دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مهمترین فواید و خواص تخم کتان این دانه کوچک و مغذی

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۴ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

دانه های تخم کتان یکی از سالم ترین دانه های گیاهی به شمار می رود که امروزه کاربردهای وسیعی در خوراک و دارو ها و … پیدا کرده است. این دانه ها فواید زیادی برای سلامتی دارند. یکی از مهمترین خواص تخم کتان, درمان برخی بیماری ها با آن است.

تخم کتان یکی از منابع غنی از عناصر مغذی می باشد. برخی از این عناصر مغذی برای سلامتی بدن ضروری هستند. اخیرا تحقیقات زیادی نشان داده است که دانه های کتان به مبارزه با بیماری های قلبی, دیابت و سرطان سینه کمک می کنند. در این مطلب با فواید تخم کتان و مهمترین فواید درمانی دانه های کتان آشنا می شویم.

مهمترین مزایا و خواص تخم کتان

خواص تخم کتان

بسیاری از فواید تخم کتان ناشی از وجود امگا-۳ در آن می باشد. برخی بر این باور هستند که دانه های کتان یکی از قدرتمندترین دانه های گیاهی است. در برخی از کشورها از این دانه ها در پخت بسیاری از غذاها استفاده می شود. همچنین یکی از مهمترین کاربردهای تخم کتان, تهیه و مصرف روغن آن است. علاوه بر این که این دانه ها برای انسان ها فواید زیادی دارند, به عنوان تغذیه جوجه های تخم گذار نیز استفاده می شوند. اگرچه تخم کتان سرشار از مواد مغذی گوناگون می باشد با این حال عمده فواید آن ناشی از سه گروه مواد مغذی است که عبارت است از:

  • اسیدهای چرب ضروری امگا- ۳ : این اسیدهای چرب یکی از سالم ترین چربی ها به شمار می روند. تحقیقات زیادی نشان داده است امگا-۳ در سلامتی قلب تاثیر بسزایی دارد.
  • لیگنان ها: این ماده جزء موادی است که علاوه بر دارا بودن کیفیت آنتی اکسیدانی, دارای استروژن گیاهی است. دانه های کتان ۷۵ تا ۸۰۰ برابر نسبت به دیگر گیاهان, لیگنان دارند.
  • فیبر: یکی از مهمترین فواید تخم کتان, وجود فیبرهای محلول و نامحلول در آن است.

بیماری های قابل درمان با تخم کتان

  • سرطان

مطالعات اخیر نشان داده است دانه های کتان اثر محافظتی در برابر سرطان سینه, سرطان پروستات و سرطان روده بزرگ دارند. امگا-۳ موجود در این گیاه از رشد تومور و سلول های سرطانی جلوگیری می کند. لیگنان موجود در بذر کتان خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان کاهش می دهد. در واقع لیگنان ها با مسدود کردن آنزیم هایی که در سوخت و ساز بدن درگیر هستند و با رشد و گسترش سلول های سرطانی ارتباط دارند, به محافظت از بدن در برابر سرطان ها کمک می کند. علاوه بر این وجود مواد مغذی دارای خاصیت آنتی اکسیدانی در دانه های کتان, باعث شده است این گیاه با سلول های سرطانی مبارزه کند.

  • بیماری های قلبی و عروقی

خواص تخم کتان

تحقیقات بسیاری نشان داده است امگا-۳ موجود در دانه های کتان از طریق مکانیسم هایی مانند اقدامات ضد التهابی و تنظیم نمودن ضربان قلب, به بهبود سیستم قلبی عروقی کمک می کند. یکی از مهمترین خواص تخم کتان, کاهش فشار خون می باشد. از این رو خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد. همچنین رژیم غذایی حاوی دانه های کتان از سخت شدن و گرفتگی شریان ها جلوگیری می کند و از این رو موجب حفظ سلامتی قلب می شود. از آن جایی که امگا-۳ نقش بسزایی در تنظیم ریتم قلب دارد و در درمان آریتمی (ضربان قلب نامنظم) و نارسایی قلبی مفید است, بنابراین دانه های کتان یکی از مفید ترین منابع چربی به شمار می رود. علاوه بر موارد بیان شده, مصرف تخم کتان موجب کاهش سطح کلسترول با چربی بد در خون می شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • دیابت

خواص تخم کتان

برخی تحقیقات صورت گرفته نشان داده است مصرف روزانه تخم کتان به دلیل دارا بودن لیگنان به میزان متوسطی موجب بهبود قند خون می شود. از این رو یکی دیگر از فواید تخم کتان, پیشگیری و درمان دیابت نوع دوم می باشد. به دلیل اینکه این بیماری سبب آسیب جدی به قلب می شود, با پیشگیری و درمان آن, سلامتی قلب تضمین می شود.

  • بیماری های التهابی

دو تا بزرگترین مولفه های موجود در بذر کتان، ALA و لیگنان می باشد. این دو مولفه اثرات ضد التهابی دارند و می توانند التهاب همراه با برخی از بیماری ها مانند آسم و پارکینسون را کاهش دهند. در واقع دانه های کتان با کاهش التهابات همراه با پیشگیری از مسدود شدن عروق, موجب جلوگیری از حمله قلبی و سکته مغزی می شوند.

  • گرگرفتگی

روغن تخم کتان

یکی از مهمترین فواید تخم کتان برای زنان, کاهش گرگرفتگی به خصوص در زنان یائسه است. در واقع به زنان یائسه توصیه می شود به منظور کاهش و درمان گرگرفتگی خود به طور منظم از دانه های کتان استفاده کنند.

فواید تخم کتان برای پوست و مو

اثرات دانه کتان بر پوست- مو

اگر می خواهید پوست و مو و ناخن سالم داشته باشید, توصیه می شود ۲ قاشق غذا خوری دانه کتان یا ۱ قاشق غذا خوری روغن تخم کتان به غذاهای روزانه ی خود اضافه کنید. چربی ALA موجود در دانه های کتان یکی از مفیدترین چربی های مورد نیاز برای سلامتی پوست و مو می باشد.

خواص تخم کتان

به علاوه یکی دیگر از فواید تخم کتان, وجود ویتامین B در آن است. این ویتامین از خشکی پوست جلوگیری می کند و در بهبود نشانه های آکنه، روزاسه و اگزما موثر است. اعمال این گیاه بر روی چشم, بیماری سندرم چشم خشک را بهبود می بخشد. از این گیاه به صورت موضعی می توانید بر روی پوست استفاده کنید. این دانه ها دارای فواید آبرسانی است و یک مرطوب کننده طبیعی به شمار می رود. 

فواید تخم کتان برای کاهش وزن

برخی مطالعات حاکی از آن است که دانه های کتان و گردو می توانند در درمان چاقی و کاهش وزن موثر باشند. از آن جایی که دانه های کتان سرشار از چربی های سالم و ضروری و فیبرها می باشد, مصرف آن باعث احساس سیری می شود و از این رو کالری کمتری فرد دریافت می کند و منجر به کاهش وزن می شود. برای این منظور توصیه می شود در برنامه غذایی روزانه خود از چند قاشق چای خوری دانه های کتان استفاده شود.

فواید شگفت انگیز تخم کتان

تنظیم چرخه قاعدگی

تخم کتان به دلیل داشتن لیگنان گزینه مناسبی جهت کاهش مشکلات یائسگی است همچنین باعث کاهش احتمال ابتلا به پوکی استخوان شده و نقش مهمی در منظم شدن چرخه قاعدگی ایفا می کند، به منظور کاهش مشکلات یائسگی می توانید هر روز یک تا دو قاشق غذا خوری پودر کتان را به همراه یک قاشق غذا خوری روغن تخم کتان استفاده نمایید.

کاهش کلسترول خون

تخم کتان به دلیل داشتن مقادیر فراوانی فیبر گزینه مناسبی جهت کاهش کلسترول می باشد که سبب جلوگیری از افزایش پلاک در خون و تنگ شدن دیواره عروق خونی می شود و در نتیجه باعث پیشگیری از حملات قلبی می شود، همچنین فیبر موجود در تخم کتان سبب جلوگیری از افزایش خون در بیماران دیابتی می شود.

فواید معجزه آسای تخم کتان

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

مقادیر بالای فیبر موجود در تخم کتان سبب دفع راحت تر مدفوع می شود و در نتیجه از یبوست جلوگیری کرده و عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می دهد.

مواد منع مصرف از تخم کتان

۱. افرادی که از روده التهابی و تحریک پذیری رنج می برند باید از مصرف تخم کتان خودداری نمایید.

۲. در صورتی که در دوران بارداری و یا شیردهی به سر می برید از مصرف تخم کتان پرهیز کنید.

۳. آن دسته از افرادی که دارای بیماری هایی مانند : تخمدان پلی کیستیک، اندومتریوز و فیبرویید هستند نباید از تخم کتان استفاده کنند.

۴. بر اساس نظر پژوهشگران مردانی که در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند باید از مصرف تخم کتان خودداری نمایند و در صورتی که از تخم کتان به عنوان یک دارو استفاده می کنید حتما پزشک تان را در جریان قرار دهید و نظر او را جویا شوید.

بررسی خواص تخم کتان

بررسی ارزش غذایی تخم کتان ( یک قاشق غذا خوری یا ۲۸ گرم)

  • ۶۳۳۸ میلی‌گرم امگا۳
  • ۸ گرم فیبر
  • ۶ گرم پروتئین
  • ۳۱٪ نیاز روزانه‌ی فرد به ویتامین B۱
  • ۳۵٪ نیاز روزانه‌ی فرد به منگنز
  • ۳۰٪ نیاز روزانه‌ی فرد به منیزیم
  • ۱۹٪ نیاز روزانه‌ی فرد به فسفر
  • ۱۰٪ نیاز روزانه‌ی فرد به سلنیم

علاوه بر این تخم کتان دارای مقادیر فراوانی روی، آهن، پتاسیم و ویتامین B6 است

با توجه به مطالب بیان شده و خواص تخم کتان, توصیه می شود از این دانه ها و یا فرآورده های آن مانند روغن تخم کتان, در برنامه ی غذایی خود استفاده نمایید تا از مزایای آن بهره مند شوید، به منظور آشنایی با دیگر خواص مواد غذایی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *