دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

آموزش تکثیر و طرز نگهداری گل کاملیا

  • سحر بهرامی
  • ۱۴ فروردین ۱۳۹۸
  • ۰

بهترین زمان برای کاشت و تکثیر این گل کاملیا در فصل بهار است و مناسب‌ترین روش از طریق قلمه است. از فاکتور های اصلی نگهداری از این گل ،آب و هوای معتدل و مرطوب و کناره‌های پنجره نیز از مناسب‌ترین مکان‌ها برای کاشت و نگهداری گل کاملیا است.

گل کاملیا یک گیاه آپارتمانی است که دارای گل های بسیار زیبا، دیدنی و متنوعی با رنگ های سفید، قرمز، صورتی، ارغوانی که این گل های زیبا در اواخر تابستان و پاییز ظاهر می شوند. کاشت و نگه داری گل کاملیا کار ساده ای است که با توجه به اطلاعاتی که در این مطلب برای شما قرار می دهیم به سادگی می توانید این گل زیبا را تکثیر و نگه داری کنید.

  نگداری گل کاملیا

ویژگی های گل کاملیا

 این گل مانند یک درختچه همیشه سبز است که در فضای بومی و آزاد می تواند تا ۲۰ متر هم رشد کند در واقع گل کاملیا رشد سریعی دارد که ممکن است هر ساله حدود ۳۰ سانتی متر رشد کند تا زمانی که به یک گیاه بالغ تبدیل شود. گل های کاملیا بسیار شبیه گل رز است اما کمی بزرگ تر گل ها معمولاً به تنهایی یا به صورت جفت هستند و دارای ساقه بسیار کوتاه است. برگ های کاملیا ساده، ضخیم، دندانه‌دار است و اغلب شان براق و چرمی مانند می باشند.

میوه این گیاه نوعی کپسول است و در داخل آن تعدادی بذر وجود دارد . از بذر برخی از گونه های کاملیا نوعی روغن به نام روغن چای تهیه می‌شود که طعمی شیرین دارد و در آسیای جنوب شرقی در آشپزی به عنوان روغن از آن استفاده می‌کنند.

کاشت و تکثیر گل کاملیا

شرایط نگهداری گل کاملیا

آبیاری: برای نگه داری گل کاملیا در بهار هفته ای دو بار گیاه را آبیاری کنید ولی در تابستان هفته ای یکبار کافی است و در پاییز به هفته ای دو بار برسانید، آب باید فاقد املاح باشد و تا جای ممکن از آب باران استفاده کنید،خشکی را تحمل نمی‌کند بخصوص اگر در برخی مواقع روز نور مستقیم آفتاب به آن بتابد باید آبیاری آن را با دقت بیشتری انجام داد. در کل باید در نگه داری گل کاملیا باید به میزان آبیاری اش توجه کنید.

نحوه نگهداری گل کاملیا

  •  آرون گروپس

نور: گل کاملیا  به محیطی روشن نیاز دارد اما اینکه به چه میزان از نور مستقیم آفتاب بهره‌مند شود بستگی به میزان رطوبت هوا و بستر کاشت دارد.همچنین ارقام با گل های قرمز نور آفتاب را بیش از ارقام با گلهای صورتی و سفید تحمل می‌کنند.

 تابش نور مستقیم به همراه خشکی هوا منجر به بروز لکه های قهوه‌ای بر روی برگ های  و گل خواهد شد. بنابراین هر مقدار که هوا گرمتر و خشک تر باشد باید برای نگهداری گل کاملیا آن را از تابش مستقیم نور آفتاب محافظت کرد. همچنین مکان کم نور هم موجب افزایش فاصله بین برگها و گل دهی ضعیف و یا عدم گل دهی می‌شود.

خاک: برای نگهداری گل کاملیا مهمترین ویژگی بستر کشت داشتن زهکش مناسب،سبک بودن خاک ، غنی و حاصلخیز بودن و اسیدی بودن خاک است و خاک اگر قلیایی باشد بخصوص کلسیم باعث زرد شدن برگها و لطمه به آن می شود. بهترین بستر کاشت برای گل کاملیا  ۲۰٪ پرلایت. و یا ۵۰٪ خاک لوم شنی +۵۰٪ پیت موس است.

رطوبت: به رطوبت ۷۰ تا ۹۰درصد احتیاج دارد. غبار پاشی هفته ای یکبار با آب ولرم و سبک پیشنهاد می شود،موقعی که گیاه در فصل گل دهی است،غبار پاشی را متوقف کنید

تکثیر: رایج ترین نوع تکثیر این گاه از طریق قلمه زدن است که ممکن است گاهی این عمل با موفقیت انجام نشود.

  1. برای این کار ابتدا باید از ساقه های جوانی که در طول سال رشد کرده اند استفاده کرد.
  2. برای اینکه شانس ریشه دهی بیشتر شود و با موفقیت انجام شود  قلمه ها را در هورمون های ریشه زایی قرار دهید
  3.  این کار را باید در فصل تابستان انجام دهید.
  4. قلمه هایی که تهیه می کنید باید از زیر پنجمین گره برش داده شود
  5. سپس تمام برگ های ساقه را جدا کنید.قلمه ها را در بستری که حداقل ۱۵-۱۰ سانتیمتر عمق دارد بکارید.
  6. برای کاشت می توان از مخلوط یک قسمت شن + یک قسمت پیت موس استفاده کرد.
  7. قلمه را حدود ۷ سانتیمتر در بستر کاشت فرو کنید. بستر کاشت را مرطوب نگه دارید همچنین کشیدن پلاستیک شفاف بر روی قلمه ها به حفظ رطوبت هوای اطراف قلمه ها کمک کند.
  8. ریشه زایی  گل کاملیا تا اواسط الی اواخر زمستان طول می کشد. گیاه حاصل از قلمه ۶-۳ سال طول می کشد تا به گل دهی برسد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *