دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای هفته ۴۱ بارداری و آنچه در آن رخ می دهد

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۸ آذر ۱۳۹۴
  • ۰

اگرچه اغلب نوزادان تا قبل از هفته چهلم بارداری متولد می شوند با این حال برخی از زنان هفته ۴۱ بارداری را نیز تجربه می کنند. در این هفته زنان باید دائما تحت نظر پزشک بوده و برای زایمان آماده باشند.

شاید با شنیدن هفته چهل و یکم بارداری, تعجب کنید. اما جای تعجب وجود ندارد و بارداری ممکن است تا هفته چهل و یکم نیز به طول انجامد. ولی در این هفته هر لحظه ممکن است درد زایمان فرا برسد. در این مطلب با دانستنی ها و مراقبت های هفته چهل و یکم بارداری آشنا می شویم.

تغییرات جنین در هفته ۴۱ بارداری

بارداری هفته به هفته

نوزادی که تا هفته چهل و یک بارداری در رحم زندگی کند, معمولا وزن بیشتری پیدا می کند. اگرچه که جای جنین درون رحم گرم و نرم است اما او نمی تواند برای همیشه در آن بماند و به زودی متولد می شود. برای اطمینان از سلامتی کودک و مادر, زنان باید در این هفته دائما تحت نظر پزشک باشند, تا در صورت نیاز القای درد زایمان برای آن ها صورت گیرد و نوزاد متولد شود.

هفته 41 بارداری

تعداد اندکی از نوزادان دیرتر از موعد مقرر به دنیا می آیند و اغلب آن ها قبل از ورود به هفته چهل و یک بارداری, و معمولا در هفته ۳۹ بارداری و یا هفته ۴۰ بارداری متولد می شوند. اگر کودک بعد از هفته چهل و دوم بارداری متولد شود, نوزاد دیررس نامیده می شود. اغلب پزشکان اجازه نمی دهند بارداری بیش از ۴۱ هفته طول بکشد چرا که این مسئله می تواند برای کودک و مادر خطر آفرین باشد. تنها ۵ تا ۶ درصد زنان, بارداری طولانی مدت دارند.

تقویم بارداری

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

نوزادانی که در هفته ۴۲ بارداری و یا بیشتر متولد می شوند, معمولا دچار خشکی پوست و اضافه وزن می شوند. بارداری طولانی مدت می تواند خطر ابتلا رحم به عفونت را افزایش دهد که این مسئله برای جنین درون رحم خطرناک است و ممکن است باعث مرگ او شود. پزشکان معمولا با انجام آزمایشات و معاینات مختلف, وضعیت جنین و رحم را بررسی می کنند و تا زمانی که از سلامتی کودک و مادر مطمئن باشند, اجازه می دهند تا کودک به طور طبیعی متولد شود. در غیر این صورت با القای درد زایمان, نوزاد متولد خواهد شد. بدن برخی از زنان باردار, توانایی و شرایط زایمان طبیعی را ندارد, در این مواقع ممکن است پزشک برای تولد نوزاد دستور سزارین بدهد.

تغییرات زنان در هفته چهل و یکم بارداری

هفته 41 بارداری

از آن جایی که در هفته ۴۱ بارداری ممکن است به طور طبیعی دچار درد زایمان شوید و یا پزشک دستور القای درد زایمان را برایتان تجویز کند, باید آماده زایمان باشید. القای درد زایمان تنها در مواردی که بارداری طولانی مدت باشد, تجویز نمی شود بلکه در مواردی که زنان باردار دچار فشار خون بالا, دیابت بارداری و محدودیت رشد رحمی و ناسازگاری Rh و … نیز باشند, القای درد زایمان به منظور جلوگیری از خطرات احتمالی صورت می گیرد.

چنان چه القای زایمان برای تولد کودک تجویز شود, پیش از انجام آن, دهانه رحم را آماده می کنند. برای این منظور نیز داروهایی تجویز می شود تا دهانه رحم نرم و نازک شده و برای زایمان آماده شود. در برخی موارد با انجام القای درد زایمان, باز هم نوزاد متولد نمی شود, در این موارد ممکن است سزارین تجویز شود.

در هفته ۴۱ بارداری، مهم ترین مسئله آمادگی برای زایمان می باشد به همین دلیل به زنان توصیه می شود بیش از گذشته خود را برای زایمان آماده کنند و با استراحت و مراقبت های بیشتر به استقبال زایمان بروند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *