دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نقش قرقره ها در زندگی روزمره انسان و کاربردهای صنعتی و خانگی قرقره ها

  • مهتاب علی پناه
  • ۲۱ فروردین ۱۳۹۸
  • ۰

نقش قرقره ها در زندگی به فراوانی دیده می شود با استفاده از قرقره اجسام بسیار سنگین را با صرف انرژی بسیار کمتری جابجا می‌ شوند و همچنین سیر حرکتی اجسام را نیز تسریع می کند.

قرقره ها در زندگی روزمره کاربردهای فراوانی دارند اجزای قرقره شامل یک چرخ شیاردار و ریسمان می‌باشد همانطور که از نام آن پیداست، از قرقره‌ها برای کشیدن و بالا بردن بار‌های سنگین بهره می‌گیرند در ادامه مطلب شما را با ضرورت وجود قرقره ها در زندگی آشنا خواهیم کرد.

 نقش قرقره در ساختمان

نقش قرقره ها در زندگی

قرقره ها ماشین های ساده ای هستند که نقش مهمی در زندگی روزمره دارند، از بستن پرده‌ها تا بالا کشیدن دستگاه‌های سنگین، ضرورتی حیاتی به شمار می‌آیند و همچنین انواع مختلفی دارند، در واقع قرقره ها ابزاری هستند برای کشیدن یا بلند کردن بار برای ارتفاع مختلف طراحی شده است.

کامیون جرثقیل دار

در این نوع از کامیون‌ها برای بلند کردن ماشین‌ها از قرقره استفاده می‌کند. این کامیون همچنین به جعبه دنده و یک موتور نیاز دارد.

نقش قرقره در زندگی

پروژکتور سینما

در هنگام عبور نور از میان فیلم، برای نمایش تصاویری که برای ساخت فیلم با یکدیگر حرکت می‌کنند، خود فیلم نیز از میان دو قرقره بزرگ عبور می‌کند. در واقع این دستگاه یکی از نمونه‌های پرکاربرد دوران‌های گذشته است.

طناب رختشویی

بسیاری از مردم لباس های خود را برای خشک کردن آویزان می کنند که در واقع سیستم قرقره‌ای اجازه آویزان کردن لباس‌ها را به آن‌ها می‌دهد، و به منظور خالی کردن ریسمان، آن را به گوشه‌ای می‌کشند و به این ترتیب لباس‌ها را خشک می‌کنند.

قرقره‌های مکانیکی

 یکی دیگر از ضرورت وجود قرقره ها در زندگی این است که از این قرقره برای بلند کردن قطعات سنگین خودرو استفاده می شود به عنوان مثال در موتور خودرو، یک کمربند مارپیچ داخل موتور وجود دارد که با چرخش خود به حرکت آن یاری می‌رساند این وسیله روی قرقره‌ها حرکت می‌کند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

قرقره‌های ساختمانی

یکی از معمول ترین انواع قرقره، قرقره ساختمانی می باشد این قرقره‌ها از یک شیار چرخی، که می‌توان آن را در ارتفاع بلندی نصب کرد و به وسیله یک زنجیر یا ریسمان به قلاب متصل شده، تشکیل گردیده است. قرقره‌های ساختمانی عمل بالا فرستادن و پایین آوردن تجهیزات را برای کارگران ساختمانی به نحوی تسهیل می‌کنند که برای گرفتن ابزار‌ها و مواد دیگر نیازی به پاین و بالا رفتن نمی باشد بدین ترتیب در هدر رفتن وقت صرفه جویی می شود.

قرقره ها کاربرد زیادی دارند

لوازم و وسایل ورزشی

از قرقره ها برای کنترل زاویه ای که وزنه برداشته می شود استفاده می شود این امر مراحل برداشتن وزنه را نسبت به وزنه ای آزاد برای وزنه بردار ایمن تر و موثر تر می کند همچنین در تردمیل یا دوچرخه ثابت نیز از قرقره‌ها برای ممکن ساختن عملکرد قسمت‌های مختلف آن‌ها استفاده می کنند.

کاربرد قرقره در وزنه برداری

آسانسور

یکی دیگر از نقش قرقره ها در زندگی، استفاده از آن در آسانسور می باشد که در واقع آسانسور از چندین قرقره و نیز وزنه تعادل برای ایجاد یک سیستم بالابر قدرتمند و ایمن استفاده می‌کنند.این قرقره‌ها به کابل‌های فلزی اجازه می‌دهند تا با کمک یک وزنه تعادل و موتور، آسانسور را به بالا و پایین حرکت دهند.

کاربرد قرقره در آسانسور

پرده‌های سینما یا درپوش‌ها

یکی دیگر از  نقش قرقره ها در زندگی، در پرده سینما می باشد که از این قرقره ها برای بالا بردن پرده استفاده می کنند که در واقع با استفاده از یک سیستم چند قرقره ای عمل می کنند این قرقره‌ها در قسمت فوقانی صحنه، که تماشاگران قادر به دیدن آن نیستند، کار گذاشته شده اند. آن‌ها در کنار صحنه و برای بالا و پایین کشیدن پرده‌ها و قطعات موجود صحنه در حین اجرای نمایش به کار گرفته می‌شوند.

چاه آب

قرقره برای مردمی که در مناطقی زندگی می کنند که هیچ آبی وجود ندارد و از چاه استفاده می کنند بسیار کاربرد دارد، قرقره در قسمت فوقانی چاه قرار می دهند و برای بالا و پایین کشیدن سطل آب به کار گرفته می‌ شود و در واقع برای انداختن سطل به داخل چاه جمع آوری آب و بالا کشیدن مجدد آن از قرقره استفاده می‌شود. البته خیلی کمتر در روستا به این شکل دیده می شود اما هنوز هم این ابزار در روستا دیده می شود.

قرقره ها

ضمن سپاس از همراهی شما عزیزان، امیدواریم از مطلب گفته شده در مورد نقش قرقره ها در زندگی بهره برده باشید می توانید با مراجعه به بخش دانستنی های علمی مجله اینترنتی آرگا به اطلاعات خود در زمینه های مختلف بیافزایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *