دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

معرفی دشت هویج و زیبایی های آن

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۱ فروردین ۱۳۹۸
  • ۰

یکی از مناطق طبیعی و سرسبز در لواسان دشت هویج یا دشت گرچال است این منطقه توریستی در فصل های مختلفی از سال دارای جاذبه های متنوع و تماشایی است. در اینجا با انواع جاذبه ها در این دشت آشنا خواهید شد.

ارتفاع این دشت ۲ هزار و ۴۰۰ متر از سطح دریا است و در یکی از روستاهای لواسان با نام روستای افجه قرار گرفته است این منطقه برای ساکنان پایتخت دارای جذابیت های بی شماری است. این منطقه تفریحی با وجود آب و هوای پاک و مطبوعی که دارد محل مناسبی برای گشت و گزار است. یکی از علت های نامگذاری این دشت وسیع با نام دشت هویج، کشت محصولات این صیفی در دوران گذشته است که در حال حاضر هیچ محصولی در این دشت ها وجود ندارد. هر چند در رابطه با این دشت داستان ها و روایت های متعددی وجود دارد اما هر یک از آن ها بر جذابیت های این جاذبه توریستی می افزایند. چشم انداز دشت های هویج

سفر به دشت هویج:

این دشت یک منطقه مناسب برای کوهنوردی است همچنین دره افجه از دیگر جذابیت های توریستی در این منطقه محسوب می شود. بیشتر کوهنوردان در این دشت با فتح قله های آتشکده، مهرچال، ساکا و یخچال در مسیر صعود جاذبه های مختلفی را مشاهده کرده اند. جالب است بدانید نامگذاری این منطقه با نام دشت گرچال دارای یک پیشینه باستانی است.

جاذبه های دشت هویج

در دشت هویج ساعت اولیه روز دارای گرمای زیادی است در این دشت باغ های میوه وجود دارد که طبیعتی سرسبز و دیدنی به آن داده است. در زمان صفویان پادشاهان در این منطقه اطراق می کرده اند و در تفریحات خود بسیار به این دشت سفر می کرده اند. همچنین در آن دوران این دشت را با عنوان یک منطقه شکارگاهی می شناختند.

در کنار دیوارهای صخره ای که در این منطقه مشاهده می شود کاروانسراهای صفویان وجود داشته است مسیر گردنه افجه به شم نیز دارای جذابیت های متعددی است. در زمان ناصرالدین شه نیز در روایت های گوناگونی بیان شده که ناصرالدین با کالسکه خود از مسیر دشت لار تا مناطق ییلاقی عبور می کرده است.

دشت جذاب هویج

در قسمتی از این مسیر که دارای سنگ فرش است و به راه شاه عباسی معروف است محل تردد ناصرالدین شاه است. یکی دیگر از جاذبه هایی که در این مسیر و بعد از این دشت می توانید از آن دیدن کنید آبشار پسچوبک است که با ارتفاع ۱۵ متر و پوشش گیاهی بی نظیر و چشم اندازهای ناب و بکر دارای گردشگران زیادی است.

  •  آرون گروپس

در منطقه شمال غربی این دشت و در مسیر قله آتشگاه دشتی با نام دشت سبوستان واقع شده است آبشار چرند نیز در این دشت قرار دارد. این آبشار در دوران صفویان به عنوان یک حمام طبیعی مورد استفاده قرار می گرفته است.

دشت خاص هویج

همچنین با وارد شدن به روستای افجه و مشاهده چشم اندازهایی از معماری این بنا می توانید جذابیت های بیشتری را مشاهده کنید. قله ساکا که یک قصر قدیمی در ارتفاعات امامه است متعلق به دوران صفویان است و یک بنای تاریخی ارزشمند است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *