دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با طاق کسری و تاریخچه آن

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۹ فروردین ۱۳۹۸
  • ۰

ایوان کسری یا طاق کسری یکی از جاذبه های تاریخی ارزشمند در دوران ساسانیان است این طاق در تیسقون که متعلق به عراق است واقع شده است. جاذبه های این طاق بسیار دیدنی است و علاقه مندان زیادی از این طاق دیدن می کنند.

شاید جالب است بدانید که یکی از عریض ترین طاق ها با معماری باستانی ایرانی طاق کسری است که با ناک های مختلفی از آن یاد می شود. در دوران ساسانیان این بنا مهم ترین بنای ساخته شده بوده و از همین جهت در تاریخ دارای ارزش و اهمیت بالایی است. کاخ و طاق کسری در ساحل شرقی رود دجله واقع شده است و متاسفانه به دلیل تقسیمات بعد از جنگ این بنای تاریخی در خاک عراق قرار گرفته است و از جمله مکان های دیدنی عراق محسوب می شود و به دلیل بی توجهی هایی که نسبت به این بنا شده است در حال تخریب است و در معرض آسیب قرار دارد.

 طاق زیبای کسری

طاق کسری را بهتر بشناسید

حقایق متعددی در رابطه با این طاق وجود دارد که موجب جذابیت این بنا شده اند این ایوان دارای ارتفاع ۳۷ متر است و طول آن نیز ۵۰ متر می باشد دیواری که در بالای این طاق قرار داشت در زمان حمله مسلمانان به ایران از بین رفته است و بعدها که بخشی از آن باقی ماند به عنوان مسجد مورد استفاده قرار گرفت.

جذابیت های طاق کسری

دستور ساخت این بنا توسط شاپور اول داده شده است و به دلیل تاریخی بودن تحقیقات بزرگی بر روی این بنا انجام شده است. همچنین در برخی از تحقیقات نشان داده شده است که این بنا در دوران شاه ساسانی ساخته شده است و از پس در دوران مختلف مورد حمله همسایگان واقع شده است.

در نزدیکی طاق کسری ۴ بنای ویرانه وجود دارد همچنین تپه حرم خسرو که در اطراف این ویرانه ها است یکی از جذابیت های آن است. در برخی از متون نیز اینگونه بیان شده است که باغ کسری از شهرهای مدائن محسوب می شده است و در حال حاضر نیز شهر انطاکیه است. تپه ای که در فاصله ۹۱۰ متری این باغ قرار دارد در گذشته خزانه ایوان کسری بوده است و در آن طلا و خزانه کاخ موجود بوده است.

ایون کسری

  •  آرون گروپس

علت اصلی بنا نهادن این کاخ در کمار نمایش معماری باشکوه نشان دادن قدرت ساسانیان و عظمت و شکوه آنان است و بسیاری از تاریخ نگاران به عظمت این کاخ باشکوه اشاره کرده اند. و اینگونه بیان می شود که در معماری این بنا از عناصر یونانی استفاده شده است ستون های توکار و طاقچه ها به خوبی نشان دهنده معماری الهام گرفته از رومی ها و یونانی ها است.

طاق تاریخی کسری

شباهت طاق کسری و کاخ های اشکانیان نشان دهنده ایرانی بودن معماری آن است و در آن وجه اشتراکات زیادی به چشم می خورد. در سال های اخیر عراق بعد از تخریب این بنا تصمیم گرفته است تا از جمهوری چک افرادی را برای ترمیم بنا به خدمت بگیرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *