دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

نحوه نگه داری و پرورش بونسای جنسینگ

  • سحر بهرامی
  • ۲۲ فروردین ۱۳۹۸
  • ۰

به علت ظاهر خاص و شکیلش علاقه به پرورش بونسای جنسینگ امروزه بسیار رایج شده است و افراد زیادی به نگهداری از این گیاه مشغولند. اما نگهداری از بنسای نیاز به دانستن فوت و فن‌های خاص خودش را دارد تا بتواند چندین سال مهمان خانه شما باشد. که در ادامه با نحوه نگهداری بنسای جنسینگ و شرایط مورد نیاز این گیاه آشنا خواهید شد.

بونسای جنسینگ، یکی از فراوان ترین گیاهانی که امروزه بسیار رایج شده است که با قیمت های مختلف به فروش می رسد. این نوع بونسای به علت رشد سریع و فراوانیش در بازار، جز بونسای های معمولی به حساب می آید. بیشتر مردم زمانی که این گیاه را خریداری می کنند و به منزل می برند پس از مدتی شاهد ریزش برگ های این گیاه می شود که ما در ادامه این مطلب به نحوه صحیح پرورش این گیاه می پردازیم.

آموزش نگهداری و پرورش بنسای جینسینگ

بنسای  یک واژه ژاپنی است که به معنای (گلدان کوچک) است اما در اصل بنسای به یک گیاه بزرگ گفته می شود که با  نگهداری در یک فضای کوچک سازگار شده که به نوعی تداعی کننده یک باغ سرسبز و کوچک است که این نوع پرورش از باغبانی چینی ها سرچشمه گرفته که هدف از پرورش بونسای جنسینگ به نمایش گذاشتن طبیعت در سایز های کوچک است که این روش مورد استقبال فراوانی از سوی قرار گرفت.

بنسای ها در حالت کلی کوچک نیستند اما با وجود نژاد های مختلفی که دارند می توان آن ها را پرورش داد. بونسای جینسینگ در ایران از پیوند زدن فیکوس بر روی جینسینگ بدست می آید. این گیاه به علت شکل ظاهری خاصی که دارد در ذهن انسان تداعی گر درختان کهنسال می باشد. این گیاه علاوه بر شکل خاصی که دارد برگ های چرمی و سبز رنگ آن هم ظاهر زیبا و بخصوصی دارد که دلیل خاص بودن این گیاه شده است.

پرورش بنسای جینسینگ و نگهداری از آن

پرورش بونسای جنسینگ

 نگهداری از این گیاه کار سختی نیست فقط مستلزم رعایت چند نکته است که در ادامه با آنها آشنا می شویم.

نور

یکی از موارد بسیار  مهم در پرورش این گیاه دریافت نور مورد نیازش است. این گیاه از تاریکی بیزار می باشد و نیازمند نور بسیار فراوان و غیر مستقیم است که بهترین مکان برای نگهداری آن پشت پنجره است. در صورت عدم دریافت نور کافی برگ ها شروع به ریزش می کنند که رایج ترین مشکل این گیاه می باشد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

آبیاری

بونسای جنسینگ از جمله گیاهان مقاوم است که به آب کمی نیاز دارد. به تنها نکته ای که باید توجه کنید این است که در آبیاری بونسای حد تعادل را رعایت کنید به طوری که همواره خاکش کمی مرطوب باشد. کمبود آب منجر به پژمرده شدن و مرگ گیاه و زیاده روی در آبیاری هم منجر به پوسیدگی ریشه ها می شود . تقریبا هفته ای ۲ الی ۳مرتبه و در فصل زمستان هم هفته ای ۱ مرتبه  با آب بدون کلر آبیاری شود از غرقابی کردن خاک خودداری کنید.

خاک

از عوامل دخیل دیگر برای پرورش بهتر بوسنای خاک این گیاه است. خاکی سبک و قدرت زهکشی بالا  بهترین خاک برای این گیاه است. خاک باید به گونه ای باشد که زمانی که آبیاری می شود به سرعت جذب خاک شود و آب روی خاک نماند. کوکوپیت + خاک باغچه + برگ + کود دامی + ماسه مناسب ترین ترکیب جهت پرورش این گیاه است.

دما

تنظیم کردن دمای مناسب برای رشد و پرورش این گیاه بسیار مهم است. بدلیل این که این گیاه یک گیاه گرم سیری است باید محیطی با درجه حرارت ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی گراد در نظر بگیرید . اگر دمای محلی که بونسای را در آن نگهداری می کنید سرد باشد خیلی زود گیاه خود را از دست می دهید به همین دلیل انتخاب محل نگهداری ان بسیار مهم است.

رطوبت

بهترین راه تامین رطوبت برای این گیاه این است که  از اسپری آب استفاده کنید و یا اینکه در زیر گلدانی آن سنگریزه قرار دهید و آب در آن بریزید تا رطوبت مورد نیاز گیاه تامین شود.

بیماری

بنسای جنسینگ به بیماری‌ها به ویژه آلودگی‌های قارچی حساس است. همچنین شته، کنه و شپشک  از شایع ترین آفات این گیاه هستند. به منظور پیشگیری و مبارزه با آفات باید از سموم قارچ کش و حشره‌کش مخصوص استفاده شود.

پرورش بنسای جینسینگ در گلدان

در آخر باید به این نکته توجه کرد که نگهداری و پرورش بونسای جنسینگ به عنوان یک گل آپارتمانی بسیار موفق تر است نسبت به نگهداری آن در فضاهای باز و اینکه  عواملی مانند نور، نحوه آبیاری، رطوبت و حتی میزان تحمل گیاه در صورت سهل انگاری مدت می تواند  بر عمر گیاه تاثیر گذار باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *