دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

همه چیز درباره همذات پنداری در سینما

  • سحر بهرامی
  • ۲۱ فروردین ۱۳۹۸
  • ۰

همذات پنداری، یعنی درک رنج یا لذت دیگران،طوری که آن رنج یا لذت، گویی در وجود ما اتفاق افتاده است. بدون همذات‌ پنداری، هیچ دلیلی برای اخلاق اجتماعی باقی نمی‌ماند، جز تازیانۀ قانون که آن نیز ناتوان‌تر از آن است که جامعه‌ای را سر به راه کند .همذات پنداری در سینما که به نوعی به تصویر کشیدن اخلاقیات و رفتارهای یک فرد است که به کاربر کمک می کند تا به درک عمیقی برسد.

هم ذات پنداری یک اصطلاح است که نوعی همانند سازی است که کاربرد فراوانی در سینما دارد. هم ذات پنداری در سینما موضوع مهمی است که بین کاربران ایجاد می شود و یک حس دوطرفه را ایجاد می کند. هم ذات پنداری کم و بیش در درون تمام انسان ها وجود دارد که راه های زیادی برای تقویت این حس وجود دارد که در این بین رسانه ها بیشترین تشویق و تقویت را در بین انسان ها دارند.

همذات پنداری، اصطلاحی در روانکاوی است که بیشتر از نوشته‌هایِ فروید Freud ریشه می‌گیرد.

همه چیز درباره همذات پنداری در سینما

همذات پنداری در سینما

در یک نگاه کلی می توانیم همذات پنداری را اینگونه تعریف کنیم:

” خود را در شرایط و موقعیت فرد دیگری دید مثلاً همذات پنداری با شخصیت اصلی فیلم یا داستان و یا تمایل به افزایش دادن احساس ارزشمند بودن از طریق متصل کردن خود به یک شخص، گروه و یا سازمانی که مهم محسوب می شوند”

باید به این نکته اشاره کرد که هر قدر که جامعه‌ای در هم ذات پنداری ناتوان‌تر باشد، در ظلم و بزهکاری و کشتار قوی تر است.هم ذات پنداری در سینما به گونه است که فرد خواه نا خواه با آن سرکار دارد و این سینما است که هم ذات پنداری را به ما آموزش می دهد که هم نوعان دیگری غیر از خودمان وجود دارد درد می کشند، رنج می کشند که همین درد و رنج را برای ما هم به وجود می آورد جوری که با دیدن بعضی از فیلم های سینما خنده می کنیم ،گریه می کنیم و یا خوشحال می شویم. که این خود یکی از بزرگترین پیام های اخلاقی سینما  است .

همذات پنداری معجزه سینما

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

به این علت می گوییم اخلاقی زیرا در سینما این گونه است که با غم دیگران گریه می کنیم و با شادی دیگران هم شاد می شویم  و به این صورت است که هم ذات پنداری انسان تقویت می شود. هم ذات پنداری در سینما این پیام را در بر دارد که  از خودخواهی و خودبینی و خودپرستی ما می‌کاهد و حس انسان دوستی و نوع دوستی را در ما می پروراند.

معنی کامل همذات پنداری را می توان به صراحت در این ضرب المثل دید که می گویند :

آنچه برای خود می‌خواهی برای دیگران نیز بخواه و آنچه بر خود نمی‌پسندی برای دیگری نیز مپسند.

استفاده از همذات پنداری در سینما

همذات پنداری در سینما باعث می شود تماشاگر خود را به جای شخصیت مورد نظر تصور می کند و تجربیات و احساسات آن شخصیت را در وجود خودش احساس می کند. در همذات پنداری، هر کسی تا حدی به شخصیت مورد نظر شبیه می شود.

توانایی خلق  کردن تصاویر در ذهن بدون درک کردن آنها از طریق دیدن یا دیگر قوای حسی است که به انسان در درک دانسته‌ها و فهم تجربه‌های زندگی‌اش کمک می‌کند که نوعی همذات پنداری است .

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *