دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

نحوه استفاده از هورمون ریشه زایی برای ریشه زدن قلمه ها

  • سحر بهرامی
  • ۲۰ فروردین ۱۳۹۸
  • ۰

همانطور که می دانید قلمه زدن از طریق ریشه یکی از راه های اصلی تکثیر گیاهان است اما همیشه قلمه زدن بر روی تمام گیاهان  به درستی پاسخ نمی دهد و به سختی ریشه می دهند و یا این که بعضی از گیاهان به سختی ریشه زایی می کنند که می توانیم از هورمون ریشه زایی استفاده کنیم تا به روند ریشه دهی گیاه سرعت ببخشیم .

از راه های تکثیر یک گیاه و به وجود آوردن یک گیاه مشابه گیاه اصلی این است که یک قطعه از گیاه اصلی را جدا کنیم و بکاریم که به این کار قلمه زدن می گویند که ممکن است این قلمه از طریق ریشه، ساقه یا برگ باشد که در بعضی مواقع برای تقویت ریشه دهی بهتر از هورمونی به نام ریشه زایی استفاده می شود. که در این مطلب با  نحوه عملکرد این ماده ریشه زایی آشنا می شویم

نحوه استفاده از هورمون ریشه زایی

هورمون ریشه زایی چیست؟

هورمونی است که به طور طبیعی در بسیاری از گیاهان وجود دارد که با عنوان هورمونهای گیاهی یا تنظیم کننده شناخته می شوند که امروزه با ساخت مصنوعی مواد ریشه زا امکان موفقیت ریشه زنی در گیاه را بسیار زیاد کرده است. زمانی که از مواد ریشه زایی استفاده می کنیم ریشه ها به سرعت رشد پیدا می کنند و دارای کیفیت زیادی هم هستند.

هورمون ریشه زایی در قلمه

هورمون ریشه زایی، بیشتر برای گیاهانی استفاده می شوند که خیلی سخت ریشه می‌دهند مانند گل رز یا برخی از گونه‌های خاص کاکتوس‌ها گل بنفشه آفریقایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولی بهتر است برای سرعت در ریشه زایی در هنگام قلمه زدن از آن استفاده شود تا به نتیجه برسد و قدرت رشد را داشته باشد.

 نحوه استفاده از هورمون های ریشه زایی

معمولاً پودرهای تجاری با نام هورمونهای ریشه زایی وجود دارد که توسط کارخانه ها ساخته شده‌اند و برای مصرف آن ها باید مطابق دستور العمل که توسط کارخانه ها تهیه شده است استفاده کرد. این هورمونها به صورت پودر و مایع وجود دارد اما اغلب به شکل پودر هستند و استفاده از آن هم راحت تر است و فقط کافی است که ته قلمه‌ها را در درون پودر بزنیم تا این پودر به ته قلمه بچسبد.

  •  آرون گروپس

برای این کار نیاز به یک قلمه سالم و تازه داریم پیش از شروع فرایند ریشه زنی، برگهای قلمه را جدا کنید. مقدار بسیار کمی از ماده ریشه زایی در یک ظرف تمیز بریزید.

آموزش استفاده از هورمون ریشه زایی

به این نکته توجه کنید که هرگز تمام قلمه را در این ماده غوطه ور نکنید، بلکه همیشه باید مقداری از هورمون را در ظرف دیگری بریزید. این کار باعث می شود بخشی از این هورمون که استفاده نشده است، دست نخورده و تمیز باقی بماند.

نحوه استفاده از هورمون ریشه زایی

حدود ۲٫۵ سانتیمتر از قلمه ساقه را در این هورمون قرار دهید. ریشه های جدید از این ناحیه شروع به رشد خواهند کرد.

گلدانی با خاک گلدانی مرطوب آماده کنید و ساقه قلمه را در خاک گلدان قرار دهید. روی گلدان را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید. این گلدان را باید در مکانی پر نور قرار دهید که نور فیلتر شده دریافت می کند.

تحریک ریشه با هورمون ریشه دهی

در مدت زمانی که منتظر ریشه دادن قلمه و رشد گیاه جدیدتان هستید، حتما خاک قلمه را مرطوب نگه دارید و به آن نظارت داشته باشید تا زمانی که برگهای جدید در آن رشد کنند. هنگامی که برگهای جدید ظاهر شدند، می توانید مطمئن باشید که گیاه ریشه تولید کرده است. در این زمان کیسه پلاستیکی را از روی گلدان کنار بزنید. هنگامی که جوانه بزرگ شد، می توانید مراقبت از آن به عنوان یک گیاه جدید را شروع کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *