دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

همه چیز درباره محلول ماینوکسیدیل از طریقه مصرف تا فواید و عوارض آن

  • مرضیه نوروزیان
  • ۹ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

محلول ماینوکسیدیل برای بهبود آلوپسی آندروژنیک مورد توجه قرار می گیرد. برای استفاده از این دارو نیاز به نسخه نیست اما باید اطلاعات مصرفی مرتبط به آن را دریافت نمود.

محلول ماینوکسیدیل برای درمان ریزش مو در زنان و مردان تجویز می گردد اما میزان دریافتی از این محلول در ۲ جنس با هم برابر نیست. این موضوع برای اثر بخشی محلول مهم بوده، لذا نباید مورد غفلت و بی توجهی قرار بگیرد.

مبتلایان به آلوپسی آندروژنیک به خوبی با این محلول آشنا هستند. این محلول ممکن است دارای تاثیر یکسان در همه افراد نباشد. بعضی از افراد نسبت به این محلول واکنش بهتری نشان داده و عده ای دیگر نیز تاثیر چندانی بعد از درمان ملاحظه نمی کنند.

معمولاً ۲ بار در روز از این محلول استفاده می شود. برای رویت نشانه های این دارو، چند ماه صبر کنید.

نحوه مصرف محلول ماینوکسیدیل

برای بهره مندی از این محلول، مقداری از آن را بر روی انگشتان ریخته و قسمت کم تراکم مو را در نظر داشته باشید. برای هدف گیری نواحی کم تراکم، پوست سر را انتخاب کنید. محلول را به آرامی بر روی پوست سر پخش نمایید. بعد از استفاده از این محلول، دست های خود را با آب و صابون بشویید.

برای بهره مندی از فوم این محلول دو بار در روز را انتخاب کنید. هنگامی که از خواب بر می خیزید و هنگامی که به خواب می روید.

فوم ماینوکسیدیل

در صورتی که موفق به استفاده یک وعده این محلول نشدید، دوز آن را دو برابر نکنید. این افزایش دوز هیچ تاثیری بر بهبودی شما نخواهد داشت. ضمن اینکه ممکن است با سوزش، تحریک پوست سر و خارش آن مواجه گردید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

خوشبختانه امکان بهره مندی از این محلول بدون نسخه پزشک در سال ۱۹۹۶ توسط FDA تایید شده است. در واقع طاسی مردان و زنان با این دارو مورد درمان قرار می گیرد. مصرف این دارو به شکل موضعی می باشد.

توجه داشته باشید که این محلول بر روی افرادی موثر می باشد که کمتر از ۵ سال ریزش مو را تجربه کرده اند و هنوز در بخش هایی از سر دارای موهای پراکنده ای می باشند. اگر شما در مرحله طاسی کامل قرار دارید و بر روی سر خود فقط چند تار مو می بینید، احتمالاً این محلول تاثیری بر روی طاسی سر شما نخواهد گذاشت.

تاج سر محیطی است که این محلول قادر به کنترل ریزش مو در آن می باشد. البته متخصصان به این نتیجه حاصل از تحقیق قبل از ورود این دارو به بازار رسیده اند و بعد از آن نیز متوجه شدند که از این فوم می توان برای نواحی دیگر سر نیز بهره مند شد.

فوم ماینوکسیدیل

عوارض جانبی روگین

تحریک پوست سر، التهاب، قرمز شدن، خارش و سوزش از مواردی بوده که توسط استفاده کنندگان این دارو توصیف شده است. این موضوع خیلی دردناک و قابل تحمل نیست اما اگر حساسیت شما به این دارو خیلی بالاست، بهتر است از داروهای جایگزین و مشابه برای درمان استفاده کنید.

عده ای از افراد توصیفی از ریزش مو در ابتدای مصرف این دارو داشته اند. البته این موضوع درست است و در چند هفته تا چند ماه رویت می گردد. این موضوع مربوط به قسمت شدن سلول های فولیکولی مو می باشد.

فوم روگین

ممکن است استفاده از این محلول برای برخی از افراد در حالت ایستاده موجب کاهش فشار خون شود. این موضوع هنگامی رویت می گردد که مساحت بیشتری از پوست سر در معرض این محلول قرار می گیرد. در صورتی که این افت فشار خون بیش از حالت نرمال است، دارو را ترک کرده و به پزشک اطلاع دهید.

این محلول دامنه تاثیر متفاوتی بر روی ریزش موها دارد. بیشتر کسانی که از این دارو بهره مند می شوند، تجربه ای از بهبودی را خواهند داشت. البته این دارو بر روی عده ای فقط منجر به کم شدن ریزش مو می شود و آن را متوقف نخواهد ساخت. این دارو بر ریزش سکه ای مو نیز موثر می باشد.

ریزش سکه ای مو

برای دیدن آثار محلول ماینوکسیدیل باید حداقل ۶ ماه را در نظر داشته باشید. نکته مهم دیگر درباره این محلول این است که این دارو تنها تا زمانی اثر بخش خواهد بود که در حال مصرف آن باشید. در واقع با قطع دارو ریزش مو دوباره شروع خواهد شد.

بعضی از مصرف کنندگان این دارو بعد از قطع دارو، ریزش موی جبرانی را تجربه خواهند کرد. یعنی این ریزش در شدت بیشتری انجام می گیرد. این شدت در حدی است که گویی فرد دچار ریزش مو هرگز از محلول ضد ریزش موی ماینوکسیدیل استفاده نکرده است.

این محلول برای بهبود آلوپسی آندروژنیک استفاده می شود و عوارضی چون التهاب، قرمزی، خارش یا سوزش را از خود نشان می دهد. در صورتی که این عارضه ها در نوع شدت یافته باشند، باید دارو را قطع نمایید. بیشتر افراد این دارو را تا انجام کاشت مو مصرف می کنند.

وضعیت رشد موها پس از مصرف ماینوکسیدیل

این دارو می تواند اختلالاتی با داروهای فشار خون داشته باشد. برای استفاده از این دو دارو به شکل همزمان نظر پزشک را جویا شوید. این دارو ابتدا در شکل یک ضد فشار خون تجویز شد. این محلول به شکل سیستماتیک جذب می گردد. در صورت داشتن حد پایینی از فشار خون بهتر است مصرف کننده این محلول نباشید.

 در طاسی مردان فیناستراید تاثیر بیشتری در رابطه با محلول ماینوکسیدیل دارد. اگر این دو دارو با یکدیگر مصرف شوند، تاثیر فیناستراید به مراتب بیشتر خواهد بود.

قبل از انجام پیوند مو باید از یک هفته قبل مصرف این محلول را متوقف کنید. ضمن اینکه می توانید درمان را همچنان با این محلول از سر بگیرید.

درمان ریزش مو با ماینوکسیدیل

همراه با این محلول موضعی می توانید از نرم کننده ها نیز بهره مند شوید. به شرطی که روزی دو بار از این محلول استفاده نمایید و بعد از هر بار استفاده منتظر خشک شدن آن بر روی پوست سر باشید.

نوع ۵ درصد محلول روگین برای آقایان روزی دو بار استفاده می گردد. روی این دارو «فقط برای مردان» نوشته شده است. البته این موضوع به معنای بی اثر بودن این دارو بر روی زنان نیست اما زنان باردار نباید از آن بهره مند شوند.

روگین 5 درصد

ای محلول در دو نوع شکل فوم و محلول تهیه شده و هر دو شکل این دارو دارای عناصر فعال می باشند. ضمن اینکه تاثیر به مراتب یکسانی دارند. نمونه فوم این دارو به شکل چسبناک می باشد.

محلول ماینوکسیدیل

بعد از استفاده از این دارو دست های خود را به خوبی بشویید. توجه داشته باشید که این دارو زمینه رشد مو در نواحی دیگر را نیز فراهم می کند.

توجه کنید که محلول ماینوکسیدیل نباید در مورد زنان باردار مورد استفاده قرار بگیرد.

برخی عوارض دیگر ماینوکسیدیل

در برخی افراد، مصرف این دارو می تواند موجب سردرد شود، همچنین شیوه نادرست مصرف آن بر روی هورمون های جنسی افراد تاثیر منفی دارد، بنابراین لازم است قبل از مصرف محلول حتما با پزشک مشورت کنید.

بروز خارش و التهاب

استفاده از این محلول برای درمان ریزش مو دارای مزایا و معایبی است، از رایج ترین معایب آن خارش و التهاب می باشد و این عوارض بر روی پوست سر در صورتی که در طولانی مدت اتفاق بیفتد، بسیار آزار دهده خواهد بود.

محلول Minoxidil

پوسته ریزی یا شوره سر

مصرف ماینوکسیدیل همچنین در بروز شوره سر تاثیر زیادی دارد، پوسته ریزی خود موجب مشکلات دیگری همچون خارش سر خواهد شد، حال از بین بردن شوره سر نیاز به شامپو های گران قیمت دارد و در نتیجه هزینه های درمان را افزایش خواهد داد.

ایجاد حساسیت های پوستی

از دیگر معایب استفاده از ماینوکسیدیل ایجاد حساسیت ها ی پوستی است، از این رو افرادی که دارای پوستی حساس می باشند، باید از مصرف این دارو خودداری کنند.

هزینه زیاد درمان

استفاده طولانی مدت از این دارو طبعا با هزینه زیادی برای تهیه آن همراه است، بنابراین درمان ریزش مو با استفاده از این محلول ممکن است از نظر اقتصادی خیلی به صرفه نباشد.

داروی ماینوکسیدیل

ریزش مو مجدد بعد از قطع مصرف دارو

یکی دیگر از معایب استفاده از داروی ماینوکسیدیل آن است که ممکن است بعد از قطع مصرف دارو، موها مجدداً شروع به ریزش کنند، حال اشخاصی که از این محلول برای درمان ریزش موهایشان استفاده می کنند، نمی توانند مصرف آن را قطع کنند، زیرا امکان دارد موهای آنها با شدت بیشتری ریزش داشته باشد، از این رو باید تا پایان عمر آن را استفاده نمایند.

البته، مصرف داروی ماینوکسیدیل در موارد نادری می تواند موجب بروز احساس درد در قفسه سینه، افزایش ناگهانی وزن، افت فشار خون، تغییر در ضربان قلب و نیز ورم دست و پاها شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *