دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اعتماد به نفس پایین چه نشانه هایی دارد و چگونه درمان می شود؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۶ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

اعتماد به نفس یکی از ویژگی های کلیدی و سازنده در افراد است و در حقیقت نشان دهنده خودپنداره فرد از خودش است. در صورتی که اعتماد به نفس پایین باشد فرد نمی تواند تصویری درست از توانایی ها و قابلیت های خود داشته باشد و دچار مشکلات روحی می شود.

افرادی که دارای اعتماد به نفس پایین هستند اغلب نمی توانند به تنهایی برای خودشان تصمیم بگیرند و زمانی که دیگران از آن ها تعریف می کنند به باور نرسیده اند. این افراد دارای نشانه های ظاهری و پنهان هستند که در صورت آگاهی از این نشانه ها می توان آن ها را شناسایی و درمان کرد. نداشتن اعتماد به نفس می تواند ریشه در عوامل مختلفی داشته باشد برخی از افراد از کودکی دارای اعتماد به نفس نبوده و والدین نیز توجهی به این موضوع نداشته اند. اما با این وجود درمان این مشکل کاری آسان است و ابتدا از خود فرد آغاز می شود.

نشانه های اعتماد به نفس پایین

اعتماد به نفس پایین:

نشانه های این امر می تواند گوناگون باشد و در برخی از افراد ممکن است شاهد این باشید که اضطراب و افسردگی نیز  با این مشکل همراه است. اما به طور کلی نداشتن اعتماد به نفس دارای نشانه های ظاهری زیر است:

  • نسبت به خود، عقیده خود و تصمیماتشان بی اعتماد هستند.
  • برای انجام یک کار بیش از حد فکر می کنند.
  • از رو به رو شدن با چالش ها می ترسند.
  • از رقابت با دیگران بیم دارند.
  • به خودشان سخت می گذرانند و نسبت به دیگران ملایم هستند.
  • دارای نشانه هایی از نگرانی و اضطراب هستند.

افزایش اعتماد به نفس

افرادی که دارای اعتماد به نفس کمی هستند در کار کردن معتاد هستند آن ها تصور می کنند برای هر کاری انتظاراتی مشخص و معین وجود دارد که باید حاصل شود. ایده آل این افراد درست انجام شدن کارهایشان است و اغلب کار خود را به روابط اجتماعی خود ترجیح می دهند. این افراد به دو دسته تقسیم می شوند افرادی که به دلیل باور نداشتن توانایی خود دچار هراس می شوند و افرادی که با داشتن هراس زیاد دنبال ثابت کردن خود هستند.

دلایل نداشتن اعتماد به نفس:

بیشتر روانشناسان ریشه این عامل را در کودکی افراد جست و جو می کنند و اظهار می کنند که تجربیات منفی و شکست خورده در کودکی و یا تجربیات سرکوب شده آن ها موجب بروز چنین رفتارهایی در آن ها می شود. این دلایل در کودکی عمدتا شامل این موارد می شوند: بی توجهی والدین، مجازات شدن، پرخاشگری، تربیت سختگیرانه والدین، محدود کردن کودک، تحریم کردن، زورگویی، استرس، عدم دریافت تحسیت و تشویق و توجه، مشکلات خانوادگی و … بنابراین والدین باید به دنبال این هستند که چگونه عزت نفس پایین کودکان را تقویت کنیم.

نداشتن اعتماد به نفس

  •  آرون گروپس

راه های افزایش اعتماد به نفس:

اعتماد به نفس کم می تواند زیربنای احساسی زندگی شما را نیز تعیین کند به عنوان مثال شما با عدم اعتماد به نفس در مسائل عاطفی و عاشقانه سردرگم خواهید بود، در یک رابطه خود را کوچک خواهید دید، اطرافیان و کارفرما شما را فردی مستعد نمی داند و در نهایت ممکن است شما را به افسردگی و انزوا بکشاند. بنابراین برای پیشگیری از این موارد باید به دنبال ریشه یابی علت این رفتار در خود باشید که این کار را بهتر است توسط مشاور خود انجام دهید و به دنبال راه افزایش خودباوری و اعتماد به نفس باشید.

۱- مثبت فکر کردن:

مثبت اندیشی یکی از راهکارهای افزایش اعتماد به نفس و مقابله با اعتماد به نفس پایین است و در حقیقت در مرحله ابتدایی از این امر است و دلیلی وجود ندارد که به محض مثبت اندیشی شما آثار فوق العاده ای از آن را در اعتماد به نفس خود مشاهده کنید. این تکنیک تنها به شما کمک می کند تا از افکار منفی خود دور شده و در آرامش بیشتر بتوانید به خودتان و توانایی هایتان فکر کنید.

عدم اعتماد به نفس

۲- کار کردن روی زبان بدن:

زبان بدن شما در داشتن اعتماد به نفس پایین, بی تاثیر یست شما فردی را تصور کنید که ظاهری نامرتب دارد خمیده است و صورتی عبوس دارد این فرد کمتر می تواند با دیگران رابطه مثبت داشته باشد و نتایج مثبت دریافت کند. شما باید از این لحظه به بعد به طور بدنی بر روی خودتان کار کنید. به عنوان مثال سرتان را بالا نگه دارید، جسورانه صحبت کنید، مرتب لباس بپوشید و خودتان را غوز نکنید همین نکات کوچک موجب می شود تا شما اعتماد به نفس پیدا کنید. در این رابطه بهتر است تا نشانه های زبان بدن را بهتر بشناسید و از آن ها به خوبی استفاده کنید.

۳- روبه رو شدن با ترس:

هر فردی با اعتماد به نفس کم دارای ترس هایی است که باید شناسایی شود و با آن ها مقابله شود. بهترین راه برای مقابله با ترس ها مواجه شدن با آن ها است.

۴ – حفظ آرامش

آرامش تان را حفظ کرده و به احساسات خود در شرایط مختلف مسلط باشید، به منظور داشتن آرامش باید بررسی کنید که چه چیزی موجب برانگیختگی احساسات تان شده است و از طریق چنین آگاهی هایی قادر به ترک موقعیت تنش زایی که در آن قرار گرفته اید، خواهید بود و می توانید در آرامش تصمیم بگیرد که چه کاری باید انجام دهید.

۵ – عدم داشتن تعهد بیش از حد :

کمال گرایی را کنار گذاشته و خودتان را بش از حد متعهد به انجام کاری نکرده و همه وقتتان را صرف انجام آن نکنید،  مثلا از خود انتظار نداشته باشید که در ۲۴ ساعت شبانه روز به اندازه یک هفته کار کنید.

زیرا تعهد داشتن بیش از حد در انجام یک کار موجب می شود که از خود و اطرافیانتان غافل شده و تحمل شکست را نداشته باشید.

اعتماد به نفس پائین

۶ – داشتن حریم در روابط :

در روابط خود با دیگران، حد و اندازه مشخص کنید، به منظور راضی نگهداشتن دیگران لزومی ندارد که در هر زمان و مکان همواره در دسترس باشید تا آنها را راضی نگهدارید، به این نکته توجه داشته باشید که راضی نگه داشتن همه افراد کاری محال است.

حال در صورتی که خلاف این امر عمل کنید، باید بدانید که تنها فرصت و زمان خود برای پرداختن به امور مهم و اساسی زندگی خود را تلف می کنید و راه دستیابی به اهداف تان طولانی می شود.

راهکارهای دیگر:

  • مسولیت پذیری
  • بالا بردن روابط اجتماعی
  • برنامه ریزی و عمل
  • مشورت کردن با افراد موفق
  • بزرگ نکردن مشکلات
  • آگاهی از توقعات و خواسته ها
  • نترسیدن از شکست

عدم اعتماد به نفس

تاثیر مخرب عدم اعتماد به نفس

همانطور که می دانید؛ داشتن اعتماد به نفس اهمیت بالایی در کیفیت زندگی دارد و عدم اعتماد به نفس تاثیرات مخربی در حفظ سلامت، شغل و روابط اجتماعی فرد خواهد گذاشت. اگرچه امکان دارد تجربه دوره هایی از کاهش اعتماد به نفس عادی باشد، ولی طولانی تر شدن این دوره می تواند موجب بروز اضطراب، افسردگی و درماندگی شخص شود. عدم درمان اعتماد به نفس همچنین می تواند رفتار های پرخطری همچون مصرف مواد مخدر و الکل و نیز اثرات سوء آنها را به دنبال داشته باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *