورم زبان, مشکلات بلعیدن
  • ترشح و یا خارش واژن

در صورت بروز هر یک از علائم بیان شده, فرد باید سریعا به پزشک مراجعه کند تا از مشکلات بعدی جلوگیری نماید. به علاوه از آن جایی که تتراسایکلین جزء داروهای آنتی بیوتیک می باشد, در درمان بیماری های ناشی از عفونت های ویروسی کاربرد ندارد.

نکاتی در رابطه با تتراسایکلین

۱. در صورتی که فرد بیش از اندازه تجویز شده از این دارو استفاده کرده و علائمی مانند تنگی نفس و بیهوشی در او مشاهده کردید بلافاصله با اورژانس تماس حاصل نمایید.

۲. از مصرف خود سرانه داو به منظور عفونت های دیگر پرهیز کنید.

۳. به منظور بررسی تاثیر عوارض جانبی بر بدن تان و جلوگیری از پیشرفت آن تست های آزمایشگاهی و آزمایش های پزشکی باید به شکل دوره ای انجام داده شود.

۴. در صورتی که مصرف یک نوبت از دارو را فراموش کرده اید به محض به یاد آمدن آن را مصرف نمایید اما اگر زمان نوبت بعدی نزدیک است دوز فراموش شده را مصرف نکنید و همچنین از دو برابر کردن دوز مصرفی نیز خودداری نمایید.

۵. پیش از مصرف دارو در صورتی که به این دارو یا دیگر دارو آلرژی دارید حتما پزشک یا دارو ساز را در جریان این موضوع بگذارید.

۶. پیش از استفاده از این دارو پزشک تان را در جریان تمام سوابق پزشکی تان قرار دهید.

۷. مصرف این دارو سبب گیجی و خواب آلودگی می شود بنابراین در حین مصرف دارو از انجام کارهایی که نیاز به دقت و هوشیاری دارد خودداری نمایید مانند: رانندگی، کار با ماشین آلات و…

نکاتی در رابطه با Tetracycline

۸. در زمان استفاده از این دارو هیچ نوع واکسیناسیونی انجام ندهید مگر با تجویز پزشک.

۹. پیش از انجام هر نوع عمل جراحی پزشک تان را در جریان تمام دارو های مصرفی بگذارید.

۱۰. قبل از استفاده از این دارو لیستی از تمام دارو هایی که مصرف می کنید را تهیه و در اختیار پزشک تان قرار دهید.

۱۱. از اشتراک گذاشتن دارو با دیگران خودداری نمایید

۱۲. این دارو را با معده خالی ( یک ساعت قبل و یا دو ساعت بعد از غذا به همراه یک لیوان آب استفاده کنید.

۱۳. هرگز دارو را با محصولات لبنی مصرف کنید.

۱۴. دارو را در دمای اتاق و به دور از حرارت و دسترس کودکان نگهداری کنید.

۱۵. از مصرف داروی از تاریخ گذشته خودداری کنید.

اطلاعات دارویی تترا سایکلین

در این مطلب قصد داشتیم شما عزیزان را با داروی تتراسایکلین بیشتر آشنا کنیم که امیدواریم اطلاعات کافی در مورد آن به دست آورده باشید، به منظور آشنایی با دیگر دارو ها می توانید بر روی اطلاعات دارویی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *